2024-03-28T13:15:32Z
https://tuse.shahroodut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=211
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
مهندسی تونل
2322-3111
2322-3111
1399
9
1
تعیین سیستم حملونقل بهینه جهت حفاری تونلهای مکانیزه مترو
محمد
جوادی
محمد صادق
عباسی
محمد
تمنایی
هدف از پژوهش حاضر، انتخاب سیستم بهینه حمل و نقل در پروژه های حفاری مکانیزه متروی شهری است. بدین منظور، سه گزینه مورد بررسی قرار گرفته اند: سیستم ریلی کامل، سیستم ترکیبی نوارنقاله-ریل و سیستم ترکیبی نوارنقاله-خودروهای چرخ لاستیکی. معیارهای مختلف موردبررسی جهت مقایسه گزینه های مذکور عبارتند از: معیارهای اقتصادی، ایمنی-زیست محیطی ، فنی و مدیریت عملیاتی. برای هریک از این معیارها، یک یا چند زیرمعیار در نظر گرفته شدند. به منظور بررسی زیرمعیارهای اقتصادی، هزینه ها و منافع هریک از گزینه ها مورد تحلیل قرار گرفتند. وزن دهی به سایر معیارها و زیرمعیارها، با استفاده از روش مصاحبه با تیم کارشناسان خبره انجام شد. نظرات کارشناسان با استفاده از تکنیک تصمیمگیری چندمعیاره موسوم به «روش شباهت به گزینه ایده آل» مبتنی بر منطق فازی تحلیل گردیدند. نتایج تحلیلی نشان می دهند که سیستم ترکیبی نوارنقاله-خودروهای چرخ لاستیکی، بالاترین امتیاز را نسبت به دو سیستم دیگر دارد. با استفاده از نتایج پژوهش حاضر، می توان هزینه های مختلف مالی و غیرمالی جهت حمل و نقل حفاری تونل های مترو را به حداقل رساند.
حمل و نقل
حفاری
تونل
تصمیم گیری چند معیاره
منطق فازی
2020
03
20
1
15
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1791_820f0bf6996781cada192d4c22915335.pdf
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
مهندسی تونل
2322-3111
2322-3111
1399
9
1
کنترل نشست ناشی ازحفاری به وسیله TBM-EPB با نگرش ADECO-RS درمحیط شهری با استفاده ازروش عددی مطالعه موردی: تونل خط Aمتروی قم
رضا
پوریانی
علی
عالی انوری
مجید
نوریان بیدگلی
کنترل نشست در اعماق کم و محیطهای حساس یکی از مهمترین عملیات مهندسی تونل میباشد. دراین تحقیق پس از تحلیل عددی نشست تونل خط A مترو قم بوسیله نرم افزار FLAC که توسط TBM-EPB حفر شده بود و به دنبال آن معرفی روش حفاری مناسبی که با توجه به امکانات موجود در داخل کشور، علاوه بر میزان نشست کم این امکان را بدهد که هزینه و زمان ساخت یک سازه زیرزمینی با درجه قابل قبولی از دقت پیش بینی گردد، روش جدید حفاری که برمبنای تحلیل تغییر شکل های کنترل شده در سنگ و خاک بنا شده است ((ADECO-RS، معرفی شد. با تحلیل عددی نشست حفاری با نگرش ADECO-RS، نتایج حاصل از روش عددی و رفتار نگاری سطحی با یکدیگر مقایسه شد. مقایسه نتایج مدلسازی و نتایج حاصل از ابزاربندی بیانگر صحت روند مدلسازی می باشد. مقدار ماکزیمم نشست درمقطع200+7 در حین حفاری با TBM-EPB در روش عددی 7/946 میلیمتر و در واقعیت 8/845 میلیمتر بدست آمد. با توجه به رویکرد ADECO-RS در کنترل هسته-جبهه کار مقدار ماکزیمم نشست 4/054 میلیمتر با کاهش تقریبا 4 میلیمتری نسبت به روش عددی حفاری با TBM-EPB بدست آمد. بوسیله پروفیل طولی، در این روش مقدار ماکزیمم نشست تقریبا در فاصله حدود 15 متری در پشت جبهه کار، که نسبت به حفاری با TBM-EPB در فاصله حدود 22/5 متری در پشت جبهه کار ثابت شدکه این کاهش 7/5 متری بوسیله روش ADECO-RS در پشت جبهه کار و همچنین کاهش 1/5متری جلوی جبهه کار نشان دهنده صحت کنترل هسته-جبهه کار و درنتیجه صحت کنترل نشست می باشد
"نشست"
"حفاری مکانیزه"
"EPB"
"ADECO-RS"
"تونل متروی قم"
"ابزاربندی"
"مدلسازی عددی"
2020
03
20
17
31
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1792_6f78f29036d0d0f042a15104104751bd.pdf
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
مهندسی تونل
2322-3111
2322-3111
1399
9
1
اثر تونلسازی بر پاسخ تنش-تغییرشکل شمعهای مایل موجود
احسان
طاهرآبادی
وحید
حسینی تودشکی
علی رضا
اردکانی
شمعهای مایل تا 45 درجه انحراف در برخی پروژه های عظیم مانند پلها، سکوهای نفتی، سیلوها، نیروگاه ها، پارکینگهای طبقاتی و حتی برخی ساختمانهای متحدث بر خاکهای ضعیف استفاده می شوند. با این حال اثرات تونلسازی بر مقاومت نوک شمع، کمانش و نشست سطح زمین متفاوت است. این تحقیق قصد دارد رفتار تنش-تغییرمکان سطح زمین را طی حفاری تونل در مجاورت شمعهای مایل مطالعه کند. روش المان محدود بمنظور بررسی اثر موقعیت و درجه انحراف شمعها بر جابجاییهای القایی در سطح زمین استفاده شده است. پس از صحت سنجی و ارزیابی راندمان نرم افزار المان محدود، توسعه مدل با مقایسه درجه انحراف شمعها (10، 20 و 30 درجه) و سه طول مختلف آنها (15، 21 و 27 متر) انجام شده است. نتایج نشان داد در تمام طولها و درجات انحراف شمعها، بیشینه نشست المان شمع بیشتر از بیشینه نشست سطح زمین و این بیشتر از بیشینه نشست نوک شمع است.
تونلسازی
شمع مایل
3D FEM
نشست
نیروها
2020
03
20
33
41
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1793_532e3fb70e0278b10a5af6574a4fda23.pdf
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
مهندسی تونل
2322-3111
2322-3111
1399
9
1
برآورد قابلیت جریان سنگ آهن و باطله در منطقه تخریب معدن زیرزمینی آنومالی 12 سه چاهون
علیرضا
جبین پور
سیدحسین
سعادت میرقدیم
علیرضا
یار احمدی بافقی
جریان ثقلی در معادن زیرزمینی تخریبی به دلیل اثرگذاری آن بر اختلاط و بازیابی دارای اهمیت به سزایی است. از اینرو ارزیابی و بررسی آن به روشهای مختلف تا کنون به انجام رسیده است. در این پژوهش قابلیت جریان ثقلی ماده معدنی و باطله در آنومالی شماره 12 سه چاهون با استفاده از مدلسازی فیزیکی برآورد شده است. به این منظور ابتدا ابعاد طراحی مورد مطالعاتی انتخاب و بر اساس آن با مقیاس 1:10، مدل فیزیکی سه بعدی ساخته شده است. مدل فیزیکی با استفاده از ماده معدنی و باطله دانه بندی شده ایجاد شده است. انجام آزمایش روی مدل در ابتدا با مشخص کردن زاویه قرار ماده معدنی و باطله و عمق برداشت آغاز و با به دست آمدن عمق برداشت برابر با 11 سانتی متر، فرایند مدلسازی جریان انجام گرفت. نتایج مدلسازی نشان داد که میزان بازیابی برابر با 63 درصد است و عمده مواد خروجی در دسته خوب و قابل قبول قرار میگیرد. همچنین با استفاده از روش المان مجزا، مدلسازی عددی جریان انجام گرفت که با توجه به اعتبارسنجی انجام شده، می توان از آن مدل برای مدلسازیهای دیگر بهره برد.
قابلیت جریان ثقلی
مدلسازی فیزیکی
مدل سه بعدی
تخریب در طبقات فرعی
آنومالی 12 سه چاهون
2020
03
20
43
66
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1794_3a6869f65fb2429e2b0b0355587d5496.pdf
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
مهندسی تونل
2322-3111
2322-3111
1399
9
1
بررسی اثر پوششهای حفاظتی با چگالی کم بر پاسخ مخازن مدفون تحت اعمال بار ناشی از انفجار
محسن
پرویز
محمدرضا
حسنی
اسدالله
رنجبر کرکانکی
در این پژوهش از دو نوع خاک و سه نوع ژئوفوم با پنج مقدار تی ان تی مختلف برای شبیهسازی استفاده شده است. نرمافزار مورد استفاده جهت تحلیل Ls-Dyna میباشد. استفاده از خاکهای با چگالی پایینتر نسبت به سایر خاکها میتواند از فشار وارده به مخزن بکاهد اما در خاکهای با چگالی بیشتر فشار وارده به مخزن افزایش مییابد. از مهمترین نتایج این پژوهش میتوان به کاهش 60 درصدی فشار وارده به مخزن با استفاده از خاکهای با چگالی پایین اشاره نمود. همچنین با افزایش فاصله تی ان تی و کاهش مقدار تی ان تی از مخزن به ترتیب با کاهش 52 و 25 درصدی فشار همراه بوده است.
انفجار
مخازن زیر زمینی
ژئوفوم
ژئوسنتتیک
ژئوتکنیک
2020
03
20
67
81
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1795_2892b1d39c358e04f79a154f66fe87c3.pdf
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
مهندسی تونل
2322-3111
2322-3111
1399
9
1
اثر پارامترهای عملیاتی مؤثر بر نشست سطح زمین در حفاری با دستگاه تعادلی فشار زمین EPBM (مطالعه موردی؛ تونل توسعه جنوبی خط 6 متروی تهران)
احسان
باقری
علی نقی
دهقان
کاوه
آهنگری
در مطالعه حاضر اثر برخی از مهمترین پارامترهای عملیاتی دستگاه تعادلی فشار زمین (EPBM) در زمان حفاری تونل بر میزان تغییرشکل و نشست سطح زمین مورد بررسی قرار گرفته است. اساس این تحقیق، به صورت مدلسازی عددی به روش تفاضل محدود (FDM) و با استفاده از نرمافزار FLAC3D است. مدل عددی ابتدا بر اساس شرایط هندسی و مشخصات فیزیکی و مکانیکی تونل خط 6 متروی تهران در بخش توسعه جنوبی (کیلومتراژ 600+02) ساخته شده و سپس بر پایه روش "تونل نامرئی" کالیبره و صحتسنجی شده است. از اینرو، در قالب تحلیلهای پارامتریکی، اثر تنش ژئواستاتیکی در سینهکار تونل و فضای اطراف سپر (آنالوس) و نیز فشار تزریق گروت/ملات در پشت سگمنت بر میزان نشست سطح زمین مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با کاهش میزان فشار مرزی معادل (از kPa508 تا kPa 335) بر روی سینه کار و فضای آنالوس، تغییر زیادی در افزایش میزان نشست (از بازه 18/1 تا 48/1 میلیمتر) مشاهده نمیشود. همچنین نتایج حاصل از تحلیل پارامتریکی فشار گروت نشان داد که اعمال فشار گروت معادل با تنش ژئواستاتیکی قائم ( kPa335) نسبت به تنش ژئواستاتیکی افقی ( kPa357) در سینه کار تونل، اثر بیشتری در کنترل نشست سطح زمین دارد (بهترتیب 45/1 و 20/1 میلیمتر). ضریب فشار جانبی زمین کمتر از یک (K_0<1)، منجر به تخمین کمتر مقدار تنش ژئواستاتیکی افقی نسبت به تنش ژئواستاتیکی قائم شده است و در نتیجه اثرگذاری کمتر آن در کنترل میزان نشست سطح زمین مشاهده میشود. افزایش فشار گروت نسبت به تنش ژئواستاتیکی قائم منجر به کاهش قابل توجه نشست سطح زمین میگردد، اما افزایش بیش از اندازه این مقدار میتواند منجر به تغییرشکل و جابجاییهای روبه بالا به صورت بالاآمدگی زمین در فاصله عرضی بیش از 20 متر (حدود 2 برابر قطر تونل) از محور تونل گردد.
نشست سطح زمین
ماشین حفاری مکانیزه EPBM
مدلسازی عددی 3D
روش تفاضل محدود (FDM)
فشار سینه کار
آنالوس و گروت
خط 6 متروی تهران
2020
03
20
83
100
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1796_5e388096004345c4cf66bf12018ec6f1.pdf