2
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود
10.22044/tuse.2024.12813.1474
چکیده
طراحان مترو برای تخمین بار زلزله در سازههای زیرزمینی از روابط مربوط به سازههای روزمینی نظیر دیوار حائل و پل استفاده میکنند ;که با توجه به رفتار متفاوت سازههای روزمینی و زیزمینی در برابر زلزله این کار به نوعی محافظه کارانه محسوب میشود. بنابراین در این پژوهش ، 9 نمونه شفت آسانسور در نرمافزار ABAQUS به صورت سه بعدی مدلسازی و با استفاده از روش شبه استاتیکی مربوط به تحلیل عددی سازه های زیرزمینی تحلیل شد. سپس کارایی روابط محافظهکارانه مربوط به سازههای روزمینی، با مدلسازی ،بارگذاری و تحلیل نمونهها در نرم افزار SAP2000 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که رفتار شفت آسانسور ایستگاه مترو در هنگام زلزله به مانند یک جسم صلب میباشد و همچنین مقایسهی نتایج مربوط به مدلسازی و تحلیل شفت آسانسور در نرم افزار SAP2000 نشان داد که که رابطهی وود به عنوان رابطهای مناسب میتواند با متوسط خطای حدود %2 لنگرهای خمشی و نیروهای محوری به وجودآمده در شفت آسانسور ایستگاه مترو را پیشبینی کند. بنابراین استفاده از این رابطه برای تخمین مقدار بار زلزله در شفت آسانسور ایستگاه مترو قابل توصیه میباشد.
فرشیدی, آرمان, & جلالی, میثم. (1403). تحلیل لرزهای شفت آسانسور ایستگاه مترو با روش شبه استاتیکی. مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی, (), -. doi: 10.22044/tuse.2024.12813.1474
MLA
آرمان فرشیدی; میثم جلالی. "تحلیل لرزهای شفت آسانسور ایستگاه مترو با روش شبه استاتیکی", مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی, , , 1403, -. doi: 10.22044/tuse.2024.12813.1474
HARVARD
فرشیدی, آرمان, جلالی, میثم. (1403). 'تحلیل لرزهای شفت آسانسور ایستگاه مترو با روش شبه استاتیکی', مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی, (), pp. -. doi: 10.22044/tuse.2024.12813.1474
VANCOUVER
فرشیدی, آرمان, جلالی, میثم. تحلیل لرزهای شفت آسانسور ایستگاه مترو با روش شبه استاتیکی. مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی, 1403; (): -. doi: 10.22044/tuse.2024.12813.1474