TY - JOUR ID - 2348 TI - تحلیل عددی ناحیه آسیب ناشی از انفجار در تونل با نرم‌افزار UDEC JO - مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی JA - TUSE LA - fa SN - 2322-3111 AU - امیری هزاوه, محمد حسین AU - زارع, شکرالله AU - شیرین, دانیال AD - دانشجوی کارشناسی ارشد؛ دانشکده‌ی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک، دانشگاه صنعتی شاهرود AD - دانشیار؛ دانشکده‌ی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک، دانشگاه صنعتی شاهرود AD - دانشجوی کارشناسی ارشد؛ مهندسی معدن، دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 2 SP - 119 EP - 131 KW - تونل‌سازی KW - چال‌زنی و انفجار KW - ‏EDZ KW - مدل‌سازی عددی KW - ‏UDEC‏ KW - ‏GSI DO - 10.22044/tuse.2022.9982.1398 N2 - با وجود پیشرفت‌های فراوان در احداث سازه‌های زیرزمینی به روش‌های مکانیزه و تمام مقطع همچنان روش چال‌زنی و انفجار در ‌احداث تونل ها و معادن نقش بسزایی دارد. این روش علاوه بر مزایای گوناگون مانند انعطاف‌پذیری و هزینه سرمایه‌ای پایین معایبی ‌نیز دارد که یکی از آنها گسترش ناحیه آسیب ناشی از انفجار در اطراف سازه زیرزمینی است که منجر به افزایش درزه و ترک در ‌محیط اطراف و بالتبع کاهش پایداری و افزایش تراوایی و در مواردی نشست زمین می‌شود.عوامل مختلفی بر ناحیه آسیب ناشی از ‌حفاری موثر است. روش‌های مختلفی مانند روش اندازه‌گیری، تجربی و مدل‌سازی برای بررسی این عوامل موجود است. در این مقاله ‌مدل‌سازی عددی برای سه حالت مختلف از حفاری صورت گرفته است و علاوه بر ذکر اجمالی عوامل مختلف موثر بر ناحیه آسیب ‌ناشی از حفاری، مشخص می‌شود بیشترین تاثیر بر روی ناحیه آسیب مربوط به مقاومت کششی و چسبندگی ذاتی سنگ است. علاوه ‌بر آن تاثیر شاخص مقاومت زمین شناسی سنگ (‌GSI‌) به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم در شناخت توده سنگ مورد بررسی قرار ‌گرفته است و تاثیر کاهش ناحیه آسیب با افزایش ‌GSI‌ مشاهده شده است.‌ UR - https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_2348.html L1 - https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_2348_bbbe064286ed02beb0cb17ed1d3c9cfb.pdf ER -