دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31112220130923Numerical Analysis of Longitudinal and Transverse Surface Settlement Induced by EPB Tunneling- A Case Study: Shiraz Subway Tunnelsتحلیل عددی نیمرخ طولی و عرضی گودی نشست زمین در اثر تونلسازی با EPB- مطالعهی موردی: تونلهای متروی شیراز8710025310.22044/tuse.2014.253FAرضا رحمان نژاداستاد؛ گروه مهندسی معدن؛ دانشکدهی فنی و مهندسی؛ دانشگاه شهید باهنر کرمانمهدی اسفندیاریدانشآموختهی کارشناسیارشد مهندسی معدن؛ گرایش مکانیک سنگ؛ دانشکدهی فنی و مهندسی؛ دانشگاه شهید باهنر کرماناسحاق نمازیدکترای تخصصی ژئوتکنیک؛ شرکت Golder Associates سنگاپورحامد جمشیدیکارشناس؛ واحد کنترل EPB؛ شرکت بامراهی شیرازJournal Article20121014A major concern about construction of tunnels is accurate prediction of ground displacement, which distorts and, in severe cases, damages surface structures. Empirical Peck’s method is commonly used in many tunneling projects to predict surface settlements. Reasonable prediction by this method requires an appropriate estimation of settlement trough width (<em>i)</em>. This parameter can be obtained from previous case histories with similar ground conditions and excavations.
Introduction
A part of Shiraz subway system is constructed by twin tunnels using EPB machine. Due to the lack of relevant case histories, numerical simulations are used to predict i for the Shiraz tunnels. The longitudinal and transverse surface settlements obtained by numerical analyses are compared with those obtained from the empirical settlement method. Consequently, the maximum settlement and i are predicted for a part of Shiraz subway tunnels. The development of settlement profiles obtained by numerical modeling is also investigated in order to achieve the steady state condition behind the tunnel face.
Methodology and Approaches
The numerical simulations are performed using PLAXIS 3D Tunnel. The tunnel construction process has been varied out by systematic approach, in 35 phases. The empirical settlement method suggested by Peck has been used to predict the transverse settlement trough. The longitudinal and transverse settlements predicted by numerical modeling are also obtained during tunnel excavation. The development of settlements is studied to establish the steady state condition. The initial estimation of <em>i</em> is obtained by the current empirical equations. To achieve the appropriate trough width, the initial <em>i</em> is modified by comparison of settlement troughs obtained from empirical and numerical approaches.
Results and Conclusions
The numerical results have shown that the surface settlement directly above the tunnel face is around 45% of the maximum surface settlement. Small surface settlement has been induced after installation of the tunnel lining. The development of surface settlement profiles has indicated that the steady state condition is reached at three times of tunnel diameter beyond the tunnel face. Comparison of the transverse surface settlement troughs indicated that trough width parameter is 1.8 times of the tunnel diameter. The current value can be used for prediction of surface settlement trough induced by tunneling in the similar ground and excavation conditions as Shiraz subway tunnels.حفاری در مناطق شهری امری پیچیده و مخاطرهآمیز است. یکی از مسایل مهم در حین عملیات ساخت تونلهای مترو بررسی تاثیر مراحل حفاری بر نشست سطح زمین و مهار آن است. برای این منظور بیشتر از ماشینهای فشار تعادلی زمین (EPB) یا انواع دیگر سپرها استفاده میشود؛ در نتیجه میتوان تا حد قابل توجهی جابجاییهای ناشی از حفاری تونل را کاهش داد. در این مقاله خصوصیات گودی نشست تونل مترو در مسیر بلوار کریمخان زند شیراز که با استفاده از دو TBM Shield از نوع EPB حفاری شده، مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از نرمافزار Plaxis 3D Tunnel بیشترین نشست سطحی و پهنای گودی نشست در اطراف EPB تعیین و تغییرات آن در مراحل پیشروی تونل تحلیل شده است. همچنین جابجایی تاج تونل در امتداد محور طولی تعیین و مقایسهای بین نشست سطحی و عمقی زمین انجام شده است. در نهایت نیز پارامترهای گزارهی تجربی پک در مسیر تونل مترو تعیین و یک گزارهی تجربی برای پیشبینی نشست ارایه شده است.دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31112220130923Determination of the Racking Reduction Factor for an Incomplete Ellipse Shaped Tunnel Considering the Soil-Structure Interactionتعیین ضریب رفتار اعوجاجی تونلی با مقطع بیضی ناقص با در نظر گرفتن اندرکنش خاک و سازه10112025810.22044/tuse.2014.258FAمحمدرضا مومنزادهدانشآموختهی کارشناسیارشد مهندسی زلزله؛ دانشکدهی فنی و مهندسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمحمدرضا منصوریاستادیار؛ گروه مهندسی زلزله؛ دانشکدهی فنی و مهندسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانآرمین عظیمینژاداستادیار؛ گروه مهندسی زلزله؛ دانشکدهی فنی و مهندسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20130514In this paper, a new method is presented to find tunnel target racking displacement during earthquake considering nonlinear behavior of lining and soil and also soil- structure interaction. In the next step, tunnel racking reduction factor has been evaluated for an incomplete ellipse tunnel located in two soil types, A and B, with overburden depths of 5 and 20 m by performing nonlinear static analysis. Finally, to verify the values of racking reduction factors, tunnel responses obtained from linear static analyses are compared with the responses obtained from nonlinear dynamic analyses.
Introduction
Design and analysis of the underground structures such as tunnels are performed on the basis of structure and ground deformations because the seismic response of such structures is very sensitive to the imposed ground deformations. In recent years, Several researches have indicated the importance of the harmful effects of earthquakes on tunnels and underground structures.
Methodology and Approaches
In this paper, by combining Wang (1993) and Hashash (2000) methods in determination of tunnel target racking displacement and using the trial and error method to correct tunnel structure stiffness, possibility of redistribution of the forces and deformations has become possible. It is also tried in this paper to present a comprehensive method to determine the tunnel target racking displacement. In the next step, using the force-racking displacement curve and applying the existing equations of reduction factors of the structures and their generalization for tunnels and underground structures and considering the soil-structure interaction, tunnel racking reduction factor has been estimated. Then, using ABAQUS software, a comparison has been performed between dynamic and static forces in the tunnel lining.
Results and Conclusions
Comparison of lining force (bending moment and axial force) obtained from linear static analyses modified by tunnel racking reduction factors and nonlinear time history analyses shows that the accuracy of achieved tunnel racking reduction factors is acceptable. The studies also show that implementing linear static analyses without tunnel racking reduction factor leads to very conservative results of lining force in the tunnel. Nonlinear time history dynamic analyses are time-consuming and complicated in modeling and analysis procedure. Thus, using the proposed racking reduction factors, linear static analyses with a suitable accuracy could be an alternative for nonlinear dynamic analyses.در نظر گرفتن رفتار غیر خطی خاک و تونل در برابر زلزله برای رسیدن به پاسخهای واقعی در عمل از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله با استفاده از ترکیب روش پیشنهادی وانگ (Wang) و هشاش (Hashash) برای تعیین تغییر مکان اعوجاجی تونل و الگوی پیشنهادی سعی و خطای اصلاح سختی پوشش، تغییر مکان اعوجاجی هدف (تونل) تعیین شده است. سپس با استفاده از روابط موجود برای تعیین ضریب رفتار سازهها و تعمیم آن به تونلها و سازههای زیرزمینی و با در نظر گرفتن اندرکنش خاک و سازه، یک ضریب رفتار اعوجاجی برای تونل تخمین زده شده است. هدف اصلی این مقاله تعیین نیروهای ایجاد شده در پوشش تونل (بدون مدلسازی خاک پیرامون آن) است که با اعمال ضریب رفتار اعوجاجی، اثرات غیرخطی شدن سازهی تونل و همچنین اندرکنش خاک و سازه در حین زلزله لحاظ شده است. برای بررسی صحت این ضریب رفتار، سه تحلیل دینامیکی غیر خطی سازگار با ساختگاه روی مدل المانمحدود خاک و تونل انجام شده و مقایسهای بین نیروهای اصلاح شده با ضریب رفتار در حالت استاتیکی خطی و نیروهای به وجود آمده درحالت تاریخچهی زمانی غیرخطی، انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد در صورت انجام تحلیل استاتیکی خطی بدون اعمال ضریب رفتار برای تونلها، مقادیر نیروهای ایجاد شده روی پوشش تونل بسیار محافظهکارانه است؛ حال آنکه با اعمال ضریب رفتارهای تعیین شده میتوان پاسخ استاتیکی را به پاسخ واقعی در حین زلزله نزدیک نمود.دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31112220130923Determination of Optimal Concrete Arc Spacing and Assessment of the Related Subsidence in Metro Stations- A Case Study: Haft-e-Tir Station of Line 6 of Tehran Metroتعیین فاصلهداری بهینهی طاقهای بتنی و برآورد نشست در ایستگاههای مترو- مطالعهی موردی: ایستگاه هفت تیر خط 6 متروی تهران12113225410.22044/tuse.2014.254FAحسین ریحانیان زوارهدانشآموختهی کارشناسیارشد معدن؛ گرایش مکانیک سنگ؛ دانشکدهی مهندسی معدن؛ پردیس دانشکدههای فنی؛ دانشگاه تهرانمحمد فاروق حسینیدانشیار؛ دانشکدهی مهندسی معدن؛ پردیس دانشکدههای فنی؛ دانشگاه تهرانعلیرضا طالبینژاددانشجوی دکترای تخصصی مهندسی معدن؛ گرایش استخراج؛ دانشکدهی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک؛ دانشگاه شاهرودJournal Article20121009Development of subway systems is considered as an essential need in urban areas. Each line of a subway contains tunnels, stations and mid tunnel ventilation shafts. Concrete Arc Pre-Supporting (CAPS) system and Sequential Excavation, are known as standard methods for the construction of underground stations. When the process is underway, it is necessary to protect surface and underground structures from Subsidence hazards. In this paper, stability analysis and settlement evaluation of Haft-e-Tir Station of Tehran metro line No. 6 have been considered. Geotechnical investigations have shown that the main subsurface layer has been formed of a very dense soil. <br /> <br />Introduction <br />CAPS is an executive construction method. In addition to tunnel stability, reduction of surface displacement can be made by CAPS. Numerical simulation has been deemed as a special procedure for evaluation and analysis of settlements. The optimal spacing for concrete arch is an important parameter for the success of the method that is usually determined by 3D modeling. However, 2D modeling methods can be faster to reach an optimal result. <br /> <br />Methodology and Approaches <br />The optimal spacing for concrete arch of Haft-e-Tir Station has been determined using Sakurai's critical strain approach and allowable by-law stresses. The surface subsidence has beenestimated by two methods namely analytical-empirical and numerical modeling methods. The numerical finite difference method (used in FLAC<sup>2D</sup> software) has been applied in this research. Analytical Bobet relations have also been used for calculating maximum subsidence. Maximum slope of subsidence curve has been calculated by Peck empirical relations. Kramer criterion has also been used to control the maximum slope of the subsidence curve in both methods. <br /> <br />Results and Conclusions <br />It is demonstrated that the optimal spacing of concrete arch for Rectifier tunnel, South tunnel, and sections I and II of North tunnel in the Haft-e-Tir Station are 3, 2.5, 3, and 3.5 meters, respectively.احداث خطوط مترو به عنوان یک نیاز اساسی شهرهای بزرگ و در حال توسعه مطرح است. از بین روشهای احداث ایستگاههای زیرزمینی مترو، روش پیشنگهداری طاق بتنی، علاوه بر پایداری فضا، کاهش جابجاییهای سطحی را به همراه دارد. برای طراحی بهینهی طاقهای بتنی، پارامتر فاصلهداری که در حصول پایداری و مهار جابجاییهای سطحی تاثیرگذار است، عمدتاً با استفاده از مدلسازی عددی تعیین میشود. هدف از این مقاله، ارایهی روشی برای تعیین این پارامتر با استفاده از مدلسازی دوبعدی است. در این روش فاصلهداری بهینه با معیارهای ساکورایی و تنش مجاز آییننامهی بتن ایران تعیین و سپس نشست حاصل از آن با دو روش عددی و تحلیلی- تجربی برآورد میشود. معیار کرامر نیز برای محاسبهی مقادیر مجاز نشست بکار برده میشود. به عنوان نمونه، سازهی نگهبان ایستگاه هفت تیر خط 6 متروی تهران، با این روش طراحی و فاصلهداری بهینه طاقهای بتنی تونلهای رکتیفایر، جنوبی و بخشهای اول و دوم تونل شمالی ایستگاه، به ترتیب برابر 3، 5<sub>/</sub>2، 3 و 5<sub>/</sub>3 متر محاسبه شده است.دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31112220130923Study of the Effects of Building Weight and Geometry on the Surface Settlement due to Sequential Excavation Using Numerical Finite Element Approachمطالعهی تاثیر وزن و هندسهی ساختمان بر نشست سطح زمین ناشی از تونلسازی مرحلهای با استفاده از روش عددی اجزای محدود13314325510.22044/tuse.2014.255FAفرشاد کولیوندکارشناس ارشد مکانیک سنگ؛ گروه معدن؛ دانشکدهی فنی و مهندسی؛ دانشگاه لرستانمصطفی شریفزادهدانشیار؛ دانشکدهی مهندسی معدن و متالورژی؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20120710Considering traffic congestion in mega cities, the need to construct urban tunnels is inevitable. The reciprocal effect of tunneling-induced ground settlement and surface buildings is an important factor during shallow tunneling design procedures in urban areas. Hence, the effective factors in this reciprocal relationship need to be appraised prior to the construction phase. In this paper, the major characteristics of buildings have been numerically simulated using 3D finite element approach. It has been demonstrated that weight and length of buildings have shown parallel correlation with surface settlements. However, building width have had reverse trend with surface settlements. <br /> <br />Introduction <br />The main purpose of this research is the study of influence of building weight and geometry on the surface settlement due to sequential excavation method, and interaction between the building and tunnel. It has been investigated by simulating systematic construction process of the tunnel using finite element numerical method. <br /> <br />Methodology and Approaches <br />In this paper, the major characteristics of buildings have been numerically simulated using 3D finite element method. In addition, the results of study on the field data of the Nyayesh tunnel are presented. <br /> <br />Results and Conclusions <br />The results have proved that the existence of surface buildings has reciprocal effects on ground settlement troughs. The increase of the building weight will result in increase of surface settlements. On the contrary, by ignoring building weight, presence of surface building foundations will cause a less settlement compared to the green field condition which is due to increase of the rigidity of building foundation and thereby ground improvement. The increase of building width reduces the surface settlements, and the increase of the building length leads to more surface settlement, although the building width is a more effective parameter, which controls the overall tunneling-building interaction behavior than the building length. Thus, building weight and geometry effectively influence the surface settlements troughs in urban tunneling.با توجه به مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ، نیاز به ساخت تونلهای شهری اجتنابناپذیر است. حفر تونل سبب تغییر میدان تنش برجا شده و یک ناحیهی تغییر مکان در محدودهی اطراف تونل بوجود میآورد. در این خصوص نه تنها ساختمانهای مجاور تحت تاثیر حفاری تونل قرار میگیرند؛ بلکه میدان تنش و تغییر مکان حاصله، متاثر از مشخصات ساختمانهای مجاور خواهد بود. این موضوع یکی از جنبههای مهم تونلسازی محیط شهری است. بنابراین لازم است پیش از مرحلهی ساخت، پارامترهای موثر بر این رابطهی متقابل بررسی شود. در این پژوهش فاکتورهای اصلی ساختمان نظیر وزن، عرض و طول آن، با استفاده از روش اجزا محدود بصورت سهبعدی شبیهسازی شده است. نتایج نشان میدهد، حضور ساختمانهای سطحی اثرات دوگانهای بر گودی نشست سطح زمین دارند. افزایش وزن ساختمان موجب افزایش نشست سطح زمین شده و از طرفی، صرف نظر از وزن ساختمان، بواسطهی وجود پی ساختمان و صلبیت ناشی از آن، که موجب بهبود شرایط زمین میشود، نشست در سطح زمین نسبت به شرایط بدون وجود ساختمان،کاهش مییابد. افزایش عرض ساختمان منجر به کاهش نشست در سطح زمین شده و افزایش طول ساختمان، نشست در سطح زمین را افزایش میدهد. هر چند عرض ساختمان فاکتور موثرتری نسبت به طول ساختمان در مهار رفتار متقابل ساختمان-تونل است.دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31112220130923Selection of the Most Appropriate Soil Conditioning Set in Mechanized Boring of Tehran Subway Line 7 Tunnelانتخاب مناسبترین مجموعهی بهسازی خاک در حفاری مکانیزهی تونل خط 7 متروی تهران14515425610.22044/tuse.2014.256FAحسن بخشنده امنیهدانشیار؛ گروه معدن؛ دانشکدهی مهندسی؛ دانشگاه کاشانمحمد صابر زمزمدانشجوی دکترای تخصصی؛ گرایش استخراج؛ دانشکدهی مهندسی؛ دانشگاه کاشانسید احسان موسویکارشناس فنی تونل خط 7 متروی تهران، قطعهی شرقی-غربی؛ گروه تخصصی سپاسدصادق طریق ازلیدانشجوی دکترای تخصصی زمینشناسی مهندسی؛ دانشکدهی علوم؛ دانشگاه فردوسی مشهدhttps://orcid.org/00Journal Article20121217In recent years, tunneling with the Earth Pressure Balance (EPB) shield has been used in urban areas in different soils types. The most common technology in the mechanized tunneling is using the EPB machine. Soil conditioning operation can be carried out through the screw conveyor. Knowing different soil conditioning agents and their affects in different soils types is quite important in selection of the most appropriate foam-polymer to be used.
Introduction
Selection of the most appropriate soil conditioning set needs different precise studies so that the properties of the conditioned soil can be determined and the measurable data can be specified. Selection an appropriate strategy (for soil conditioning during boring) highlights the importance of the ground risks involved so that conclusive decisions can be made regarding the type of the physical behavior of the foam and other additives.
Methodology and Approaches
The soil layers in this project have been divided into 6 units (ET-1 to ET-6). In this study, it has been revealed that every unit needs specific additives depending on its geological and geotechnical specifications, and also, the soil conditioning parameters for every unit would be different. The optimum amounts of conditioning agents and types of additives to be used in the tunnel route (considering the geological risks that need conditioning, and the presence and expansion of different soil units) have been studied in 3 separate stages based on the guiding tables, standards, and laboratory and field tests.
Results and Conclusions
The materials, used for soil conditioning, have been made of 3 different foam types A, B and C in which foam types A & B are used for ordinary soils with medium stability and foam type C is used for adhesion and impermeable soils with high stability. These foam types have been used for soil conditioning in the tunnel route. The Foam Injection Ratio (FIR) change amplitude in the project has been estimated to be 20% to 80%; maximum consumption of the foams has been in the interval of 20% to 40% of the tunnel route, and Foam Expansion Ratio (FER) has been equal to 4 to 7.امروزه از تونلسازی سپری در مقیاس گسترده برای حفر تونلهای شهری در خاکهای نرم و کمعمق استفاده میشود. تونلزنی با EPB نیازمند بهسازی خاک است و قابلیت اجرای آن برای خاکهای فاقد چسبندگی نیز افزایش یافته است. انتخاب مناسبترین مجموعهی بهسازی نیاز به بررسیهای دقیقی دارد تا بتوان مشخصات خاک بهسازی شده را تعیین و دادههای قابل اندازهگیری را مشخص نمود. انتخاب استراتژی مناسب برای بهسازی خاک در حین حفاری، شناسایی مخاطرات زمین را پر اهمیت جلوه میدهد تا با اطمینان بیشتر، تصمیمات مورد نیاز برای انتخاب نوع رفتار فیزیکی فوم و دیگر افزودنیها گرفته شود. دراین پژوهش، انتخاب پارامترهای بهسازی با توجه به بررسیهای تئوری، آزمایشگاهی و میدانی صورت گرفته است. به منظور بهسازی خاک از سه نوع فوم متفاوت (A، B، C) استفاده شده که در آن فوم B (برای اهداف معمولی با پایداری متوسط) بیشترین طول مسیر تونل خط 7 متروی تهران را پوشش داده است. بررسیها نشان میدهد هر واحد خاکی با توجه به خصوصیات زمینشناسی و ژئوتکنیکی، نیاز به افزودنیهای خاصی دارد و پارامترهای بهسازی برای هریک از آنها متفاوت است. همچنین نتایج حاصل از مطالعات تئوری با نتایج مشاهدات میدانی بسیار به هم نزدیک بوده، ولی با نتایج حاصل از مطالعات آزمایشگاهی متفاوت است. بهسازی مناسب خاک مسیر تونل موجب کاهش گشتاور، سایش، چسبندگی و نفوذپذیری شده و بهبود کنترل خاک را به همراه دارد.دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31112220130923Investigation of the Influence of Joints Properties on the Steady State Water Flow into the Tunnel - A Case Study: Koohrang 3 Tunnelبررسی تاثیر خصوصیات درزهها بر روی جریان پایدار آب ورودی به تونل- مطالعهی موردی: تونل سوم کوهرنگ15516725710.22044/tuse.2014.257FAرامین رفیعیدانشجوی دکترای تخصصی مهندسی معدن؛ گرایش استخراج؛ دانشکدهی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک؛ دانشگاه شاهروداحمد رمضانزادهاستادیار؛ دانشکدهی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک؛ دانشگاه شاهرودفرهنگ سرشکیدانشیار؛ دانشکدهی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک؛ دانشگاه شاهروداسماعیل موحدینژادکارشناس ارشد مکانیک سنگ؛ مهندسین مشاور زایندآبJournal Article20130218Water flow in tunneling projects is one of the main issues that can affect the plan and activity of the tunneling. Therefore, it is necessary to predict the location and the amount of water flow into the tunnel. Past experience have shown that the accurate prediction of water flow in the excavated tunnels is not possible due to the lack of consideration all influencing factors, especially the properties and condition of joints. In this paper, in order to investigate the effect of joints properties on the water flow rate, the cross sections of Koohrang 3 from 1+897 to 1+950 km have been modeled using UDEC software. By changing the properties of joints, the flow water rate into the tunnel has been assessed. The results of this study have shown that changing the properties of joints has significant influence on the steady state water flow. Among these properties, the aperture of joint has the most significant effect on water flow rate in the tunnel.
Introduction
Analysis of water flow is necessary for construction of underground structures. In this analysis, the possibility of any kind of change in the ground water behavior and flow rate should be considered. In this paper, the effect of joints properties on the water flow rate using numerical modeling has been studied.
Methodology and Approaches
Joints properties have great influence on the water flow rate into tunnels. In order to investigate the effect of joints characteristics on the water flow rate, the cross sections of Koohrang 3 tunnel have been modeled using UDEC software. By changing the joints properties in the tunnel, the water flow rate into the tunnel has been assessed. Finally, The water flow rates obtained from the numerical modeling results has been compared with the values obtained from the analytical methods.
Results and Conclusions
The results of this study have shown that the increase of the joint spacing reduce the water flow rate into the tunnel due to the increase of size of formed blocks. In addition, increase of the joint aperture substantially increases the amount of water flow into the tunnel. Moreover, by increasing the joint orientation from 30 to 120 degrees, the maximum water flow occurs at the angle between 50 and 70 degrees. According to the results of this investigation on the joints properties, the joint aperture has the greatest effect on the water flow rate into the tunnel.بدون تردید جریان آب در پروژههای تونلسازی یکی از مسائلی است که میتواند آثار مخرب فراوانی بر طرح داشته و فعالیت تونلسازی را کاملا تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین لازم است محل و مقدار جریان آب به درون تونل تا حد امکان پیشبینی و در ملاحظات تونلسازی در نظر گرفته شود. از سوی دیگر تجربیات گذشته نشان داده است پیشبینی دقیق مقدار نفوذ آب در تونلهای حفر شده در سنگ به دلیل عدم در نظر گرفتن تمامی عوامل تاثیرگذار بر جریان آب به خصوص شرایط و خصوصیات ناپیوستگیها امکانپذیر نیست. در این مقاله برای مدلسازی تاثیر خصوصیات ناپیوستگیها بر روی نرخ جریان آب ورودی به تونل در مقطع کیلومتراژ 897+1 تا 950+1 تونل کوهرنگ 3، از نرمافزار اجزای گسستهی UDEC استفاده و با تغییر خصوصیات ناپیوستگیهای منطقه، نرخ جریان ورودی به تونل بررسی شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است تغییر خصوصیات ناپیوستگیها در نرخ جریان پایدار آب در تونل دارای تاثیر بسزایی است و از میان این خصوصیات، میزان بازشدگی درزه، بیشترین تاثیر را بر نرخ جریان آب ورودی به تونل دارد.