ORIGINAL_ARTICLE
تولید سه بعدی شبکه شکستگی مجزا با رویکرد زمین آماری
شبیهسازی توزیع شکستگیهای سنگ یک مسئله بسیار مهم مشترک در زمینههای مختلف مهندسی زمین است. این مسئله در مبحث آبگذری در تودهسنگ و پیشبینی میزان ورود آب به درون فضاهای زیرزمینی اهمیت بهخصوصی دارد. مطالعات تئوری نشان داده است که نتایج مدل­های سهبعدی شبکه شکستگی مجزا نسبت به سایر مدل­ها به واقعیت نزدیکتر میباشند. یکی از مهمترین ویژگیهای روشهای آماری مدلسازی شبکه درزه عدم توجه به رفتار فضایی پارامترهای مورد نیاز شبکه درزه است. بهعبارتیدیگر در روشهای آماری، تولید پارامترهای شبکه درزه بر اساس توابع توزیع احتمال، بهصورت تصادفی و با استفاده از الگوریتم مونتکارلو است. در این تحقیق یک کد محاسباتی به نام GFracIUT توسعه داده شده است. این کد بهمنظور تولید شبکه شکستگی مجزای سه­بعدی و با توجه به توابع چگالی احتمال پارامترهای هندسی ناپیوستگیهای برداشتشده از سطح برونزد سنگ­ها و گمانهها، به روش زمینآمار توسعه داده شده است. در این برنامه ابتدا چگالی شکستگیها به روش شبیهسازی گوسین متوالی محاسبه میشوند. سپس موقعیت مرکز شکستگیها از طریق فرآیند پواسون مشخص میشود. با معین شدن موقعیت مرکز شکستگیها مؤلفههای جهتیافتگی با به بهکارگیری روش زمینآمار تخمین زده میشوند. این برنامه امکان مدل­سازی شکستگیها با شکلهای مختلف هندسی از جمله دیسک دوار و متوازیالاضلاع را متناسب با مشخصات مورد نظر کاربر دارد. بهمنظور کاربرد عملی این برنامه یک مطالعه موردی بر روی ناحیهای از میدان نفتی گچساران صورت گرفت.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1500_de897273056fbe0d14276becc61ca920.pdf
2019-02-20
1
28
10.22044/tuse.2019.5539.1307
مدلسازی فضایی
شکستگی
چگالی
جهتداری
شبیهسازی گوسین متوالی
GFracIUT
رحمان
لطفی
lotfi_rahman@ymail.com
1
کارشناس ارشد مکانیک سنگ؛ دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهان
LEAD_AUTHOR
علیرضا
باغبانان
bagh110@cc.iut.ac.ir
2
دانشیار؛ دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهان
AUTHOR
حمید
هاشم الحسینی
hamidh@cc.iut.ac.ir
3
دانشیار؛ دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان
AUTHOR
سجاد
نامداری
sajad.namdari63@gmail.com
4
دانشجوی دکترا مکانیک سنگ؛ دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فاکتور تمرکز تنش دینامیکی اصلاح شده برای تونل های دو قلو دارای تفرق از طریق روش نوین FEM-Scattering Method
خرابی­های متعدد تونل­های جدید ساختهشده، تحت بارگذاری زلزله، موجب تحقیقات ­وسیع­تری در زمینه ارزیابی اثر زلزله بر روی تونل­ها گردیده است. در این تحقیق با استفاده از تابع هنکل نوع اول و سه شتابنگاشت مقیاسشده مربوط به زلزله حوزه نزدیک (نورتریج، طبس و کوبه) و با استفاده از برنامه گسترشیافته FESCAM این تحقیق که در محیط متلب طراحی شده است، تفرق در سازه تاریخی سیوسهپل بررسی شده است. تابع هنکل نوع اول با استفاده از شتاب­نگاشت­های ذکرشده مقدار تفرق، میزان کرنش و تنش در اطراف تونلهای دوقلو بهعنوان یک پارامتر اضافه شونده به تحلیل المان محدودی حاضر اضافه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که میانگین جا­به­جایی افقی سیوسهپل در مقایسه با عدم در نظر گرفتن اثر تفرق 8/28% افزایش داشته و میزان جابهجایی قائم سیوسهپل در مقایسه با عدم در نظر گرفتن اثر تفرق 11/30% افزایش یافته است. نتایج آزمون من- ویتنی آماری که با برنامه SPSS انجامشده نشان می­دهد که اختلاف آماری معنی­داری مابین عملکرد لرزهای سیوسهپل با اثر تفرق تونلها و بدون اثر تفرق تونلها وجود ندارد.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1501_fa89179d3e1f59ccbaca0800e46bbaa3.pdf
2019-02-20
29
49
10.22044/tuse.2018.6167.1321
تفرق
تونل دوقلو
دینامیک
تاریخچه زمانی
اثر تاریخی
محمد علی
نوده فراهانی
node.farahani.civil@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مهندسی و مدیریت منابع آب؛ دانشکدهی فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
وثوقی فر
vosoughifar@gmail.com
2
استادیار؛ دانشکدهی فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
AUTHOR
بهنام
پرماس
behnam.parmas@srbiau.ac.ir
3
دانشجوی دکتری عمران آب؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
AUTHOR
بابک
افشین فر
babak_afshinfar@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری مهندسی و مدیریت منابع آب؛ دانشکدهی فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر موقعیت و ابعاد دالهای محافظ تونل بر کاهش آثار ناشی از انفجار در سطح زمین
مطالعه رفتار و ایمنسازی تونلهای مدفون که شریانهای حیاتی هر کشور هستند به دلیل اجرای این سازهها در محیط پیچیده خاک، همواره با دشواریهای زیادی همراه بوده است. از طرفی در سالهای اخیر به دلیل افزایش تهدیدات امنیتی و تروریستی، نیاز به بررسی رفتار این سازهها در مقابل بارهای انفجاری بیشتر از گذشته احساس شده است. در تحقیق حاضر به بررسی پدیده انفجار در سطح زمین و اثر موج ناشی از آن روی تونل مدفون پرداخته شده است و با استفاده از تحلیل دینامیکی غیرخطی در نرمافزارANSYS-AUTODYN، ابتدا پدیده گسترش موج انفجار در خاک در یک محیط سهبعدی و با هندسه کامل شبیهسازیشده و پس از اطمینان از صحت نتایج، اثر عمق دفن دالهای محافظ معمولی و سپس دالهای مرکب تقویتشده با لایهای از ورق فولادی در زیر آن بررسی شده است. در ادامه نیز اثر ابعاد هندسه دال در کاهش آثار مخرب انفجار بر روی تونل، ارزیابی شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که هرچقدر دال محافظ به سازه تونل نزدیکتر باشد محافظت بهتری از تونل صورت خواهد گرفت. بعلاوه افزایش ضخامت دال بتنی همواره باعث کاهش آثار ناشی از انفجار بر روی مقطع تونل میشود اما تغییر طول دال بتنی صرفاً نمیتواند معیار مناسبی برای پیشبینی آثار بار انفجاری بر مقطع تونل باشد.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1502_32a69ac1561bb8119b8149420293eafc.pdf
2019-02-20
51
62
10.22044/tuse.2019.6711.1334
انفجار
تونل مدفون
ایمنسازی
تحلیل دینامیکی غیرخطی
AUTODYN
هادی
حسینی نسب
hhnasab@iaubir.ac.ir
1
کارشناس ارشد مهندسی سازه؛ باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
LEAD_AUTHOR
سید مجتبی
موحدی فر
movahedi_far@yahoo.ca
2
استادیار؛ گروه مهندسی عمران، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر سیستم پیش نگهداری (فورپولینگ) بر کنترل نشست سطح زمین ناشی از حفاری تونل های کم عمق شهری تحت بارگذاری ترافیک ریلی
این مطالعه بر اساس مدلسازی­های دوبعدی (2D) و سهبعدی (3D) مراحل مختلف حفاری تونل زیرگذر ضربعلی­زاده- مداح تحت بار ترافیک ریلی جهت ارزیابی تغییر شکل و نشست سطح زمین به کمک نرمافزار المان محدود پلکسیس (PLAXIS) انجام گرفته است. نتایج حاصل از مدلسازی عددی دوبعدی معرف شرایط پایدار تونل بهواسطه ظرفیت قابل قبول سیستم­های نگهداری (اصلی و موقت) طراحیشده در بخشهای مختلف تونل (دیواره­های اصلی، میانی و کف بند) در برابر بارهای ترکیبی مختلف است. همچنین بر اساس آنالیز حساسیت انجامشده در مدلسازی دوبعدی، مقاومت چسبندگی و مدول الاستیسیته از پارامترهای المان معادل سیستم فورپولینگ استفادهشده در اطراف تونل بهعنوان سیستم پیش نگهداری، به ترتیب بیشترین تأثیر در کنترل نشست سطح زمین دارند. علیرغم وضعیت پایدار تونل، مقدار نشست سطحی بهدستآمده از مدلسازی عددی دوبعدی (44 میلیمتر) بزرگتر از حداکثر مقدار نشست مجاز تونل (43 میلیمتر) بوده است و نیز معرف تغییر شکل نسبتاً زیاد سطح زمین در مقایسه با داده­های ثبتشده توسط ابزار دقیق (30 میلیمتر) در حین حفاری و اجرای تونل دارد. بهمنظور بررسی دقیقتر اثر فورپولینگ بر کنترل نشست سطحی، مدلسازی سهبعدی مراحل حفاری با لحاظ نمودن پروفیل تغییر شکل طولی (Longitudinal Deformation Profile) (LDP) سینه­کار تونل انجام گرفت. نتایج حاصل معرف مجاز بودن حداکثر مقدار نشست سطحی بهدستآمده از مدلسازی سهبعدی (32 میلیمتر) بوده و همچنین از تطابق بسیار خوبی با داده­های ابزار دقیق (30 میلیمتر) برخوردار است. با توجه به اینکه در مدلسازی سهبعدی مقدار ترخیص یا رهاسازی تنش در مراحل مختلف حفاری بر اساس پروفیل تغییر شکل طولی سینه­کار در نظر گرفته می­شود، ازاینرو مقادیر ترخیص تنش لحاظ شده در مدلسازی سهبعدی نسبت به مدلسازی دوبعدی که بر اساس روابط تجربی لحاظ می­شوند، به شرایط واقعی زمین در زمان اجرای تونل نزدیکتر و دقیقتر می­باشند.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1503_a8580e3088a799b1f28d3ebcc4f13783.pdf
2019-02-20
63
85
10.22044/tuse.2019.7345.1345
نشست سطح زمین
حفاری مرحلهای تونل
سیستم پیش نگهداری
فورپولینگ
بارگذاری ترافیک ریلی
مدلسازی عددی 2D و 3D
روش المان محدود (FEM)
تونل زیرگذر ضربعلیزاده- مداح
محمد
کرم نیای فر
mohammad.karamniayfar@gmail.com
1
دانشآموختهی کارشناسی ارشد مهندسی عمران؛ گرایش ژئوتکنیک، دانشکده فنی و مهندسی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
علی نقی
دهقان
a.dehghan1984@srbiau.ac.ir
2
استادیار؛ گروه مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی مسیرهای ادعای منتهی به افزایش هزینه در پروژههایDBF ایران با استفاده از رویکرد الگوسازی پویایی سیستم (مطالعه موردی: پروژههای مترو کلانشهر تهران)
اجرای پروژههای زیربنایی از جمله موارد مهم و حیاتی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها به شمار میآید. ولی افزایش ادعا (Claim) در پروژهها به دلیل عدم درک عوامل ایجادکننده آن و همچنین تأثیر عوامل آن بر یکدیگر، خصوصاً در پروژههای زیرزمینی که دارای ناشناختههای زیادی هستند، با اهداف پروژه رابطه معکوس دارد. در این پژوهش که به شناسایی مسیرهای ادعایی منجر به افزایش هزینه در پروژههای مترو کلانشهر تهران به روش طرح و ساخت و تأمین مالی (DBF) بهعنوان مهمترین پروژههای زیرزمینی میپردازد، پس از مطالعات کتابخانهای و بررسی اسناد و مدارک، عوامل اصلی ادعا شناسایی شد. سپس با استفاده از روش پویایی سیستم (System Dynamic) تأثیر عوامل ایجاد ادعا بر یکدیگر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و در نهایت با توسعه الگوی پویایی سیستم، مهمترین مسیرهای ادعایی منتهی به افزایش هزینه مشخص شد. نتایج پژوهش نشان داد، اهمیت هر ادعا در ارتباط با سایر ادعاها است و روابط علّی و معلولی بین آنها و مسیرهای ادعایی ایجاد شده ناشی از آن، نقش و اهمیت اصلی هر ادعا را نشان میدهد. از مهمترین مسیرهای ادعایی، اشتباه در دادههای تحویلی به پیمانکار و ادعای شرایط فیزیکی غیرقابلپیشبینی که مختص پروژههای زیرزمینی است.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1504_8d874d77f62ff79eddd9f50d4ac607ad.pdf
2019-02-20
87
104
10.22044/tuse.2019.7370.1347
ادعا
پروژه های زیرزمینی
پویایی سیستم
DBF
هادی
تلخابی
hadi.talkhabi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری؛ دانشکده هنر و معماری، مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
احسان اله
اشتهاردیان
eshtehardian@modares.ac.ir
2
دانشیار؛ دانشکده هنر و معماری، مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
علی
محقر
amohaghar@ut.ac.ir
3
استاد؛ دانشکده مدیریت، مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران
AUTHOR
محمد حسین
صبحیه
sobhiyah@yahoo.com
4
دانشیار؛ دانشکده هنر و معماری، مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
مجید
پرچمی جلال
parchamijalal@ut.ac.ir
5
دانشیار؛ دانشکده هنر و معماری، مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی پایداری تونل انتقال آب ارومیه با مدلسازی عددی سه بعدی با استفاده از روش های اجزاء و تفاضل محدود
تونل انتقال آب گلاس (کانی سیب) بهمنظور هدایت آب مازاد رودخانه­ی گلاس به حوضه آبریز دریاچه ارومیه و دشت نقده و تأمین آب زراعی بخش عمده­ای از این اراضی است. در مسیر تونل قسمت آبرفت با طول تقریبی 1800 متر وجود دارد که به لحاظ ژئوتکنیکی دارای شرایط خاصی است. مدلسازی این تونل به روش­های NATM و مکانیزه با استفاده از نرمافزارهای FLAC3D وPLAXIS 3D TUNNEL انجام و نتایج با یکدیگر مقایسه شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که پایداری قسمت آبرفت با استفاده از روش­های حفاری NATM و ترکیب با روش­های بهسازی، تأمین نمی­شود. جهت صحتسنجی، طول کوتاهی از تونل در آبرفت حفاری شد که به علت ناپایداری شدید و خطر ریزش تونل ادامه حفاری در آبرفت متوقف شد. با مدلسازی روش مکانیزه در دو نرمافزار فشار سینه کار برابر 9 بار بهعنوان فشار تعادل محاسبه شد. همچنین در این فشار حداکثر جابه­جایی جبهه حفاری در دو نرمافزار 6 تا 7 سانتیمتر به دست آمد.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1505_2aa4bea89cf135d830d484255372060e.pdf
2019-02-20
105
120
10.22044/tuse.2019.7499.1349
تونل
تونلسازی در آبرفت
NATM_TBM
جت گروتینگ
ادکو
سهیل
شریفی
sharifi.soheil93@gmail.com
1
کارشناس ارشد ژئوتکنیک؛ دانشکدهی مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
فریدون
خسروی
ferydoonkhosravi@yahoo.com
2
دانشیار؛ دانشکدهی پدافند غیر عامل، دانشگاه امام حسین (ع)
LEAD_AUTHOR
سید رسول
سورانی
s.rasoul.s@gmail.com
3
کارشناس ارشد ژئوتکنیک؛ دانشکدهی مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR