@article { author = {محمد پور, رضا and طاهری, احسان}, title = {تأثیر مخروطی بودن سپر حفاری در جابجایی و بار وارد بر خط لوله در زمین‌های لایه‌ای طی عملیات لوله‌ رانی}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {10}, number = {3}, pages = {271-285}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2022.11623.1446}, abstract = {امروزه اکثر سازه‌های زیرزمینی بصورت مکانیزه و با استفاده از سپرهای حفاری ایجاد می‌شوند. از چالش‌های اساسی در سازه‌های زیرزمینی تغییر‌شکل‌زمین است که تحلیل آن برای اهداف ایمنی و طراحی پروژه امری لازم و ضروری است. یکی از پارامترهای مؤثر در جابجایی زمین، شکل و هندسه سپر حفاری می‌باشد. با توجه به این که در عملیات لوله‌رانی لوله‌ها متصل به سپر حفاری هستند بنابراین اجازه رهایی تنش و جابجایی اولیه به محیط داده نمی‌شود. پس مخروطی لحاظ کردن سپر حفاری می‌تواند این مشکل را حل کند. این مطالعه تأثیر مخروطی بودن سپر حفاری در جابجایی زمین را مورد بررسی قرار داده و با سایر پارامترهای اساسی مقایسه شده است. از نرم افزار المان محدود پلکسیس برای مدل‌سازی عددی استفاده شده و نتایج حاصل از مدل‌سازی عددی با نتایج به‌دست‌آمده از مطالعات میدانی و تحلیلی کالیبره شده است. تأثیر بار وارده بر خط لوله نیز از فاکتورهایی است که مورد بررسی قرار گرفت. درنهایت مشخص گردید که رابطه مخروطی بودن سپر حفاری با جابجایی سطح زمین بصورت خطی می‌باشد. بار وارده بر خط لوله نیز با افزایش مخروطی بودن سپر از 3/0 % به 9/0 % تقریباً دو برابر می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این پژوهش، امکان کنترل جابجایی زمین با توجه پارامترها می‌باشد. }, keywords = {"لوله رانی,سپر حفاری مخروطی,جابجایی زمین,زمین لایه‌ای,المان محدود,تحلیل حساسیت"}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_2385.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_2385_d2477599467fb65734bccf965bd24992.pdf} }