حفاری تونلها در زمینهای ضعیف منجر به تغییر تنش و جابجایی زمین اطراف می گردد که تاثیر قابل ملاحظهای در ایمنی سازه های مجاور از جمله پلهای پر تردد خواهد داشت. بررسی این تاثیر در تعیین تغییرات تنش و جابجایی در شمعهای پلهای مجاور به عنوان اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی های آتی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این نوشتار، تاثیر حفاری تونلهای دوقلو بر نشست زمین و رفتار شمعها با استفاده از مدلسازی عددی در بکارگیری نرم افزار Flac3D و مقایسه با نشستهای ثبت شده مورد بررسی قرار میگیرد. به همین منظور، تونلهای دوقلو خط 2 مترو شیراز که از زیر پل کمربندی جنوبی عبور میکند، به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردیدند. بررسیهای انجام شده نشان دادند که نیروی محوری و ممان خمشی در طول شمع، ابتدا افزایش یافته و در مجاورت محور تونل به مقدار بیشینه رسیده است و شمعی که در فاصله کمتری از تونل قراردارد، دارای نیروی محوری و ممان خمشی بیشتری است. تغییرات نیروی محوری و ممان خمشی شمع در سه نسبت مختلف ارتفاع روباره به قطر تونل نیز مورد بررسی گرفتند. نتایج نشان دادند که در نسبتهای کمتر، نیروی محوری شمعها افزایش و ممان خمشی آنها کاهش یافتهاست.