دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31118220190923Assessing the damages created in the twin circle tunnels under explosive loading and their responsesبررسی پاسخهای ایجادشده در تونلهای دوقلوی دایرهای تحت بارگذاری انفجار89108157410.22044/tuse.2019.3478.1238FAمحمدرضا مؤمن زادهدانشجوی دکترای تخصصی مهندسی عمران -مهندسی زلزله دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمحمدرضا منصوریاستادیار؛ گروه مهندسی زلزله، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانآرمین عظیمی نژاداستادیار؛ گروه مهندسی زلزله، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20151018Summary<br /> Metropolitan underground tunnels is increasingly used these days. Besides, Iran has strategic importance in the Middle East meanwhile risking always military attacks of hegemonic countries and local terroristic activities. Concerning the mentioned points, it is crucial to investigate and analyze such structures under explosive loadings. This research focuses on the most critical scenario of damage distribution in the tunnel covering cause by TNT explosion. Moreover, the effects of soil overburden height as well as the amount of explosive material is studied on the maximum stresses and deformations created in the covering of twin tunnels under 4 explosive loadings of 15, 30, 45 and 60 Kg TNT. At the end, the effect of soft soil rehabilitation is assessed on the improvement of tunnels covering response under explosive loading. <br /> <br /> Introduction<br /> Chio et.al (2006) studied the response of underground structures subjected to the explosion through nonlinear analysis [5]. In 2006, Gui et. al investigated the effects of ground surface explosion on the tunnel of Taipei Shongsan airport. Two dimensional solution of the problem by Gui et. al has been in the line of its simplification [6]. Lui has focused on the effects of explosion in New York subway. The conducted numerical investigations have been mainly two dimensional. The researchers mostly believe that plane strain assumption in the modeling is dramatically conservative in the explosion issue. <br /> <br /> Methodology and Approaches<br /> In this research, soil and tunnel have been subjected to the inside ground explosive loading in tri- dimensional form using ABAQUS6-11-1 finite element software. The explosive loading has been estimated through empirical relations of compression applied to the underground structure due to the explosion. Besides, the soil has been simulated by Druker Prager and the tunnel covering by Concrete Damage plasticity behavior models. Here, the effects of different parameters are investigated on the responses of twin tunnels under explosive loadings. <br /> <br /> Results and Conclusions<br /> The brief results of this investigation are as follows:<br /> 1- Increasing in the overburden height will cause the reduction of stresses and deformations in the covering of tunnels;<br /> 2- The most critical scenario of damage distribution in the tunnel section is in the overburden height of 10m under 60Kg TNT of explosive loading; the highest width of created crack is 91mm. the highest the height of soil overburden is, the more the created damage is in the tunnels covering under internal explosion;<br /> 3- The strength and stiffness of the ground should be rehabilitated in the soft soil surrounding the tunnel. The maximum stress is reduced for 44% with increasing the thickness of tunnel surrounding soil for 1m;<br /> 4- The maximum stress created in the tunnels covering is reduced by increasing the stiffness of soil. This reduction in the stress response is stopped in the status of increasing the thickness from 3m to 4m.<br /> 5- The stresses created in the tunnels covering are reduced with increasing the soil stiffness. The maximum stress remains approximately in a constant range in different values of soil strength.با توجه به رشد روزافزون استفاده از تونلهای متروی شهری و از سویی اهمیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه که همواره در معرض حملات نظامی کشورهای سلطهگر و یا اقدامات تروریسیتی داخلی قرار دارد، لزوم بررسی و تحلیل این سازهها تحت بار انفجار حائز اهمیت میباشد. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار المان محدودABAQUS6-11-1، خاک و تونل به صورت سهبعدی تحت بار انفجار داخل زمین قرار گرفتهاند. بار انفجار با استفاده از روابط تجربی فشار ناشی از انفجار بر سازه زیرزمینی تخمین زده شده است. همچنین رفتار خاک و پوشش تونل غیرخطی درنظرگرفته شده است. در این پژوهش بحرانیترین سناریوی توزیع خسارت در پوشش تونل ناشی از انفجار TNT مورد بررسی قرارگرفته است. همچنین به بررسی اثر ارتفاع روباره خاک و مقدار ماده منفجره بر بیشینه تنشها و تغییرشکلهای ایجاد شده در پوشش تونلهای دوقلو تحت4 بار انفجاری 15، 30، 45 و60 کیلوگرمTNT پرداخته شده است. در نهایت اثر بهسازی خاکهای نرم بر بهبود پاسخ پوشش تونلها تحت بار انفجار بررسی شده است. نتایج نشان میدهد با افزایش ضخامت 1 متری خاک نرم پیرامون تونل، مقدار بیشینه تنش 44% کاهش مییابد. همچنین با دقت در نتایج فهمیده میشود که در طراحی مقاوم در برابر تهدیدات تروریستی در تونلهای زیرزمینی توجه به سختی زمین (مدول الاستیسیته خاک) به مراتب مهمتر از مقاومت (چسبندگی زهکشی نشده) زمین است.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1574_3579c88e6f37e1d7f5cdb11c14adf40b.pdfدانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31118220190923Investigation of Yielded Zone in Block Caving Method using Finite Element Modeling and Plastic Strain Rate Criteriaبررسی منطقه تسلیم در روش تخریب بزرگ با استفاده از مدلسازی اجزا محدود و معیار نرخ کرنش پلاستیک109121157510.22044/tuse.2019.5518.1306FAمهدی یاوری شهرضامربی؛ دانشکده مهندسی معدن، دانشکده فنی دانشگاه تهرانبهنام علیپنهانیدانشآموخته کارشناسی ارشد؛ دانشکده مهندسی معدن، دانشکده فنی دانشگاه تهرانجواد لطفی گودرزیدانشجوی دکتری؛ دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170314In the last decade, the block caving method has been being proposed to use as the best option for large-scale and low grade deposits in depths. This method is one of the most important methods which can compete from productivity point of view with surface mining methods. However, the accurate understanding of geotechnical problems in caving have been asserted by plenty of operational experience in large block caving mines. In addition, the ability of caving (cavability of ore and cap rock) is the most important factor to apply this technique. Also underestimate of this variable not only can cause many problems in processing but also in the worst case tend to fail the project. Analysis of regions duo undercutting to ensure the accuracy of predicted caving is very useful in various mines. Mechanical and geometry properties of joints by using jointed material inserted in the model. The results proved that not only by increasing strength parameters of the rock mass height of Yield zone was decreased, but also by increasing dip angle of the joint the height of Yield zone was reduced. In addition, the results showed that the more dip angle of joint height we have, the less yield zone we have. Also the Joint friction angle has the most effective on height of Yield zone. In fact rock mass with dip of joints 20 degrees has the highest height of Yielding zone. This reduction had occurred in the range of 30 to 45 degrees by low gradient and in the range of 45 to 80 by a high gradient.در دهه اخیر روش تخریب بزرگ بهعنوان بهترین گزینه برای استخراج ذخایر بزرگ مقیاس و کمعیار که در اعماق زیاد قرار گرفتهاند، مطرح شده است. این روش استخراج، تنها روش استخراج زیرزمینی است که از جنبهی هزینه و ظرفیت تولید قابلیت مقایسه با روش استخراج روباز را دارد. با این حال، تجارب عملیاتی در معادن تخریب بزرگ در سراسر جهان، لزوم فهم دقیق فرآیندهای ژئوتکنیکی در تخریب را به اثبات رسانده است. در این میان یک عامل بسیار مهم در معادن تخریب بزرگ تعیین قابلیت تخریب کانسنگ و سنگ فراگیر است که تخریبپذیری آنها شرط اصلی بهکارگیری این روش است. تخمین نامناسب این متغیر میتواند مشکلاتی در تولید و فرآوری ایجاد کند و یا در بدترین حالت، پروژه را با شکست روبرو سازد. تحلیل مناطق شکل گرفته در اثر ایجاد زیربرش برای اطمینان از صحت پیشبینی تخریب در معادن مختلف بسیار مفید است. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار آباکوس 6.12 و در نظر گرفتن مدل رفتاری دراکر – پراگر تاثیر خصوصیات مکانیکی تودهسنگ بر ارتفاع منطقهی تسلیم شده در بالای زیربرش در روش تخریب بزرگ مورد بررسی قرار گرفته است. ویژگیهای مکانیکی و هندسی درزهها با استفاده از مدل مصالح درزهدار در مدل وارد شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که ارتفاع منطقهی تسلیم با افزایش پارامترهای مقاومتی تودهسنگ و درزهها کاهش مییابد. همچنین نتایج نشان داد که با افزایش زاویهی شیب درزهها از ارتفاع تسلیم کاسته میشود. زاویهی اصطکاک درزه بیشترین تأثیر را بر ارتفاع منطقه تسلیم دارد. تودهسنگ دارای درزههایی با شیب 20 درجه بیشترین ارتفاع ناحیه تسلیمشونده را دارد. هر چه شیب درزه بیشتر میشود، ارتفاع منطقه تسلیم کاهش مییابد. این کاهش در بازه 30 تا 45 درجه با شیب بسیار کم و در بازه 45 تا 80 با شیب بسیار زیادی رخ میدهد.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1575_33634fe51f8b218ca77633440c59156d.pdfدانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31118220190923Comparison of Tunnel Excavation Methods in Deep Alluvial Deposit, Case Study: Part No. 1 Water Conveyance Tunnel of Glassمقایسه روشهای حفاری تونل در محیط عمیق آبرفتی، مطالعه موردی " قطعه شماره یک تونل انتقال آب گلاس"123142157610.22044/tuse.2019.7199.1342FAعلی رضاییدانشآموختهی کارشناسی ارشد؛ تونل و فضاهای زیرزمینی، بخش مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرسمرتضی احمدیاستاد؛ گروه مکانیک سنگ، بخش مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-0408-3272Journal Article20180623Excavation of tunnels and construction of underground safe facilities are always faced with numerous challenges and problems that often hinder or stop the work progress. Excavation of loose media is such a challenge which creates a special structure in weak strata. Therefore, in such conditions, it is important to be aware of proper method for improving the condition of the ground and the excavation methods in order to achieve the maximum safety and operational efficiency. The present study aimed to investigate excavation method of Glass water transmission tunnel in the alluvial section of the path.The present study aimed to investigate excavation method of Glass water transmission tunnel in the alluvial section of the path. The stability of this tunnel has been investigated during the implementation of NATM, EPB, TBM and ADECO-RS excavation methods. Studies have shown that the study field is a high-risk area. Excavation of the tunnel was studied through the ADECO-RS method. The tunnel and the project conditions were designed using the FLAC3D software. With regard to the pre-constraints imposed on the face, the obtained displacements were within an acceptable range. On the other hand, the predicted support systems in the tunnel have the capacity to withstand the loads and moments. Therefore, implementation of the ADECO-RS method is recommended in deep alluvial condition.در عملیات احداث تونلها و فضاهای امن زیرزمینی همواره چالشها و مشکلات متعددی وجود دارد که اغلب روند پیشرفت کار را با کندی یا توقف مواجه میسازد. یکی از این چالشها حفاری در زمینهای سست بوده که در مناطق آبدار و در لایههای خاص، ساختاری ویژه را به وجود میآورد. لذا در چنین شرایطی آگاهی از روشهای مناسب جهت بهبود وضعیت زمین و روشهای حفاری مناسب به منظور دستیابی به حداکثر ایمنی و بازدهی عملیات بسیار حائز اهمیت است. در این تحقیق حفاری تونل انتقال آب گلاس در بخش آبرفتی مسیر مطالعه شده است. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که محدودهی مورد مطالعه، جز مناطق پر خطر محسوب میشود. وضعیت پایداری این تونل در اجرای روشهای NATM، EPB TBM و ADECO–RS مورد بررسی قرار گرفته است. طراحی تونل و شرایط پروژه با استفاده از نرمافزار FLAC3D انجام شده است. در روش EPB پایداری سینهکار با استفاده از روش عددی و روشهای تحلیلی جانسز و استینر و کواری و آنگونستا مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به تطابق بسیار خوب نتایج در هر دو روش و به خصوص روش کواری و آنگونستا، مقدار فشار سینهکار 13 بار در شرایط فعلی پروژه باعث کنترل مناسب ناپایداریها خواهد شد. در ادامه مقدار نیروی پیشران دستگاه برای پیشروی در آبرفت عمیق پروژه MN826/105 محاسبه شده است. با توجه به پیشمحدودیتهای اعمال شده در جلوی سینهکار در روش ADECO–RS تونل به لحاظ پایداری در مقایسه با روش NATM وضعیت بهتری دارد. سیستم نگهداری پیشنهاد شده در تونل، در برابر نیروهای مخرب از مقاومت کافی برخوردار است. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده از اجرای سه روش فوق و قرارگیری تونل در محیط آبرفتی ضخیم اجرای تونل به روش ADECO-RS نسبت به روشهای بررسی شده مناسبتر است.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1576_bffba81ffc7275ae5c990f1945af4541.pdfدانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31118220190923Optimization of Air distribution in Mine ventilation networks based on Genetic Algorithm (case study: Kalariz Coal Mine)بهینهسازی توزیع هوا در شبکه تهویه با بهکارگیری روش الگوریتم ژنتیک (مطالعه موردی: معدن زغالسنگ کلاریز شرقی)143166157710.22044/tuse.2019.7344.1346FAرضا شکورشهابیاستادیار؛ دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوینحسین لاریجانیدانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی معدن؛ دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوینابراهیم الهی زینیعضو هیاتعلمی؛ دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدانمحمدحسین صادق زادهدانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی معدن؛ دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوینJournal Article20180809The optimal distribution of air in mining operations can be called the most important executive solution to reduce the operating and capital cost of the ventilation system that causes by choosing the correct location and characteristics of the fans for the actual and adequate distribution of air flow in The network. Due to the multiplicity of parameters affecting the performance of the active ventilation system and its various components, achieving the optimum network parameters is time-consuming. Applying Metaheuristic techniques can help solve problems quickly and find optimal values of ventilation network.<br /> The ventilation network simulation was performed in the two-dimensional implementation of the eastern Kalariz coal mine, identifying 43 nodes, 61 branches and 22 network loops. Then values of the intersection matrix and the fundamental matrix of the loop were identified. After simulation of the current design with the Ventsim software, the air flow rate in some of branches was less than the required level to establish the required minimum air flow rate. Therefore, the optimization of air distribution in the Kalariz coal mine was conducted in two separate conditions including the current conditions of the mine and supplement of minimum air flow intensity in all branches of the network. For network modeling, the semi-controlled flow type II was determined. Then the coding of the objective function in Matlab R2014 software was based on the minimization of energy consumption with regarding to flow rate and the pressure loses of the Kirchhoff's laws. Also the effect of the parameters of the genetic algorithm (mutation rate and crossover rate) along with population size on optimal response was investigated.<br /> The results of the implementation of the model indicate a decrease in energy consumption from 10054 to 10040 watts. In the second condition, the energy consumption increased to 13696 watts and the current intensity was 32 m3/second. This values due to the fact that there were more than 22 mining branches, which in the first case did not observe the minimum required air flow. The efficiency of the genetic algorithm was determined in the analysis of the optimal fan performance and the amount of pressure drop required for the regulator doors. Increasing the number of people to a certain degree increases the chances of achieving the optimal answer. As the coefficients of the crossover and mutation become larger, the accuracy of the calculation decreases and the time to reach the optimal response increases.ددر این تحقیق بهینهسازی توزیع هوا در معدن زغالسنگ کلاریز شرقی با بهکارگیری الگوریتم ژنتیک برای جستجوی مقادیر بهینه تخصیص بادبزنها، افت فشار درهای تنظیمکننده و شدتجریان هر یک از شاخههای شبکه تهویه انجام گرفته است. با توجه به مدلسازی شبکه موجود معدن با نرم افزار ونتسیم، شدت جریان هوا در تعدادی از شاخهها کمتر از حد مورد نیاز برآورد شدهاست. بهینهسازی توزیع هوا در دو حالت مجزا شامل شرایط فعلی شبکه و نیز رعایت حداقل شدت جریان هوا در کلیه شاخهها انجام گرفتهاست. نوع جریان نیمهکنترلشده نوع دوم فرض شد و کدنویسی در نرمافزار متلب، بر مبنای کمینهسازی انرژی مصرفی، اعمال محدودیتهای قوانین شدتجریان و افت فشار کرشهف، به صورت توابع جریمه انجام گرفتهاست. در حالت اول بدون اعمال حداقل شدت جریان، مصرف انرژی کاهش یافت. در حالت دوم مقدار مصرف انرژی به 13696 وات و شدت جریان به 32 مترمکعب در ثانیه به دلیل هوارسانی به بیش از 22 شاخه معدن افزایش یافته است. تامین هوا و جبران افت فشار شبکه بسته به شرایط، با ترکیب سری و موازی دو بادبزن VTS11 موجود معدن انجام میگیرد. بررسی تاثیر مقادیر پارامترهای الگوریتم ژنتیک بر دستیابی به پاسخ بهینه نشانگر افزایش احتمال دستیابی به جواب بهینه با افزایش تعداد جمعیت است. افزایش ضرایب پیوند و جهش موجب کاهش دقت محاسبات و افزایش زمان اجرا گردیده استد.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1577_1656fb7b1312cbaab90855c295facc97.pdfدانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31118220190923TBM Crossing of Metro Station Using Semi-Ring Supportعبور دستگاه TBM از ایستگاه ساختهشده با استفاده از روش تکیهگاه سگمنتی167182157810.22044/tuse.2019.7626.1350FAمهدی بستامیدانشجوی کارشناسی ارشد؛ گروه مهندسی معدن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسید مصلح افتخاریاستادیار؛ گروه مهندسی معدن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانکاوه آهنگریدانشیار؛ گروه مهندسی معدن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانغلامحسن سهامیکارشناس؛ شرکت مهندسی آهاب، تهرانJournal Article20181103Summary<br /> In this paper, a novel method based on a semi-ring support has been developed and proposed to facilitate TBM passing the station and restarting the excavation. The results show that the proposed method can be safely used. <br /> <br /> Introduction<br /> Crossing of station is one of the most challenging problems in construction of metro lines. Given the difficulties and problems of using the push frame in the TBM passing station and restarting excavation, this study presents a method based on the use of segmental rings that has been developed for use in underground stations. <br /> <br /> Methodology and Approaches<br /> In this method, in order to create a support for applying the force of TBM thrust, a different pattern of the installation of the incomplete rings has been used so that in addition to utilizing the advantages of using the semi-ring support in such a way that any complete ring is not installed in the space of the station. The proposed pattern is such that three floor segments are used to a distance of about 5 to 6 rings to the end of station; so that TBM will pass through the length of the station. Thereafter, in a few rings, the number of segments increases to 4 and then 5 segments per ring until the cutter head reaches the end of the station. From this stage, the tunnel excavation continues with the installation of the semi-rings of 5 and 6 segments, until the boring machine is completely inserted into the tunnel so that the first complete ring is installed at the beginning of the tunnel.<br /> <br /> Results and Conclusions<br /> The results show that excavation can begin using the 5 and 6 segments, but semi-ring of 6 segments is somewhat superior to 5 segments. The proposed model has been evaluated at some stations of line 6 of Tehran metro and the results show that, in addition to the effectiveness of this method, any over-the-counter deviation has not occurred. Therefore, the proposed method can be safely used.یکی از فعالیتهای مهم تونلسازی مکانیزه در اجرای خطوط مترو روش عبور از ایستگاه ساخته شده است. در این مقاله با توجه به مشکلات و سختیهای استفاده از سازه تکیهگاهی در عبور ماشین TBM از ایستگاه ساخته شده و شروع مجدد حفاری، روشی مبتنی بر استفاده از رینگهای با قطعات بتنی پیشساخته مورد بررسی قرارگرفته است. در این روش به منظور ایجاد تکیهگاهی جهت اعمال نیروی پیشران ماشین از الگویی متفاوت از نصب رینگهای ناقص استفاده شده است به نحوی که علاوه بر بهرهبردن از مزایای استفاده از تکیهگاه سگمنتی به گونهای اجرا شود که رینگ کاملی در فضای باز اجرا نشود. الگوی پیشنهادی به گونهای است که از سه عدد قطعه بتنی پیشساخته کف تا فاصله حدود 5 تا 6 رینگ از سینه کار استفاده شود تا به این صورت دستگاه حفار از طول ایستگاه عبور کند. پس از آن، در چند رینگ تعداد قطعات بتنی پیشساخته به 4 و سپس 5 قطعه بتنی پیشساخته در هر رینگ افزایش مییابد تا اینکه کله حفار به محل حفاری میرسد و از این مرحله به بعد حفاری تونل با نصب رینگهای ناقص پنج تایی و شش تایی ادامه داشته تا جایی که دستگاه بطور کامل داخل تونل قرارگیرد بطوریکه اولین رینگ کامل در ابتدای دهانه تونل نصب شود. بررسیها نشان میدهد که با استفاده از 5 و 6 قطعه بتنی پیشساخته میتوان حفاری را شروع کرد اما تا حدودی 6 قطعه بتنی پیشساخته نسبت به 5 قطعه بتنی پیشساخته برتری دارد. الگوی پیشنهادی در ایستگاههایی از خط 6 مترو تهران مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج نشان میدهد که علاوه بر کارآمد بودن این روش انحرافی بیش از حد مجاز اتفاق نیافتاده است. بنابراین روش پیشنهادی را میتوان با اطمینان مورد استفاده قرار داد.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1578_56f50255e0aac8755227d06b0533f2b8.pdfدانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایرانمهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی2322-31118220190923Determination of Suitable Barrier Pillar Width in Tabas Mechanized Coal Mine Using Numerical Modelingتعیین عرض مناسب پایه حائل در معدن زغالسنگ طبس با استفاده از مدلسازی عددی183201157910.22044/tuse.2019.8151.1358FAمحمدرضا زارعدانش آموخته کارشناسی ارشد استخراج دانشگاه یزدمهدی نجفیدانشیار؛ دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه یزد0000-0002-1609-3702جواد غلام نژاددانشیار؛ دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه یزدعلی روحدانش اموخته کارشناسی ارشد مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20190301Longwall mining is one of the methods for coal extraction with high production efficiency, which requires a lot of initial investment to equip and prepare it. In the longwall mining process, with the advance of the coal face, the roof is damaged at the back of the coal face. To protect the main tunnels and access tunnels (Gaterodas) of the mine, the stresses created from the panel extraction are utilized in two ways. The first solution, which has the most important effect on the stability of the panel, is the placement of the chain pillar and the barrier pillar, and another way of installing the support in the main tunnels to control the tunnel convergence. Therefore, it is important to determine the width of the barrier pillar, which has the highest effect on mineral productivity and the least effect on the distribution of stress around the main tunnels. The main objective of this research is to obtain the appropriate width of the barrier pillar at the end of the E3 panel in the Tabas mechanized coal mine, so that the main tunnels of the mine have the lowest convergence. The FLAC3D software was used for numerical modeling. The results of various numerical models of the advancing coal face shows that width of the barrier pillar has an effect on the distribution of stress. Finally the result shows that the suitable width of the barrier pillar is 80 meters. Also, the result of economical investigation shows that 80 m pillar width causes more than 6000 tons of coal to be extracted.روش استخراج جبههکار بلند یکی از روشهای استخراج زغالسنگ با راندمان تولید بالاست که برای تجهیز و آمادهسازی آن نیاز به سرمایهگذاری اولیه زیادی است. در روش جبههکار بلند با پیشروی سینهکار، طبقات سقف در قسمت عقب سینهکار تخریب میشود و به دنبال آن بارهای زیادی در اطراف پهنههای استخراجی و جلوی جبههکار توزیع میشود. برای محافظت از تونلهای اصلی و تونلهای دسترسی معدن در برابر تنشهای ایجاد شده حاصل از استخراج پهنه از دو راهکار بهره گرفته میشود. راهکار اول که مهمترین اثر را بر پایداری پهنه دارد، برجایگذاشتن پایههای زنجیری دراطراف پهنه و پایه حایل بین کارگاه استخراج و تونلهای اصلی است و راهکار دیگر نصب نگهداری در تونلها برای کنترل همگرایی تونلهاست. از اینرو عرض مناسب پایه حایل به طوریکه بیشترین بهرهوری از ماده معدنی و بیشترین تاثیرگذاری بر کاهش توزیع تنشهای اطراف تونلهای اصلی داشتهباشد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف اصلی این تحقیق بدست آوردن عرض مناسب پایه حایل در انتهای پهنه استخراجی E3 در معدن طبس به نحویکه تونلهای اصلی معدن دارای کمترین میزان همگرایی باشند، است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق مدلسازی عددی با روش تفاضل محدود و در محیط نرم افزار FLAC3D است. نتایج مدلهای عددی مختلف از پیشروی کارگاه استخراجی نشان داده است که میزان پیشروی بر توزیع تنشها تاثیر داشته و در فاصله حدود 80 متری از جلو جبههکار پهنه به تنشهای اولیه میرسد. به عبارت دیگر عرض مناسب پایه حایل 80 متر برآورد شده است. همچنین نتایج توجیه اقتصادی نشان داده است که عرض پایه 80 متر سبب میشود حدود 6000 تن زغالسنگ بیشتر استخراج گردد.https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1579_0f4ae6cd07081373bd59207c09935a6e.pdf