لزوم بررسی و تخمین درست نشستهای سطح زمین از مهمترین اصول طراحی تونلهای کم عمق شهری است. هدف از این مقاله، بررسی اثر مدلهای رفتاری الاستوپلاستیک شامل مدل موهر-کلمب، سخت شونده و مدل سخت شونده با کرنش کوچک بر نتایج مدلسازی عددی اندرکنش تونل و زمین درونگیر (محیط اطراف تونل) است. بدین منظور، تونل مترو خط سه تهران به عنوان مطالعه موردی انتخاب و مدلسازی عددی اندرکنش تونل و زمین درونگیر این تونل با استفاده از روش اجزای محدود (نرم افزار PLAXIS 3D 2020) و مطابق با فرآیند اجرایی انجام و نتایج حاصل در قالب جابهجاییهای اطراف تونل مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، نتایج حاصل از تحلیلهای عددی با استفاده از نتایج رفتارسنجی و مقایسه با مقادیر اندازهگیری شده نشست سطح زمین اعتبار سنجی شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد، جابهجاییهای قائم پیشبینی شده با مدل موهر-کلمب از هر دو مدل رفتاری سخت شونده کمتر بوده است. علاوه بر این، مدل موهر-کلمب برای تمام مراحل حفاری، یک بالا آمدگی شدید را نسبت به دو مدل سخت شونده پیشبینی میکند. همچنین، نتایج حاصل از نشست سطح زمین در مدل های موهر-کلمب (در حدود 12میلیمتر)، بیشترین انطباق را با نتایج حاصل از رفتار سنجی (در حدود 10 میلیمتر) داشته است.
علی محمدی, موسی , زارع, شکراله و جلالی, سید محمد اسماعیل . (1404). بررسی تاثیر مدل رفتاری خاک بر مدل سازی نشست ناشی از حفر تونل در مترو خط سه تهران. مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی, (), -. doi: 10.22044/tuse.2025.15547.1495
MLA
علی محمدی, موسی , , زارع, شکراله , و جلالی, سید محمد اسماعیل . "بررسی تاثیر مدل رفتاری خاک بر مدل سازی نشست ناشی از حفر تونل در مترو خط سه تهران", مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی, , , 1404, -. doi: 10.22044/tuse.2025.15547.1495
HARVARD
علی محمدی, موسی, زارع, شکراله, جلالی, سید محمد اسماعیل. (1404). 'بررسی تاثیر مدل رفتاری خاک بر مدل سازی نشست ناشی از حفر تونل در مترو خط سه تهران', مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی, (), pp. -. doi: 10.22044/tuse.2025.15547.1495
CHICAGO
موسی علی محمدی , شکراله زارع و سید محمد اسماعیل جلالی, "بررسی تاثیر مدل رفتاری خاک بر مدل سازی نشست ناشی از حفر تونل در مترو خط سه تهران," مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی, (1404): -, doi: 10.22044/tuse.2025.15547.1495
VANCOUVER
علی محمدی, موسی, زارع, شکراله, جلالی, سید محمد اسماعیل. بررسی تاثیر مدل رفتاری خاک بر مدل سازی نشست ناشی از حفر تونل در مترو خط سه تهران. مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی, 1404; (): -. doi: 10.22044/tuse.2025.15547.1495