TY - JOUR ID - 1043 TI - شبیه‌سازی انتشار آلودگی لکوموتیو ER24PC در تونل قطار خط تهران-تبریز JO - مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی JA - TUSE LA - fa SN - 2322-3111 AU - طلایی, محمدرضا AU - فرجی, مسعود AD - هیات علمی دانشگاه علم و صنعت AD - دانشجوی ارشد دانشکده مهندسی راه اهن گرایش ماشین های ریلی ددانشگاه علم و صنعت Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 2 SP - 1 EP - 14 KW - تهویه تونل KW - آلایندگی لکوموتیو زیمنس KW - تونل تهران - تبریز KW - قطار متحرک KW - مش دینامیکی DO - 10.22044/tuse.2017.3340.1232 N2 - شبیه‌سازی جریان سیال درون تونل روشی مناسب برای مطالعه و بررسی پراکنش آلاینده‌ها و ارزیابی راندمان تهویه تونل می‌باشد. در این پژوهش به بررسی تونل خط تهران – تبریز که دارای طول 8 کیلومتر است و از آن لکوموتیو ER24PC عبور می‌کند، پرداخته می‌شود. این تونل به دلیل طویل بودن و عبور قطارهای دیزل و لزوم خروج گازهای حاصل از احتراق موتور دیزل، تأمین هوای تازه برای مسافران و تامین دمای مناسب برای سیستم موتور و کندانسورهای تهویه قطار حائز اهمیت است. در تحلیل عددی از نرم‌افزار فلوئنت استفاده‌شده است. براساس استاندارد آلایندگیEU III A مقادیر محصولات احتراقی خروجی از لکوموتیو به دست آمده و در جعبه ابزار، جزء انتقالی نسبت مولار آلاینده‌های خروجی از لکوموتیو ER24PC در نرم‌افزار وارد شده است. در حالت بحرانی دو قطار در این شبیه‌سازی درنظر گرفته شده است که با سرعت  با استفاده از مش دینامیکی و واردکردن کد حرکتی UDF، در دو خط به سوی یکدیگر حرکت می‌کنند. شبیه‌سازی با مدل آزمایشگاهی گزارش‌شده در مقالات تایید شده و عملکرد سیستم تهویه و حرکت قطار در پخش آلاینده‌ها و توزیع دما در طول تونل بررسی شده است. UR - https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1043.html L1 - https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1043_ff4fe425440cdf0ebd1534c4ea17a5fe.pdf ER -