@article { author = {رحمان نژاد, رضا and اسفندیاری, مهدی and نمازی, اسحاق and جمشیدی, حامد}, title = {تحلیل عددی نیمرخ طولی و عرضی گودی نشست زمین در اثر تونلسازی با EPB- مطالعه‌ی موردی: تونل‌های متروی شیراز}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {2}, number = {2}, pages = {87-100}, year = {2013}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2014.253}, abstract = {حفاری در مناطق شهری امری پیچیده و مخاطره‌آمیز است. یکی از مسایل مهم در حین عملیات ساخت تونل‌های مترو بررسی تاثیر مراحل حفاری بر نشست سطح زمین و مهار آن است. برای این منظور بیش‌تر از ماشین‌های فشار تعادلی زمین (EPB) یا انواع دیگر سپرها استفاده می‌شود؛ در نتیجه می‌توان تا حد قابل توجهی جابجایی‌های ناشی از حفاری تونل را کاهش داد. در این مقاله خصوصیات گودی‌ نشست تونل مترو در مسیر بلوار کریم‌خان زند شیراز که با استفاده از دو TBM Shield از نوع EPB حفاری شده، مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از نرم‌افزار Plaxis 3D Tunnel بیش‌ترین نشست سطحی و پهنای گودی نشست در اطراف EPB تعیین و تغییرات آن در مراحل پیشروی تونل تحلیل شده ‌است. همچنین جابجایی تاج تونل در امتداد محور طولی تعیین و مقایسه‌ای بین نشست سطحی و عمقی زمین انجام شده است. در نهایت نیز پارامترهای گزاره‌ی تجربی پک در مسیر تونل مترو تعیین و یک گزاره‌ی تجربی برای پیش‌بینی نشست ارایه شده است.}, keywords = {گودی نشست,حفاری مکانیزه,اجزای محدود,روش پک,پیش‌بینی تجربی نشست}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_253.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_253_97248de09433f8270c41e04945551ff7.pdf} }