دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-311172201902203D Generation of Discrete Fracture Network by Geostatistical Approachتولید سه بعدی شبکه شکستگی مجزا با رویکرد زمین آماری128150010.22044/tuse.2019.5539.1307FAرحمان لطفیکارشناس ارشد مکانیک سنگ؛ دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهانعلیرضا باغباناندانشیار؛ دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهانحمید هاشم الحسینیدانشیار؛ دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهانسجاد نامداریدانشجوی دکترا مکانیک سنگ؛ دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهانJournal Article20170325<strong><em>Summary</em></strong> <br />Simulating a rock fracture distribution is an important issue, which is common in various fields of geosciences. This issue is of particular importance in determination of hydraulic conductivity of rock mass and forecasting the amount of water entering the underground spaces. Theoretical studies has been demonstrated that the result of three-dimensional (3D) modeling discrete fracture network is closer to reality than other models. One of the limitations of the statistical methods for modeling fracture network is the lack of spatial behavior considerations of modeling fracture network parameters. In other words, based on Monte Carlo algorithm in statistical methods, generation of fracture network parameters are based on probability distribution functions, and are carried out randomly. In this study, a computational GFracIUT code is developed. In order to generate the 3D discrete fracture network and considering geometrical parameters of the fractures surveyed from the outcrops and boreholes, probability density functions are developed using geostatistical methods. In the mentioned code, initially the density of micro-fractures are conjectured using sequential Gaussian simulation. Then, the locations of the centres of the micro-fractures are determined by Poisson’s process. When the center locations of the micro-fractures are determined orientation components estimated using geostatistical approaches. The developed program is capable of modeling fractures with various geometrical shapes according to operator’s desired specifications. As examples in this regard, disc and quadrilateral shapes have been considered in this paper. In order to practically apply the program, an area in Gachsaran oil field has been considered as a case study. <br /> <br /><strong><em>Introduction</em></strong> <br />Fracture is one of the main characteristics of the rock mass. Fracture network modeling by statistical method has some limitations. One of the limitations of the statistical methods for modeling fracture network is the lack of spatial behavior considerations of modeling fracture network parameters. Geostatistical methods can be employed to spatially characterize fracture network. <br /> <br /><strong><em>Methodology and Approaches</em></strong> <br />First, using the GFracIUT code, we obtain the fracture density map by employing sequential Gaussian simulation method. Then, the location of the centre of each micro-fracture by Poisson’s process is determined using the software. Finally, the micro-fractures orientation component is estimated by geostatistical methods. <br /> <br /><strong><em>Results and Conclusions</em></strong> <br />In this study, a computational GFracIUT code is developed. The GFracIUT code is composed of two steps: positioning the centers of fractures using the fractures density data by sequential Gaussian simulation, and assigning the directions (strikes and dips) of the fractures. In order to practically apply the software, an area in Gachsaran oil field has been considered as a case study.شبیهسازی توزیع شکستگیهای سنگ یک مسئله بسیار مهم مشترک در زمینههای مختلف مهندسی زمین است. این مسئله در مبحث آبگذری در تودهسنگ و پیشبینی میزان ورود آب به درون فضاهای زیرزمینی اهمیت بهخصوصی دارد. مطالعات تئوری نشان داده است که نتایج مدل­های سهبعدی شبکه شکستگی مجزا نسبت به سایر مدل­ها به واقعیت نزدیکتر میباشند. یکی از مهمترین ویژگیهای روشهای آماری مدلسازی شبکه درزه عدم توجه به رفتار فضایی پارامترهای مورد نیاز شبکه درزه است. بهعبارتیدیگر در روشهای آماری، تولید پارامترهای شبکه درزه بر اساس توابع توزیع احتمال، بهصورت تصادفی و با استفاده از الگوریتم مونتکارلو است. در این تحقیق یک کد محاسباتی به نام GFracIUT توسعه داده شده است. این کد بهمنظور تولید شبکه شکستگی مجزای سه­بعدی و با توجه به توابع چگالی احتمال پارامترهای هندسی ناپیوستگیهای برداشتشده از سطح برونزد سنگ­ها و گمانهها، به روش زمینآمار توسعه داده شده است. در این برنامه ابتدا چگالی شکستگیها به روش شبیهسازی گوسین متوالی محاسبه میشوند. سپس موقعیت مرکز شکستگیها از طریق فرآیند پواسون مشخص میشود. با معین شدن موقعیت مرکز شکستگیها مؤلفههای جهتیافتگی با به بهکارگیری روش زمینآمار تخمین زده میشوند. این برنامه امکان مدل­سازی شکستگیها با شکلهای مختلف هندسی از جمله دیسک دوار و متوازیالاضلاع را متناسب با مشخصات مورد نظر کاربر دارد. بهمنظور کاربرد عملی این برنامه یک مطالعه موردی بر روی ناحیهای از میدان نفتی گچساران صورت گرفت.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1500_de897273056fbe0d14276becc61ca920.pdfدانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31117220190220Upgraded Dynamic Stress Concentration Factor for Twin Tunnels Dispersed by New Method FEM-Scattering Methodفاکتور تمرکز تنش دینامیکی اصلاح شده برای تونل های دو قلو دارای تفرق از طریق روش نوین FEM-Scattering Method2949150110.22044/tuse.2018.6167.1321FAمحمد علی نوده فراهانیدانشجوی دکتری مهندسی و مدیریت منابع آب؛ دانشکدهی فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبحمیدرضا وثوقی فراستادیار؛ دانشکدهی فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوببهنام پرماسدانشجوی دکتری عمران آب؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانبابک افشین فردانشجوی دکتری مهندسی و مدیریت منابع آب؛ دانشکدهی فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20170827<strong>Summary</strong> <br />Several newly constructed tunnels, which have been damaged by earthquake loading, have led to extensive research on the evaluation of earthquake effects on tunnels. Underground structures are increasingly being built and exploited in the context of urban expansion and development. Tunnels are one of the most important underground structures. Failure of several tunnels under earthquake loading, and especially damage to these tunnels, have been the reasons to investigate the effects of earthquake on the tunnels. <br /><strong> </strong> <br /><strong>Introduction</strong> <br />Various activities, especially during earthquake, on the adjacent structures are of particular importance. This importance will be more in the vicinity of the historical building, due to their vast material and spiritual values. In this research, using the Henkel type I and three scale accelerometers related to the earthquakes in Northridge, Tabas and Kobe, and employing the expanded FESCAM program in MATLAB environment, the historical structures of thirty-three buildings have been studied. <br /> <br /><strong>Methodology and Approaches</strong> <br />In this research, nonlinear time histories analysis has been used to generalize Henkel's relationship and to calculate the exact difference. The input waves have been investigated by the researchers for use in the Henkel harmonic waves function. The Henkel function of the first type using the mentioned accelerations is used considering the amount of dissociation, the degree of strain and stress around the twin tunnels as an additive parameter to the limited element analysis of the present study. <br /> <br /><strong>Results and Conclusions</strong> <br />In this paper, the operation of differentiation is expanded with the use of mathematical relations. A case study of twin tunnels is Si-o-se-pol twin tunnels. The results of this study show that the mean displacement of horizontal thirty three bridges there in comparison with the failure to consider the effect of fractionation is increased by 28.8% and the displacement rate of the thirty three bridges compared to the failure includes the difference of 11 / 30%. Moreover, the displacement of underground structures during an earthquake is less than that of the ground structures. The results of the Mann-Whitney test with the SPSS software program have shown that there is no significant difference between the seismic performance of the thirty three bridges with the effect of tunneling dispersion and without the effect of tunneling dissociation (P-value≥0.05).خرابی­های متعدد تونل­های جدید ساختهشده، تحت بارگذاری زلزله، موجب تحقیقات ­وسیع­تری در زمینه ارزیابی اثر زلزله بر روی تونل­ها گردیده است. در این تحقیق با استفاده از تابع هنکل نوع اول و سه شتابنگاشت مقیاسشده مربوط به زلزله حوزه نزدیک (نورتریج، طبس و کوبه) و با استفاده از برنامه گسترشیافته FESCAM این تحقیق که در محیط متلب طراحی شده است، تفرق در سازه تاریخی سیوسهپل بررسی شده است. تابع هنکل نوع اول با استفاده از شتاب­نگاشت­های ذکرشده مقدار تفرق، میزان کرنش و تنش در اطراف تونلهای دوقلو بهعنوان یک پارامتر اضافه شونده به تحلیل المان محدودی حاضر اضافه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که میانگین جا­به­جایی افقی سیوسهپل در مقایسه با عدم در نظر گرفتن اثر تفرق 8/28% افزایش داشته و میزان جابهجایی قائم سیوسهپل در مقایسه با عدم در نظر گرفتن اثر تفرق 11/30% افزایش یافته است. نتایج آزمون من- ویتنی آماری که با برنامه SPSS انجامشده نشان می­دهد که اختلاف آماری معنی­داری مابین عملکرد لرزهای سیوسهپل با اثر تفرق تونلها و بدون اثر تفرق تونلها وجود ندارد.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1501_fa89179d3e1f59ccbaca0800e46bbaa3.pdfدانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31117220190220Effect of Position and Dimensions of Tunnel Guard Slabs on the Reduction of Ground-Level Explosion Loadsبررسی اثر موقعیت و ابعاد دالهای محافظ تونل بر کاهش آثار ناشی از انفجار در سطح زمین5162150210.22044/tuse.2019.6711.1334FAهادی حسینی نسبکارشناس ارشد مهندسی سازه؛ باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.سید مجتبی موحدی فراستادیار؛ گروه مهندسی عمران، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.Journal Article20180131Summary <br />Study on buried tunnels that are vital arteries in each country, has always been faced with many difficulties due to the implementation of these structures in the complex soil environment. On the other hand, due to increasing security threats in recent years, evaluating the behavior of these structures against blast loads has been felt more than ever. Therefore, in this study, effects of surface explosion on a buried tunnel has been investigated using nonlinear dynamic analysis in ANSYS-AUTODYN software. The effect of the blast wave propagation in soil is simulated with a full geometry in a Three-dimensional (3D) environment and after ensuring the accuracy of the results, the effects of the burial depth of tunnel protective slab and its dimensions in reducing the destructive effects of the explosion is evaluated in a Two-dimensional (2D) environment. The results indicate that better protection of the tunnel will be achieved if the slab is closer to the tunnel structure. Increasing the thickness of the slab always reduces the effects of the explosion on the tunnel but the change in the length of slabs cannot be a good indicator for prediction of the blast loads effects on the buried tunnel. <br /> <br /><strong>Introduction</strong> <br />As enemy weapons are in progress in kind and power, our purpose in this research is to find some methods for making tunnels more safe facing blast loads. Security slabs are the tools that we use to guard the structures of tunnels facing blast loads. Here, we study physics of this security slabs as well as their geometries and distances from the tunnels. Evaluation of other effective parameters of a slab such as the kind of materials and its cross-section seems to be acceptable for future studies of guard slabs of tunnels. <br /> <br /><strong>Methodology and Approaches</strong> <br />In this study, we simulate a complete condition of a surface blast, tunnel and its security slab, soil and air environment. An Eulerian algorithm and dynamic nonlinear analysis are used in the ANSYS-AUTODYN software to simulate the effects of blast loads on tunnel section. In this study, a 3D model is used for blast load propagation in soil while a 2D model is used when we have axial symmetry. <br /> <br /><strong>Results and Conclusions</strong> <br />The results of this study show that pressures and effective strain on tunnels will increase by increasing the distances of slabs from tunnel structures, and when a security slab is placed closer to a tunnel liner, it will be more effective than when it is closer to the ground surface. The results also indicate that increscent of the length of the slab is not necessary to be more than a specified length. In addition, increscent of the thickness of the slab is always effective in reduction of destructive blast loads on the tunnel sections.مطالعه رفتار و ایمنسازی تونلهای مدفون که شریانهای حیاتی هر کشور هستند به دلیل اجرای این سازهها در محیط پیچیده خاک، همواره با دشواریهای زیادی همراه بوده است. از طرفی در سالهای اخیر به دلیل افزایش تهدیدات امنیتی و تروریستی، نیاز به بررسی رفتار این سازهها در مقابل بارهای انفجاری بیشتر از گذشته احساس شده است. در تحقیق حاضر به بررسی پدیده انفجار در سطح زمین و اثر موج ناشی از آن روی تونل مدفون پرداخته شده است و با استفاده از تحلیل دینامیکی غیرخطی در نرمافزارANSYS-AUTODYN، ابتدا پدیده گسترش موج انفجار در خاک در یک محیط سهبعدی و با هندسه کامل شبیهسازیشده و پس از اطمینان از صحت نتایج، اثر عمق دفن دالهای محافظ معمولی و سپس دالهای مرکب تقویتشده با لایهای از ورق فولادی در زیر آن بررسی شده است. در ادامه نیز اثر ابعاد هندسه دال در کاهش آثار مخرب انفجار بر روی تونل، ارزیابی شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که هرچقدر دال محافظ به سازه تونل نزدیکتر باشد محافظت بهتری از تونل صورت خواهد گرفت. بعلاوه افزایش ضخامت دال بتنی همواره باعث کاهش آثار ناشی از انفجار بر روی مقطع تونل میشود اما تغییر طول دال بتنی صرفاً نمیتواند معیار مناسبی برای پیشبینی آثار بار انفجاری بر مقطع تونل باشد.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1502_32a69ac1561bb8119b8149420293eafc.pdfدانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31117220190220The Effect of Pre-Support System (Forepoling) on the Control of Ground Surface Subsidence caused by SEM/NATM in Shallow Urban Road Tunnels under Railway Traffic Loadingبررسی اثر سیستم پیش نگهداری (فورپولینگ) بر کنترل نشست سطح زمین ناشی از حفاری تونل های کم عمق شهری تحت بارگذاری ترافیک ریلی6385150310.22044/tuse.2019.7345.1345FAمحمد کرم نیای فردانشآموختهی کارشناسی ارشد مهندسی عمران؛ گرایش ژئوتکنیک، دانشکده فنی و مهندسی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی نقی دهقاناستادیار؛ گروه مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180808<strong>Summary</strong> <br />In recent years, mountain tunneling method such as SEM/NATM has been used for tunnel construction even in urban areas because of its cost effectiveness. When this method is used in urban areas compared to mountainous areas, it is important to impose some constrained conditions, such as restrictions of surface settlement and ground water drawn down, because of existing constructions such as buildings, pile foundations and underground pipes around the tunnel face. It is said that the increase of the use of mountain tunneling method in the urban areas is due to the development of auxiliary methods such as face bolting and forepoling. <br />Because of plain-strain condition in tunnel excavation along the tunnel axis direction, some two-dimensional (2D) models have been applied to evaluate the ground surface settlement generated by different phases of excavation. The deformation modes of tunneling face are different. The excavation face deformation is a three-dimensional (3D) problem. It would be more complicated considering forepoling implementation and face injection effects on deformations. The longitudinal displacement profile of the tunnel crown has been generated by 3D models and the typical proposed stress release relations in this research work have beem compared and evaluated. <br /> <br /><strong>Introduction</strong> <br />A method for reducing-induced ground movements in open-faced tunneling is to use tunnel support methods such as forepoling umbrella system. Forepoles are often used for supporting the ground ahead of the tunnel face during excavation. They also provide temporary support to unlined portion of tunnels. Forepoles are usually installed along the tunnel periphery in the longitudinal direction to form a supportive arch ahead of the tunnel face. This paper investigates the effect of forepoles on the stability of the tunnel face and ground surface settlement during a tunnel excavation in Tehran alluvium. <br /> <br /><strong>Methodology and Approaches</strong> <br />This study was conducted based on 2D and 3D numerical models of Zarbalizadeh-Maddah underpass tunnel for controlling the face stability and deformation of the surrounding ground using PLAXIS finite element software. <br /> <br /><strong>Results and Conclusions</strong> <br />The results of the 2D numerical modeling carried out in this research work represent the stable conditions of the tunnel due to the acceptable capacity of the support systems (primary and temporary) designed in different sections of the tunnel (e.g. side walls, middle walls, and invert) against different combinational loads. In spite of the stable condition of the tunnel, the surface subsidence obtained from the 2D numerical modeling (43 mm) represents a relatively high value of deformation of the ground surface compared to the instrumentation data (30 mm) recorded during the tunnel excavation. In order to more accurately investigate the effect of forepoling on the control of the surface subsidence, 3D modeling of the excavation stages was performed considering the longitudinal deformation profile (LDP) of the tunnel face. The results indicate a lower value of surface subsidence (32 mm) compared to the 2D modeling (43 mm). The 3D modeling results are also in very good agreement with the instrumentation data of the surface subsidence (30 mm). این مطالعه بر اساس مدلسازی­های دوبعدی (2D) و سهبعدی (3D) مراحل مختلف حفاری تونل زیرگذر ضربعلی­زاده- مداح تحت بار ترافیک ریلی جهت ارزیابی تغییر شکل و نشست سطح زمین به کمک نرمافزار المان محدود پلکسیس (PLAXIS) انجام گرفته است. نتایج حاصل از مدلسازی عددی دوبعدی معرف شرایط پایدار تونل بهواسطه ظرفیت قابل قبول سیستم­های نگهداری (اصلی و موقت) طراحیشده در بخشهای مختلف تونل (دیواره­های اصلی، میانی و کف بند) در برابر بارهای ترکیبی مختلف است. همچنین بر اساس آنالیز حساسیت انجامشده در مدلسازی دوبعدی، مقاومت چسبندگی و مدول الاستیسیته از پارامترهای المان معادل سیستم فورپولینگ استفادهشده در اطراف تونل بهعنوان سیستم پیش نگهداری، به ترتیب بیشترین تأثیر در کنترل نشست سطح زمین دارند. علیرغم وضعیت پایدار تونل، مقدار نشست سطحی بهدستآمده از مدلسازی عددی دوبعدی (44 میلیمتر) بزرگتر از حداکثر مقدار نشست مجاز تونل (43 میلیمتر) بوده است و نیز معرف تغییر شکل نسبتاً زیاد سطح زمین در مقایسه با داده­های ثبتشده توسط ابزار دقیق (30 میلیمتر) در حین حفاری و اجرای تونل دارد. بهمنظور بررسی دقیقتر اثر فورپولینگ بر کنترل نشست سطحی، مدلسازی سهبعدی مراحل حفاری با لحاظ نمودن پروفیل تغییر شکل طولی (Longitudinal Deformation Profile) (LDP) سینه­کار تونل انجام گرفت. نتایج حاصل معرف مجاز بودن حداکثر مقدار نشست سطحی بهدستآمده از مدلسازی سهبعدی (32 میلیمتر) بوده و همچنین از تطابق بسیار خوبی با داده­های ابزار دقیق (30 میلیمتر) برخوردار است. با توجه به اینکه در مدلسازی سهبعدی مقدار ترخیص یا رهاسازی تنش در مراحل مختلف حفاری بر اساس پروفیل تغییر شکل طولی سینه­کار در نظر گرفته می­شود، ازاینرو مقادیر ترخیص تنش لحاظ شده در مدلسازی سهبعدی نسبت به مدلسازی دوبعدی که بر اساس روابط تجربی لحاظ می­شوند، به شرایط واقعی زمین در زمان اجرای تونل نزدیکتر و دقیقتر می­باشند.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1503_a8580e3088a799b1f28d3ebcc4f13783.pdfدانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31117220190220Identification of Claim Paths Leading to Increased Costs in DBF Projects using System Dynamic Modeling Approach
(A Case Study: Tehran Metro Projectsشناسایی مسیرهای ادعای منتهی به افزایش هزینه در پروژههایDBF ایران با استفاده از رویکرد الگوسازی پویایی سیستم (مطالعه موردی: پروژههای مترو کلانشهر تهران)87104150410.22044/tuse.2019.7370.1347FAهادی تلخابیدانشجوی دکتری؛ دانشکده هنر و معماری، مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-0120-1106احسان اله اشتهاردیاندانشیار؛ دانشکده هنر و معماری، مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تربیت مدرسعلی محقراستاد؛ دانشکده مدیریت، مدیریت صنعتی، دانشگاه تهرانمحمد حسین صبحیهدانشیار؛ دانشکده هنر و معماری، مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تربیت مدرسمجید پرچمی جلالدانشیار؛ دانشکده هنر و معماری، مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تهرانJournal Article20180816<strong>Summary</strong> <br />Implementation of infrastructure projects in a country is one of the key issues in the country economic growth. However, increasing the claim in the projects is inversely related to the objectives of the project due to the lack of understanding of the factors that create it and the impact of its factors on each other, especially in underground projects that we involve with many unknowns. In this research, for identifying the claim paths in DBF Tehran metro projects, after the library studies and review documents, we determined the main factors of the claim. Then, the effect of the causation factors on each other was analyzed using the system dynamics method, and finally, the most important paths that led to cost increases were identified as a result of development of the system dynamics model. <br /> <br /><strong>Introduction</strong> <br />Claims affect the performance of projects as recently seen in DBF metro projects. Researches have been made to reduce claims, but they are still prevalent. The reason is the need for a better understanding of claims in the projects. Once this understanding has been made, strategies can be put in place to prevent the claims. The system dynamics method as a complete tool for studying the behavior of complex systems can solve this need. Therefore, this approach in this research has been used to identify the claims of the contractor and financier consortium in DBF metro projects. <br /> <br /><strong>Methodology and Approaches</strong> <br />Using library studies and semi-structured interviews with experts, as well as examination of documents related to actual claims of DBF metro projects in Tehran, 30 causes of claims were identified, and then, a questionnaire was used to identify and rank the most important causes of claim. Then, by re-interviewing with the experts and re-examining the data and documents, the causes of claim were re-analyzed using the systems dynamic method, and the causal model was developed. Then, 20 paths of claims were extracted from the model and a questionnaire was used to identify and rank the most important claims paths leading to increased costs in DBF metro projects. <br /> <br /><strong>Results and Conclusions</strong> <br />The results of this research show that the significance of each claim is in relation to other claims. The causal relationship between the claims and the claim paths shows the role and importance of each claim. One of the most important paths is the mistake in delivering data to the contractor and claiming unpredictable physical conditions specific to underground projects.اجرای پروژههای زیربنایی از جمله موارد مهم و حیاتی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها به شمار میآید. ولی افزایش ادعا (Claim) در پروژهها به دلیل عدم درک عوامل ایجادکننده آن و همچنین تأثیر عوامل آن بر یکدیگر، خصوصاً در پروژههای زیرزمینی که دارای ناشناختههای زیادی هستند، با اهداف پروژه رابطه معکوس دارد. در این پژوهش که به شناسایی مسیرهای ادعایی منجر به افزایش هزینه در پروژههای مترو کلانشهر تهران به روش طرح و ساخت و تأمین مالی (DBF) بهعنوان مهمترین پروژههای زیرزمینی میپردازد، پس از مطالعات کتابخانهای و بررسی اسناد و مدارک، عوامل اصلی ادعا شناسایی شد. سپس با استفاده از روش پویایی سیستم (System Dynamic) تأثیر عوامل ایجاد ادعا بر یکدیگر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و در نهایت با توسعه الگوی پویایی سیستم، مهمترین مسیرهای ادعایی منتهی به افزایش هزینه مشخص شد. نتایج پژوهش نشان داد، اهمیت هر ادعا در ارتباط با سایر ادعاها است و روابط علّی و معلولی بین آنها و مسیرهای ادعایی ایجاد شده ناشی از آن، نقش و اهمیت اصلی هر ادعا را نشان میدهد. از مهمترین مسیرهای ادعایی، اشتباه در دادههای تحویلی به پیمانکار و ادعای شرایط فیزیکی غیرقابلپیشبینی که مختص پروژههای زیرزمینی است.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1504_8d874d77f62ff79eddd9f50d4ac607ad.pdfدانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31117220190220Evaluation of Urmia Tunnel Stability using 3D Finite Element and Finite Difference Modelingارزیابی پایداری تونل انتقال آب ارومیه با مدلسازی عددی سه بعدی با استفاده از روش های اجزاء و تفاضل محدود105120150510.22044/tuse.2019.7499.1349FAسهیل شریفیکارشناس ارشد ژئوتکنیک؛ دانشکدهی مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانفریدون خسرویدانشیار؛ دانشکدهی پدافند غیر عامل، دانشگاه امام حسین (ع)سید رسول سورانیکارشناس ارشد ژئوتکنیک؛ دانشکدهی مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20180928<strong>Summary</strong> <br />Urmia tunnel is being constructed to convey water to the Naghadeh and Urmia agricultural plains. About 1800 m of excavations are located in the alluvial ground. In this paper, a part of Urmia tunnel that is located in the alluvial ground was modeled using the numerical modeling FLAC3D and PLAXIS3D TUNNEL software packages. For this, first, the <em>new Austrian</em> tunneling method (<em>NATM</em>) was modeled. The NATM modeling results showed high displacement and instability of the face of the tunnel. Then, the earth pressure balance (EPB) machine was modeled and the face pressure was calculated. The modeling results showed suitable conformation between the two software packages. Moreover, a short-length part of the tunnel was excavated in the alluvial structure using the NATM, however, according to the modeling results, the face of the tunnel was unstable, and thus, the excavation was stopped. The face pressure, in the <em>tunnel boring machine</em>(TBM) was also calculated. <br /> <br /><strong>Introduction</strong> <br />Urmia tunnel is a challenging project because of its especial ground and excavation conditions. The main focus of this research is on tunneling in hard conditions like high groundwater level, high depth of tunnel, too much overburden, etc. An example of tunneling in hard conditions is the Urmia tunnel that is studied in this paper. The main objective of this paper is to select a suitable method of excavation in the tunnel. <br /> <br /><strong>Methodology and Approaches</strong> <br />In this study, the NATM and its combination with soil improvement methods, and also, the EPB machine were modeled using the numerical modeling FLAC3D and PLAXIS 3D TUNNEL software packages. A short-length part of the tunnel, which was excavated in the alluvial ground using the NATM, was considered in this study. <br /> <br /><strong>Results and Conclusions</strong> <br />The obtained modeling results in this study showed high displacement of both face and crown and instability of the face in the NATM modeling and combination of the NATM and soil improvement methods like jet-grouting and forepoling. Thus, the EPB machine was modeled and the face pressure was calculated.تونل انتقال آب گلاس (کانی سیب) بهمنظور هدایت آب مازاد رودخانه­ی گلاس به حوضه آبریز دریاچه ارومیه و دشت نقده و تأمین آب زراعی بخش عمده­ای از این اراضی است. در مسیر تونل قسمت آبرفت با طول تقریبی 1800 متر وجود دارد که به لحاظ ژئوتکنیکی دارای شرایط خاصی است. مدلسازی این تونل به روش­های NATM و مکانیزه با استفاده از نرمافزارهای FLAC3D وPLAXIS 3D TUNNEL انجام و نتایج با یکدیگر مقایسه شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که پایداری قسمت آبرفت با استفاده از روش­های حفاری NATM و ترکیب با روش­های بهسازی، تأمین نمی­شود. جهت صحتسنجی، طول کوتاهی از تونل در آبرفت حفاری شد که به علت ناپایداری شدید و خطر ریزش تونل ادامه حفاری در آبرفت متوقف شد. با مدلسازی روش مکانیزه در دو نرمافزار فشار سینه کار برابر 9 بار بهعنوان فشار تعادل محاسبه شد. همچنین در این فشار حداکثر جابه­جایی جبهه حفاری در دو نرمافزار 6 تا 7 سانتیمتر به دست آمد.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1505_2aa4bea89cf135d830d484255372060e.pdf