@article { author = {مؤمن زاده, محمدرضا and منصوری, محمدرضا and عظیمی نژاد, آرمین}, title = {بررسی پاسخ‌های ایجادشده در تونل‌های دوقلوی دایره‌ای تحت بارگذاری انفجار}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {8}, number = {2}, pages = {89-108}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2019.3478.1238}, abstract = {با توجه به رشد روزافزون استفاده از تونل‌های متروی شهری و از سویی اهمیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه که همواره در معرض حملات نظامی کشورهای سلطه‌گر و یا اقدامات تروریسیتی داخلی قرار دارد، لزوم بررسی و تحلیل این سازه‌ها تحت بار انفجار حائز اهمیت می‌باشد. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار المان محدودABAQUS6-11-1، خاک و تونل به صورت سه‌بعدی تحت بار انفجار داخل زمین قرار گرفته‌اند. بار انفجار با استفاده از روابط تجربی فشار ناشی از انفجار بر سازه زیرزمینی تخمین زده شده است. همچنین رفتار خاک و پوشش تونل غیرخطی درنظرگرفته شده است. در این پژوهش بحرانی‌ترین سناریوی توزیع خسارت در پوشش تونل ناشی از انفجار TNT مورد بررسی قرارگرفته است. همچنین به بررسی اثر ارتفاع روباره خاک و مقدار ماده منفجره بر بیشینه تنش‌ها و تغییرشکل‌های ایجاد شده در پوشش تونل‌های دوقلو تحت4 بار انفجاری 15، 30، 45 و60 کیلوگرمTNT پرداخته شده است. در نهایت اثر بهسازی خاک‌های نرم بر بهبود پاسخ پوشش تونل‌ها تحت بار انفجار بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد با افزایش ضخامت 1 متری خاک نرم پیرامون تونل، مقدار بیشینه تنش 44% کاهش می‌یابد. همچنین با دقت در نتایج فهمیده می‌شود که در طراحی مقاوم در برابر تهدیدات تروریستی در تونل‌های زیرزمینی توجه به سختی زمین (مدول الاستیسیته خاک) به مراتب مهمتر از مقاومت (چسبندگی زهکشی نشده) زمین است.}, keywords = {بهسازی خاک,خسارت پوشش تونل,تحلیل دینامیکی,اندرکنش خاک و تونل,تهدیدات تروریستی,ماده منفجره TNT,پالس ضربه ای}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1574.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1574_3579c88e6f37e1d7f5cdb11c14adf40b.pdf} }