%0 Journal Article %T تحلیل عددی اثر لایه‌های خاکی در جلوگیری از انتقال انرژی مکانیکی امواج ضربه‌ای سطحی در زمین با روش المان محدود %J مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی %I دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران %Z 2322-3111 %A رادان کوهپائی, محمدیاسر %A حسینی, سیداحمد %A مقدم, آرین %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 10 %N 3 %P 257-269 %! تحلیل عددی اثر لایه‌های خاکی در جلوگیری از انتقال انرژی مکانیکی امواج ضربه‌ای سطحی در زمین با روش المان محدود %K بارگذاری ضربه‌ای %K مدل‌سازی عددی %K لایه‌های محافظ خاکی %K سازه‌‌های زیرزمینی %R 10.22044/tuse.2022.11548.1443 %X امروزه اهمیت استفاده از سازه‌‌های زیرزمینی برای حفاظت از زیرساخت‌های ملی حیاتی و حساس مانند تونل‌های قطار شهری، تأسیسات زیرزمینی شهری، پناهگاه‌ها بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. در تحقیق حاضر، ضمن بررسی مطالعات گذشته بر روی نحوه طراحی سازه‌های امن زیرزمینی، با استفاده از مدلسازی عددی، رفتار سازه‌های زیرزمینی در برابر بار ضربه‌ای مورد بررسی قرارگرفته است تا طرحی ارائه شود که با استفاده از خواص محیط دربرگیرنده این‌گونه سازه‌ها، اثر ضربه انتقال‌یافته در محیط بر روی سازة زیرزمینی کاهش داده شود. در این راستا، مدل‌سازی چیدمان خاک تک‌لایه، دولایه و سه لایه و همچنین  لایه‌های ترکیبی از خاک و سنگ، در نرم‌افزار المان محدود ABAQUS انجام‌شده است. بیشینه فشار ناشی از بار ضربه‌ای، در مدل‌های مختلف مورد مقایسه و درنهایت با مقایسه نتایج مدل‌های بکار گرفته‌شده در این مطالعه نشان داده شد که ترتیب چیدمان لایه در خاک‌ها در کاهش بیشینه فشار حاصل از بارگذاری ضربه‌ای مؤثر است، به صورتی که به بیشترین میزان دمپ موج ضربه‌ای زمانی حاصل‌شده که لایه سنگی با بیشترین درجه هوازدگی و یا خاک ماسه‌ای (مشابه خاک تیپ 2 در آئین‌نامه TM5-855) در نزدیک‌ترین موقعیت نسبت به سازة زیرزمینی موردنظر قرارگرفته باشد. %U https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_2383_da06f4e14ca278ddaafb277c0ad841ed.pdf