تعیین سیستم حمل‌ونقل بهینه جهت حفاری تونل‌های مکانیزه مترو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس شرکت مهندسین مشاور ساحل امید ایرانیان؛ دانش‌آموخته‌ی دکتری مهندسی معدن

2 کارشناس موسسه فاطر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء؛ دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد راه و ترابری

3 دانشیار، دانشکده حمل‌ونقل، دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، انتخاب سیستم بهینه حمل و نقل در پروژه های حفاری مکانیزه متروی شهری است. بدین منظور، سه گزینه مورد بررسی قرار گرفته اند: سیستم ریلی کامل، سیستم ترکیبی نوارنقاله-ریل و سیستم ترکیبی نوارنقاله-خودروهای چرخ لاستیکی. معیارهای مختلف موردبررسی جهت مقایسه گزینه های مذکور عبارتند از: معیارهای اقتصادی، ایمنی-زیست محیطی ، فنی و مدیریت عملیاتی. برای هریک از این معیارها، یک یا چند زیرمعیار در نظر گرفته شدند. به منظور بررسی زیرمعیارهای اقتصادی، هزینه ها و منافع هریک از گزینه ها مورد تحلیل قرار گرفتند. وزن دهی به سایر معیارها و زیرمعیارها، با استفاده از روش مصاحبه با تیم کارشناسان خبره انجام شد. نظرات کارشناسان با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری چندمعیاره موسوم به «روش شباهت به گزینه ایده آل» مبتنی بر منطق فازی تحلیل گردیدند. نتایج تحلیلی نشان می دهند که سیستم ترکیبی نوارنقاله-خودروهای چرخ لاستیکی، بالاترین امتیاز را نسبت به دو سیستم دیگر دارد. با استفاده از نتایج پژوهش حاضر، می توان هزینه های مختلف مالی و غیرمالی جهت حمل و نقل حفاری تونل های مترو را به حداقل رساند.

کلیدواژه‌ها


Taheri moghadar M. )2001(. Assesment of the Semi-continuous transportation system in marl mine of Kerman sement co. First Iranian open pit mining, Kerman.
Taheri moghadar M. )2004(. Econemical Decision between Truck transportation and mobile crusher in open pit mining. Iranian Sement samposium. Open pit mining, Kerman.
Taheri moghadar M. )2012(. Conveyer Belt (Structure, Design and calculations). Kerman University Publication.
Ataei M. )2010). Fuzzy Multi Criteria Decision making, First Edition. Shahrood University Publication.
Ataei M. (2010). Multi Criteria Decision making, First Edition. Shahrood University Publication.
Mirmohamadsadeghi S J. (2008).  Principles and foundations of analysis and design of railway lines. Iran University of Science and Technology Publication.
Ambrasaite I, Barfod MB, Salling KB. (2011). MCDA and Risk Analysis in Transport Infrastructure Appraisals: the Rail Baltica Case. Procedia Social and Behavioral Sciences 20. pp. 944–953
Amund B. (1998). Hard Rock Tunnel Boring. Design and Construction. NTNU Trondheim.
Awasthi A, Chauhan S, Omrani H, Panahi A. (2011). A Hybrid Approach based on Servqual and Fuzzy TOPSIS for Evaluating Transportation Service Quality. Computers & Industrial Engineering 61. PP 637-646.
Awasthi A, Satyaveer S, Chauhan b, Hichem Omrani. (2011). Application of Fuzzy TOPSIS in Evaluating Sustainable Transportation Systems. Expert Systems with Applications 38. pp. 12270–12280
Azadeh A, Osanloo M, Ataei M. (2010). A new approach to mining method selection based on modifying the Nicholas technique.  Journal of Applied Soft Computing, volume 10, PP.1040-1061
Bäppler K. (2016). New developments in TBM tunnelling for changing grounds. Tunnel. Underground. Space Technology.
Bitarafan MR, Ataei M. (2004).  Mining method selection by multiple criteria decision making tools.  The South African Institute of Mining and Metallurgy. PP. 493-498
Boshkov SH, Wright F. (1973). Basic parametric criteria in the selection.  Design and development of underground mining systems.  In: A.B. Cummins. I.A. Given (Eds), SME Mining Engineering Handbook. Volume 1. SME-AIME. New York. PP. 12.2-12.13
Celik E, Bilisik ON, Erdogan M, Gumus AT, Baracli H. (2013). An Integrated Novel Iinterval Type-2 Fuzzy MCDM Method to Improve Customer Satisfaction in Public Transportation for Istanbul. Transportation Research Part E 58. PP 28-51.
Forman E, Peniwati K. (1998). Aggregating Individual Judgments and Priorities with the Anaytic Hierarchy Process. European Journal of Operational Research 108. PP 165-169
Hwang CL, Yoon K. (1981). Multiplie Atributes Decision Making Methods and Applications. Springer. Berlin. 
Hinsley F. Subsurface ventilation and environmental Engineering.
Hustrulid W, Bullock Rl. (2001). Planning the Underground Mine on the Basis of Mining Method.  Society of Mining.  Metallurgy and Exploration Inc
Liang GS, Wang MJ. (1994). Personnel Selection Using Fuzzy MCDM Algorithm. European Journal of Operational Research. 78
Miller TL, Pakalnis R, Poulin R. (1995). UBC Mining method selection.  Mine planing and equipment selection Symposium (MPES). Singal ed. Balkma. Roterdam
Opricovice S, Tzeng GH. (2004). The Compromize Solution by MCDM Methods: A Compromize Analyze of VIKOR and TOPSIS. European Journal of Operational Research 156.
OSHA 19100. Standard of occupational noise exposure.
Orr SA. (1992). Hard-rock mining: method selection criteria.  SME Mining Engineering Handbook. Chapter 21. pp. 2090-2106.
Ritter S, Einstein HH, Galler R. (2012). Planning the handling of tunnel excavation material – A process of decision making under uncertaint.
WALKER SC. (1988). Advances in Mining Science and Technology.  Mine Winding and Transport. ELSEVIER
Wang TCh, Chang TH. (2007). Application of TOPSIS in evaluating initial training aircraft under a fuzzy environment. Expert Systems with Applications. Volume 33. PP. 870–880
William M, Roberts. (1998). MATERIALS HANDLING SYSTEM. US. Patent.
Yang T, Hung CC. (2007). Multiple-Attribute Decision Making Methods for Plant Layout Design Problem. Robot Compute-Integr Manuf 23. PP 126-137.
Zare S, Bruland A, Rostami J. (2016). Evaluating D&B and TBM tunnelling using NTNU prediction models. Tunnelling and Underground Space Technology 59. 55–64