@article { author = {اشجع, بابک and احمدی, حبیب اله}, title = {طراحی، ساخت و نصب سگمنت الیافی در پروژه تونل گلاب 2}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {9}, number = {2}, pages = {101-120}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2019.3878.1251}, abstract = {در چند دهه اخیر استفاده از الیاف در سازه‌های بتنی پیشرفت چشمگیری داشته است. با افزایش میزان تحقیقات و شناخت بیشتر در مورد الیاف، استفاده از آن در سازه‌های حساس از جمله پوشش تونل‌ها نیز گسترش یافته است. در این تحقیق مراحل گوناگون طراحی، ساخت و نصب سگمنت الیافی در پروژه تونل گلاب 2، که در واقع اولین تجربه موفق استفاده از سگمنت الیافی به صورت کاربردی در کشور می‌باشد، ارائه می‌گردد. مزایای استفاده از الیاف در سگمنت بسیار زیاد می‌باشد، از آن جمله می‌توان به کاهش میزان فولاد مصرفی در سگمنت، کاهش هزینه‌های مختلف تولید و اجرا، کاهش میزان باز شدگی ترک به‌کمک مکانیزم پل‌زدگی، افزایش مقاومت در برابر آتش‌سوزی، کاهش نیروی انسانی مورد نیاز، افزایش مقاومت در برابر خستگی، افزایش میزان شکل‌پذیری و مقاومت در برابر ضربه، سرعت بالای اجرای تولید سگمنت به-دلیل عدم نیاز به تولید سبد و غیره اشاره کرد. لذا توسعه استفاده از این تکنولوژی در پیشرفت هرچه بیش‌تر کشورمان تاثیرگذار خواهد بود.}, keywords = {سگمنت الیافی,بتن الیافی,تونل آب,تونل گلاب,لاینینگ تونل}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1841.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1841_ffc90c032016222745de69d5873b9ddb.pdf} } @article { author = {حاجی عزیزی, محمد and مصلا نژاد, منصور and نصیری, مسعود and شمس ملکی, یزدان}, title = {تاثیر بارگذاری استاتیکی و شبه استاتیکی روباره بر جابجایی دیواره‌ی تونل}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {9}, number = {2}, pages = {121-135}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2020.9331.1388}, abstract = {ارتفاع روباره تونل، تاثیر قابل توجهی در پایداری و یا ناپایداری تونل‌های سطحی دارد. در این پژوهش تاثیر ارتفاع روباره‌ی تونل سطحی در سنگ‌های مقاوم در حالت استاتیکی و شبه استاتیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. تحلیل تنش-کرنش برای تونل‌های سطحی در سنگ‌های مقاوم و در حالت شبه استاتیکی با استفاده از روش تفاضل محدود موضوع جدیدی است که در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. با توجه به زلزله خیز بودن کشور ایران، تحلیل شبه استاتیکی تونل‌ها به جای تحلیل استاتیکی، ضرورت دارد؛ و در این مقاله نتایج به دست آمده از تحلیل شبه استاتیکی نسبت به تحلیل استاتیکی قابل تأمل می‌باشد. با توجه به سطحی بودن تونل، تراز آب زیرزمینی پایین‌تر از کف تونل در نظر گرفته شده است. نتایج به دست آمده از تحلیل استاتیکی علاوه بر روش تفاضل محدود (FLAC2D) به کمک روش اجزای محدود (PLAXIS2D) نیز مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج حاصل شده از هر دو روش از نزدیکی و تطابق قابل قبولی برخوردار می‌باشند. تغییر مکان افقی در کناره تونل در حالت شبه استاتیک در حدود 5 برابر تحلیل استاتیک بدست آمده است و تغییر مکان‌ قائم در تاج تونل در دو حالت استاتیکی و شبه استاتیکی تقریباً به یکدیگر نزدیکند. علت این نتایج را می‌توان اینچنین توجیه کرد که شتاب افقیِ اعمال شده به تونل، تغییر مکان افقی کناره‌های تونل را تحت تاثیر خود قرار داده است و این شتاب افقی در تغییر مکانِ قائم تونل تاثیر قابل توجهی نداشته است.}, keywords = {تونل,تنش-کرنش,روش‌های عددی,تحلیل شبه استاتیک,ارتفاع روباره}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1842.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1842_26a37c82bd499bb85fda09473caa73d5.pdf} } @article { author = {فرج الهی, حامد and خسروی, محمد حسین and محمدی, محمد}, title = {بازنگری کارایی شاخص کیفی سنگ (RQD) در سیستم رده‌بندی ژئومکانیکی توده‌سنگ (مطالعه موردی تونل البرز)}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {9}, number = {2}, pages = {137-148}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2020.9245.1384}, abstract = {سیستم‌های رده‌بندی توده‌سنگ به عنوان بخش اصلی روش‌های تجربی طراحی نقشی کلیدی در صنعت تونلسازی بازی می‌کنند. سیستم رده‌بندی ژئومکانیکی توده‌سنگ (RMR) به عنوان یکی از رایج‌ترین سیستم‌ها در سال 1973 توسط بنیاوسکی ارایه و پس از بکارگیری در شرایط مختلف، توسط محققین توسعه داده شد. به دلیل حساسیت بالا در توصیف درست از رفتار توده‌سنگ، نیاز به بررسی دقیق‌تر پارامترهای ورودی این سیستم-ها احساس می‌شود. در سال‌های اخیر بررسی کارایی RQD یکی از موضوعات مهم مورد بحث است. به دلیل نواقص عنوان‌شده برای RQD و همچنین هم‌پوشانی آن با پارامتر فاصله‌داری شکستگی‌ها (FS)، استفاده از پارامتر تناوب شکستگی (FF) به عنوان جایگزین مطرح شده است. بر اساس این پارامتر در سال 2013 نسخه جدیدی از RMR تحت عنوان RMR13 ارایه ‌شد. در این مقاله به بررسی کارایی پارامتر FF‌ و مقایسه نتایج استفاده از آن در RMR13 با نتایج RMR89، بر اساس بخشی از داده‌های تونل البرز در آزادراه تهران- شمال پرداخته شده است. اختلاف نتایج بدست آمده برای دو روش حدود 2 درصد است، که با توجه به ماهیت تجربی RMR، نشانگر نتایج قابل قبول برای روش RMR13 است. بنابراین با توجه به ایرادات مطرح‌شده برای RQD، استفاده از RMR13 در پروژه‌های جدید پیشنهاد می‌شود، که برخلاف پروژه‌های قدیمی تاریخچه مطالعات آن‌ها بر اساس RQD نیست.}, keywords = {سیستم رده‌بندی ژئومکانیکی توده‌سنگ,شاخص کیفی سنگ,فاصله‌داری شکستگی‌ها,تناوب شکستگی,تونل البرز}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1843.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1843_5ce1843f91c9b945a6ef4e05aa298189.pdf} } @article { author = {موسایی, نادر and خسروی, محمد حسین and فاروق حسینی, محمد and آل رسول, سید فرید}, title = {مدل‌سازی فیزیکی تونل کم عمق در خاک دانه‌ای سست با سطح زمین شیب‌دار}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {9}, number = {2}, pages = {149-162}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2020.9268.1386}, abstract = {پیش بینی جابه‌جایی های سطحی و زیرسطحی در عملیات حفاری فضاهای زیرزمینی یک امر حیاتی در راستای ایمنی و برنامه‌ریزی حوادث احتمالی است. مدلسازی فیزیکی بدلیل انجام مدلسازی در یک محیط واقعی و همچنین با استفاده از مواد طبیعی نقش بسیار مهمی در این زمینه بخصوص در زمین های نرم ایفا کرده است. این پژوهش نتایج یک سری مدلسازی فیزیکی حفرتمام مقطع تونل در اعماق کم خاکهای ماسه ای، در شرایط شیبدار بودن سطح زمین، را ارائه میکند. استفاده از صفحات شفاف در ساخت محفظه‌ی این مدل اجازه‌ی عکسبرداری از جابجایی های خاک در هنگام حفر تونل را میسر کرده است. با توجه به این امکان، از آنالیز تصویری به منظور ثبت جابجایی های خاک و نشست سطح زمین استفاده شده است. نتایج آزمایش ها در این پژوهش حاکی از آن است که در صورت شیبدار بودن سطح زمین بالای تونل، منحنی نشست سطح نامتقارن بوده و سطح شکست ایجاد شده در بالادست شیب به صورت دوخطی با زاویه شیب‌های متفاوت ظاهر می شود. گرچه حتی با وجود سطح شیبدار حداکثر نشست سطح در راستای تاج تونل اتفاق می‌افتد، اما در عمق یکسان تونل، مقدار نشست برای سطح زمین شیبدار حدود 25 درصد بیشتر از حالت سطح زمین افقی است. براساس کنتورهای جابجایی، محدوده تخریب شده در اطراف تونل به دو ناحیه نزدیک تونل و ناحیه نزدیک به سطح زمین تقسیم بندی شد. در ناحیه نزدیک تونل، شیب دیواره مرز تخریب در بالادست شیروانی حدود 10 درجه کمتر از دیواره مرز تخریب در پایین دست شیروانی بوده که نشان از گستردگی بیشتر محدوده تخریب به سمت بالادست شیروانی دارد. در ناحیه نزدیک به سطح زمین، شیب دیواره مرز تخریب مستقل از عمق تونل بوده و در همه مدل‌ها مقدار ثابت 54 درجه را نشان می‌دهد.}, keywords = {تونل کم عمق,سطح زمین شیبدار,خاک دانه‌ای سست,مدلسازی فیزیکی,پردازش تصویر}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1844.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1844_1544943d29d953ad7741d37c5dbc67e2.pdf} } @article { author = {فرخ, ابراهیم}, title = {بررسی تاثیر شرایط زمین‌شناسی و پارامترهای عملیاتی بر عمر دیسک برشی در تونل انتقال آب قمرود}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {9}, number = {2}, pages = {163-183}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2020.9499.1391}, abstract = {یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر روی هزینه های تمام شده و زمان لازم برای اجرای یک پروژة تونلسازی با دستگاه حفاری TBM، میزان عمر دیسکهای برشی است. از جمله مهمترین پارامترهای تأثیرگذار بر روی عمر دیسک برشی، پارامترهای زمین شناسی (از جمله امتیاز توده سنگ، مقاومت تک محوری ماده سنگ) و پارامترهای عملیاتی (از جمله نیروی عمودی و نیروی غلتشی اعمال شده به دیسک برشی) است. در این مقاله با به کارگیری اطلاعات زمین شناسی و عملیاتی حفر تونل در طول 18 کیلومتر قطعات 3 و 4 تونل انتقال آب قمرود، به بررسی تأثیر پارامترهای یاد شده بر روی عمر دیسکهای برشی با استفاده از تحلیل آماری پرداخته شده است. نتایج تحلیلها نشان می دهد که با افزایش نیروی عمودی و نیروی غلتشی، میزان عمر دیسک برشی کاهش می یابد. در این مطالعه، بهترین نتیجه تحلیلهای آماری انجام شده بر روی اطلاعات حفاری برای برآورد عمر دیسک برشی، به یک ترکیب از نیروی غلتشی، اندیس نفوذ میدانی، و مقاومت تک محوری ماده سنگ، با ضریب همبستگی 75 درصد، منتهی شده است. با توجه به شرایط غالب زمین شناسی مسیر تونل قمرود در قطعات 3 و 4، فرمول به دست آمده عمدتا برای شرایط زمین شناسی ضعیف تا متوسط توده سنگ، کارایی بهتری خواهد داشت.}, keywords = {ماشین تونل زنی,عمر دیسک برشی,امتیاز توده سنگ,مقاومت تک محوری,پارامترهای عملیاتی}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1849.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1849_9530641316963061d602ba7eb83062ed.pdf} } @article { author = {اقتداری, علی and نصر, طاهره and موحد, خسرو and برزگر مروستی, زهرا}, title = {بررسی میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی مسکن زمین‌پناه در مقایسه با مدل مستقر بر سطح زمین (مطالعه موردی: شهر شیراز)}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {9}, number = {2}, pages = {185-206}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2020.9423.1390}, abstract = {کاهش منابع سوخت های فسیلی لزوم کاهش مصرف انرژی و رویکرد به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را الزام می کند. در اغلب کشورها ساختمان ها مسئول حداقل 40درصد مصرف کل انرژی هستند و این مقدار در کشورهای در حال توسعه باز هم در حال افزایش است؛در عین حال رسیدن به آسایش حرارتی در مناطقی با اقلیم گرم و خشک بدون استفاده از دستگاه های مکانیکی بسیار دشوار است و استفاده از تکنیک های طراحی غیرفعال کمک قابل توجهی به کاهش مصرف انرژی می کند.یکی از روش های کاهش کل انرژی مورد نیاز،جایگزینی ساختمان های زمین پناه با ساختمان های معمولی بالای سطح زمین است.ساختمان های زمین پناه به عنوان جایگزینی مناسب برای ساختمان های متعارف از نظر کاهش مصرف انرژی و در عین حال احیاء کننده فضاهای آزاد سطح زمین معرفی می شوندکه به سهم خود با تکیه بر ظرفیت حرارتی زمین، مسیر حرکت به سمت توسعه پایدار در زمینه ساخت و سازرا تسهیل می بخشند. در این پژوهش با هدف بررسی عملکرد حرارتی بنای زمین پناه، میزان مصرف انرژی در یک مدل ساختمانی زمین پناه در اعماق متفاوتی از خاک در مقایسه با ساختمانی مستقر بر سطح زمین مورد بررسی قرار گرفت و بدین منظور، ابتدا مدل سازی با نرم افزاراکوتکت انجام شد، سپس دمای خاک در شهر شیراز در اعماق متفاوت با استفاده از فرمول مربوطه و اطلاعات آب و هوایی از نرم افزار متئونرم جهت ورود به نرم افزار انرژی پلاس استخراج گردید. و در نهایت شبیه سازی حرارتی با نرم افزار انرژی پلاس صورت گرفت . نتایج شبیه سازی ها نشان داد که با توجه به پارامترهای خاک در نظر گرفته شده برای شهر شیراز، میزان صرفه جویی در مصرف سالیانه انرژی به ترتیب برای بارهای سرمایشی وگرمایشی برای ساختمان مستقر در عمق 6 متری زمین به عنوان عمق بهینه، حدود 50% و 20% کمتر از ساختمان غیر زمین پناه مستقر بر سطح زمین است و برای ساختمانی در همین عمق خاک ، مجموع انرژی سالیانه مصرفی در زمینه سرمایش و گرمایش 40 درصد کمتر از ساختمان روی سطح زمین و غیر خاک پوش است. همچنین عملکرد حرارتی ساختمان های زمین پناه نشان می دهد که آنها در زمینه کاهش بارهای گرمایشی نسبت به بارهای سرمایشی کارایی بالاتری دارند.}, keywords = {کاهش مصرف انرژی,آسایش حرارتی,توسعه پایدار,ساختمان زمین پناه,دمای خاک,شبیه‌سازی حرارتی}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1848.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1848_97d15a9a4a32b336801ebbe0e1c232f3.pdf} }