per
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
2322-3111
2322-570X
2013-03-21
2
1
1
11
10.22044/tuse.2013.181
181
ارزیابی سامانهی نگهداری تونل خط 4 متروی تهران در تقاطع غیر همسطح با تونل توحید و تونل خط 7 متروی تهران در برابر بارهای دینامیکی ناشی از زلزله
مهدی سعیدی عباس آباد
m.saeedi.a@gmail.com
1
مهدی موسوی
2
فرشاد نژاد شاه محمد
f.shahmohammadi@urmia.ac.ir
3
دانشآموختهی کارشناسیارشد مهندسی معدن؛ گرایش مکانیک سنگ؛ دانشکدهی مهندسی معدن؛ دانشگاه تهران
دانشیار؛ دانشکدهی مهندسی معدن؛ دانشگاه تهران
مربی؛ گروه مهندسی معدن؛ مرکز آموزش عالی شهید باکری میاندوآب؛ دانشگاه ارومیه
با توجه به کاربری روز افزون تونلها و اهمیت آنها در شبکهی حمل و نقل بین شهری و درون شهری ضروری است پاسخ دینامیکی تونلهای شهری در برابر بارهای دینامیکی زلزله مورد بررسی قرار گیرد. به منظور تحلیل دینامیکی تونل خط 4 متروی تهران، تقاطع غیر همسطح این خط با تونل توحید و خط 7 در تقاطع خیابان آزادی با بزرگراه نواب انتخاب شده است. از آنجا که این تونلها در محیطی خاکی قرار دارند، محیط اطراف تونل به صورت محیط معادل پیوسته در نظر گرفته شده و تحلیلهای عددی این پژوهش با نرمافزار FLAC3D انجام شده است. هدف از تحلیل دینامیکی تونل در برابر بار زلزله بررسی پایداری تونل و سامانهی نگهداری آن در برابر لرزشهای ناشی از زلزلههای احتمالی است. برای شبیهسازی بار زلزلهی منطقه، با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف، سه شتابنگاشت طبس، بم و چنگوره-آوج با بیشترین شتابg 35/0، بر اساس مبانی احتمالات زلزلهی مبنای طرح، انتخاب و به صورت تاریخچهی تنش برشی به پایهی مدل اعمال شده است. تحلیلهای انجام شده در این مطالعه نشان میدهد آسیبی به سامانهی نگهداری تونل خط 4 مترو در بارگذاری زلزله وارد نمیشود و نیازی به تقویت سامانهی نگهداری تونل نیست.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_181_0969871286697d527c1ed821f55035da.pdf
تفاضل محدود
تحلیل دینامیکی
تونل خط 4 متروی تهران
سامانهی نگهداری
بارگذاری زلزله
تنش برشی
per
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
2322-3111
2322-570X
2013-03-21
2
1
13
25
10.22044/tuse.2013.182
182
پیشبینی نرخ پیشروی TBM با استفاده از رویکرد سیستمهای مهندسی سنگ
امید فروغ
omid.frough@gmail.com
1
سید رحمان ترابی
rtorabi@modares.ac.ir
2
فرهنگ سرشکی
farhang@shahroodut.ac.ir
3
سید محمد اسماعیل جلالی
jalalisme@gmail.com
4
دکترای تخصصی مهندسی معدن؛ سرپرست بخش تونل مهندسین مشاور هندسه پارس
استاد؛ دانشکدهی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک؛ دانشگاه شاهرود
دانشیار؛ دانشکدهی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک؛ دانشگاه شاهرود
دانشیار؛ دانشکدهی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک؛ دانشگاه شاهرود
یکی از مسایل مهم در حفاری مکانیزه، پیشبینی نرخ پیشروی (Advance Rate) است. شـناخت عوامل تاثیرگذار بر بهرهوری از این نظر حایز اهمیت اسـت که به وسیلهی آن میتوان تخمین دقیقتری از زمانهای توقف و حفاری و در نتیجه هزینههای اجرایی به دست آورد. مدلهای زیادی برای پیشبینی عملکرد TBM توسعه یافتهاند که بسیاری از آنها تنها مدلی برای پیشبینی نرخ نفوذ بوده است. در این مقاله با استفاده از رویکرد سیستمهای مهندسی سنگ (RES: Rock Engineering Systems)، تاثیر پارامترهای تودهسنگ بر نرخ پیشروی TBM مورد ارزیابی قرارگرفته و مدلی برای پیشبینی نرخ پیشروی با استفادهی توام از رویکرد سیستمهای مهندسی سنگ و تحلیل رگرسیون ارایه شده است. برای این منظور تونلهای انتقال آب کرج، قطعهی اول و دوم و تونل انتقال آب قمرود، قطعهی سوم و چهارم با مجموع طول 45 کیلومتر، شامل 22 واحد تودهسنگ گوناگون که با استفاده از DS-TBM، حفاری شدهاند، مورد مطالعه قرار گرفته است. در نهایت یک گزارهی درجهی دو بر مبنای اندیس پیشروی حاصل از روش سیستمی با استفاده از تحلیل رگرسیون ارایه شده است.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_182_b0693fc772892ba4af05b42cd3acfab7.pdf
حفاری مکانیزه
نرخ پیشروی
ضریب بهرهوری
سیستم های مهندسی سنگ
تحلیل رگرسیون
ماتریس اندرکنش
per
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
2322-3111
2322-570X
2013-03-21
2
1
27
35
10.22044/tuse.2013.183
183
ارزیابی تحلیلی تاثیر عوامل مختلف بر نیروهای وارد بر پوشش تونل مدور تحت بارگذاری لرزهای
رضی باباگلی
razi.babagoli@gmail.com
1
رضا وهدانی
reza.vahdani2001@gmail.com
2
غلامرضا قدرتی امیری
Ghodrati@iust.ac.ir
3
دانشآموختهی کارشناسیارشد مهندسی عمران؛ گرایش زلزله؛ دانشکدهی مهندسی عمران؛ دانشگاه سمنان
استادیار؛ دانشکدهی مهندسی عمران؛ دانشگاه سمنان
استاد؛ دانشکدهی مهندسی عمران؛ دانشگاه علم و صنعت ایران
تاسیسات زیرزمینی جز لاینفک جامعهی مدرن بوده و برای کاربردهای متعددی شامل متروها، خطوط راهآهن، بزرگراهها، انبار مصالح و انتقال آب و فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد. با مرور موارد تاریخی اثرات زلزله بر روی اینگونه سازهها، ملاحظه میشود نرخ خرابی آنها نسبت به سازههای سطحی پایینتر است. در عین حال در زلزلههای اخیر مانند زلزلهی سال 1995 کوبهی ژاپن، زلزلههای 1995 چیچی تایوان و زلزلههای 1999 کوکائلی ترکیه، سازههای زیرزمینی دچار خسارت عمدهای شدهاند. در این مطالعه، راه حلهای تحلیلی برای نیروی محوری و ممان در پوشش تونل مدور به علت تغییر شکل تاشدگی تحت بارگذاری لرزهای بررسی و اختلاف در میان راه حلهای موجود در نیروی محوری و ممان برای شرایط فصل مشترک بدون لغزش مورد ارزیابی قرار گرفته است. در تحلیلهای انجام شده تاثیر پارامترهای مختلف مانند مدول کشسانی، نسبت پواسون و ضخامت پوشش، سرعت موج برشی خاک، نسبت پواسون خاک و شعاع تونل بر نیروی محوری و ممان پوشش تونل بررسی شده است. با توجه به تحلیلها توصیه میشود روش پنزین (Penzien) برای ارزیابی نیروی محوری در پوشش برای شرایط بدون لغزش بکار برده نشود.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_183_91c194494c8e082e2f2c0c3787705b64.pdf
بارگذاری لرزهای
انتشار امواج
تغییرشکل تاشدگی
نسبت انعطافپذیری
نیروی محوری پوشش
ممان خمشی پوشش
per
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
2322-3111
2322-570X
2013-03-21
2
1
37
48
10.22044/tuse.2013.184
184
تحلیل پایداری تونل انتقال آب امیرکبیر در حالت کرنش نرمشونده بر اساس روش خودتشابهی و استفاده از منحنی همگرایی- همجواری
علیرضا احمدی
ali_en_86@yahoo.com
1
کوروش شهریار
k.shahriar@aut.ac.ir
2
احمد اسدی
a_asadi@azad.ac.ir
3
دانشآموختهی کارشناسیارشد مهندسی معدن؛ گرایش اکتشاف؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- جنوب؛ کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران
استاد؛ دانشکدهی مهندسی معدن و متالورژی؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
استادیار؛ دانشکدهی فنی شهید کلانتری؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- جنوب
تونل انتقال آب امیرکبیر با قطر 7/4 متر برای انتقال آب از سد امیرکبیر به تصفیهخانهی شمارهی شش تهران طراحی شده و در حال احداث است. در طی فرآیند احداث زیرسطحی، تعیین فشار وارده بر سامانهی نگهداری برای طراحی ایمن تونل اصلی، مسئلهای مهم و تاثیرگذار است. برای محاسبهی این فشار و ترسیم منحنی همگرایی زمین، شناخت رفتار پس از شکست تودهسنگ اهمیت بسیاری دارد. تودهسنگ در برگیرندهی تونل امیرکبیر از مدل رفتاری کرنش نرمشونده تبعیت میکند. بر خلاف مدلهای رفتاری کشسان-شکننده و مومسان کامل، در حالت کرنش نرمشونده نمیتوان از گزارههای فرمبسته برای محاسبهی همگرایی استفاده نمود؛ بنابراین در این مقاله برای محاسبهی همگرایی در حالت کرنش نرمشونده از روابط خودتشابهی و برای اعتبارسنجی نتایج نیز از روش عددی اجزای محدود استفاده شده است.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_184_c012e2c9b2f0aa89e6d27d98b990bda3.pdf
تونل امیرکبیر
کرنش نرمشونده
همگرایی- همجواری
سامانهی نگهداری
روش اجزای محدود
per
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
2322-3111
2322-570X
2013-03-21
2
1
49
64
10.22044/tuse.2013.185
185
انتخاب طرح مناسب سامانهی نگهداری اولیهی تونل متروی کرج بر مبنای نتایج ابزار دقیق و الگوریتم تحلیل برگشتی
علی نقی دهقان
a.dehghan1984@srbiau.ac.ir
1
دانشجوی دکترای تخصصی مهندسی معدن؛ گرایش مکانیک سنگ؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
طراحی و احداث سازههای زیرزمینی در بیشتر موارد با آگاهی تقریبی از پارامترهای ژئومکانیکی محیط دربرگیرنده انجام میشود. با توجه به دشواری برآورد پارامترهای زمین، رفتارنگاری و بکارگیری تحلیل برگشتی روشی سودمند است. هدف از تحلیل برگشتی اصلاح برآوردهای اولیه از پارامترهای ژئومکانیکی زمین است. در این پژوهش پارامترهای ژئومکانیکی خاک توسط تحلیل برگشتی به روش تکمتغیرهی متناوب و بر پایهی دادههای ابزار دقیق برای تونل خط 2 متروی کرج برآورد شده است. دادههای آزمایشگاهی، به عنوان پارامترهای ژئومکانیکی معادل در مدلسازی با نرم افزارTunnel PLAXIS 3D استفاده شده بودند؛ در حالیکه مقادیر محاسبه شده در تحلیل برگشتی با مقادیر آزمایشگاه مکانیک خاک متفاوت است. بنابراین با استفاده از میانگین پارامترهای حاصل از تحلیل برگشتی، مدلها کالیبره شده و پایداری سهبعدی و سامانهی نگهداری اولیه ارزیابی شده است. انتخاب طرح مناسب سامانهی نگهداری موقت، به سبب طراحی و اعمال دو نوع سامانهی نگهداری اولیه برای پایدارسازی قسمتهای فوقانی تونل از نتایج تحلیلها است. سامانهی نگهداری موقت بر مبنای دادههای آزمایشگاهی با 35 سانتیمتر ضخامت شاتکریت محافظهکارانه بوده است؛ اما سامانهی نگهداری بر مبنای دادههای حاصل از تحلیل برگشتی نشان میدهد، ضخامت 25 تا 30 سانتیمتری شاتکریت کافی است.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_185_e239e3a207c3683d8f3f978046472f51.pdf
روش اجزای محدود
تحلیل برگشتی
پارامترهای ژئومکانیکی
سامانهی نگهداری
ابزار دقیق و رفتارسنجی
تونل متروی کرج
per
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
2322-3111
2322-570X
2013-03-21
2
1
65
74
10.22044/tuse.2013.186
186
Technical Note:
ارزیابی انواع روش های مقاوم سازی سازه های زیرزمینی در برابر تهدیدات ناشی از انفجار با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP
شاهین لعل عارفی
shahin.arefi@yahoo.com
1
مهدی بیطرفان
mb_civil90@yahoo.com
2
دانشآموختهی کارشناسیارشد مهندسی عمران؛ گرایش سازه؛ دانشکدهی مهندسی عمران؛ دانشگاه شمال
دانشجوی دکترای تخصصی مهندسی عمران؛ گرایش زلزله؛ پژوهشکدهی عمران؛ پژوهشگاه مهندسی بحرانهای طبیعی شاخصپژوه
در طراحی سازههای زیرزمینی معمولاً یک تهدید به عنوان تهدید مبنا در نظر گرفته و بارگذاری سازهها بر اساس این تهدید انجام میشود. با افزایش قدرت نفوذ و تخریب جنگافزارهای دشمن، ممکن است سازههای موجود دارای مقاومت کافی در برابر این سلاحها نباشند. در این حالت مقاومسازی میتواند گزینهی مناسبی باشد. در این مقاله ابتدا انواع روشهای مقاومسازی فضاهای زیرزمینی بیان و سپس شاخصهای تاثیرگذار بر روی روشهای مقاومسازی فضاهای زیرزمینی استخراج و رتبهبندی شده است. در ادامه هر یک از این روشها با توجه به شاخصهای در نظر گرفته شده با یکدیگر مقایسه و وزن تاثیرگذاری هر یک تعیین شده است. این پژوهش نشان میدهد ایجاد موجگیر و خمهای کافی در سازههای زیرزمینی به عنوان بهترین گزینه برای مقاومسازی فضاهای زیرزمینی است. همچنین استفاده از الیاف پلیمری، ایجاد حفرههایی به عنوان تلهی انفجاری، استفاده از دالهای انفجاری، استفاده از میراگرها و استفاده از مصالح پلیاستایرن به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_186_59e8fb887cfa44dcfc0cf84580f82cd2.pdf
سازه های زیرزمینی
مقاوم سازی
تهدید
انفجار
AHP