@article { author = {موحدی, فهیمه and سلطانی, فضل اله and جلالی فر, حسین and محمدی, حمید}, title = {بررسی امکان رخداد گیر کردن ماشین حفاری مکانیزه تمام مقطع (TBM) مطالعه موردی پروژه مترو قم}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {8}, number = {1}, pages = {1-13}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2019.4022.1258}, abstract = {حفاری تونل به‌وسیله ماشین (Tunnel Boring Machine) TBM در مقایسه با سایر روش‌های حفر و انفجار یک روش سریع و پرقدرت و همراه با نگهداری است. هر زمان که همگرایی (Convergence) تونل به اندازه قابل‌توجهی نسبت به سینه کار برسد باعث بروز مشکلاتی می‌شود و در مدت زمان کوتاهی  باعث ایجاد فشار و تراکم (Jamming) روی TBM می‌شود. برآورد (Estimation) فشار نگهداری لازم برای پایداری جبهه‌کار حفاری  (Front Excavation)یکی از مهم‌ترین عوامل بر راندمان ماشین حفاری در زمین­های خاکی است. در این پژوهش فشار (Pressure) موردنیاز برای پایداری سینه کار با استفاده از روش‌های تحلیلی  (Analytical)و تجربی  (Empirical)و عددی (Numerical) بررسی شده است و همچنین نتایج  این روش­ها با هم مقایسه شد. به منظور مدل‌سازی عددی از نرم‌افزار اجزاء محدود سه‌بعدی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل‌ها نشان داد که فشار لازم برای پایداری جبهه­کار تونل در روش لکا و دورمیکس (Leca and Dormiux) تا حدی به مدل‌سازی عددی (Numerical Modeling) نزدیک‌تر است. با استفاده از این روش­ها به منظور بررسی تأثیر پارامتر­های مختلف روی فشار سینه­کار، آنالیز حساسیت  (Sensitivity Analysis)روی این پارامترها صورت گرفته است و مشخص شد که چسبندگی بیش­ترین تأثیر را در فشار نگهداری جبهه­کار دارد و پارامتر­های نسبت روباره به قطر(C/D)، تأثیر کمتری روی فشار نگهداری جبهه­کار تونل دارد.}, keywords = {فشار نگهداری سینه کار,مدل سازی عددی,TBM,آنالیز حساسیت,تونل}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1506.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1506_5029c62868a4e1a150ec6e83cbeb3ee0.pdf} } @article { author = {الهی, ابراهیم}, title = {توسعه روش نیوتن-رافسون با جهت‌های متغیر برای تحلیل شبکه‌های تهویه فضاهای زیرزمینی}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {8}, number = {1}, pages = {15-30}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2019.4495.1271}, abstract = {یکی از روش­های طراحی شبکه تهویه فضاهای زیرزمینی، روش رایانه­ای است. روش رایانه­ای بر پایه­ روش­های ریاضی استوار است. روش­هایی همچون روش نیوتن-رافسون، روش هاردی کراس و مدل­های اصلاح‌شده آن، مسیر بحرانی، تحلیل خطی و برنامه­ریزی غیرخطی به‌عنوان برخی از روش­های ریاضی محسوب می­شوند. روش نیوتن- رافسون یکی از روش­های حل معادلات غیرخطی در محاسبات عددی به‌حساب می‌آید. این روش بر پایه تعریف مشتق و تصحیح آن استوار است. استفاده از روش نیوتن-رافسون در تحلیل شبکه‌های تهویه فضاهای زیرزمینی رایج است ولی بررسی دقیق این روش تاکنون به‌طور کامل انجام نشده است. هدف از ارائه این مقاله، بررسی روش نیوتن-رافسون و بهبود این روش در تحلیل شبکه تهویه فضاهای زیرزمینی با استفاده از جهت­های متغیر است. تحلیل انجام‌شده بیانگر این مطلب است که استفاده از این روش در شبکه تهویه فضاهای زیرزمینی در بعضی از مدل­ها برای رسیدن به جواب نهایی دچار واگرایی می­شود و بر این اساس بهبود این روش امری ضروری است.}, keywords = {فضای زیرزمینی,تهویه,روش رایانه‌ای,روش نیوتن- رافسون}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1507.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1507_6d04885b4f3dc63a43156b9d9e694ce3.pdf} } @article { author = {امامی تبریزی, مهرداد and نیم تاج, امیر and عمرانی خیابانیان, حسین}, title = {تخمین پاسخ ساختمان قاب بندی شده به نشست‌های القایی در اثر حفاری تونل‌های کم عمق}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {8}, number = {1}, pages = {31-44}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2019.5029.1290}, abstract = {حفاری تونل در محیط­های خاکی اغلب منجر به نشست در سطح زمین می­شود که در محیط­های شهری سازه­های موجود از این نشست‌ها متأثر می­گردند. استفاده از رویکرد سختی نسبی از جمله روش­های برآورد خرابی­های محتمل سازه­ها در اثر نشست­های مذکور است. سختی نسبی بر اساس مقادیر سختی سازه، سختی زمین و برخی خصوصیات هندسی حاکم محاسبه می­گردد. اهمیت برآورد دقیق سختی سازه موجود سبب شده که روش­های متعددی برای این منظور ارائه گردد؛ بنابراین روش­های مختلف برآورد سختی سازه مورد ارزیابی قرارگرفته و دقیق­ترین روش به کمک تحلیل­های عددی، تعیین شده­است. مقادیر سختی نسبی بر اساس سختی محاسبه‌شده جدید سازه، محاسبه شده­اند. همچنین رابطه­ای بین سختی نسبی محاسبه‌شده پیشین و سختی نسبی پیشنهادی ارائه گردیده است. مقایسه مقادیر ضریب تعدیل به‌دست‌آمده از این تحقیق با مقادیر مشابه پیشین نشان­دهنده آن است که در مطالعات پیشین ضرایب تعدیل دست­پایینی در نظر گرفته شده­است. این موضوع منجر به برآوردی خوش­بینانه از خرابی محتمل القاشده به سازه می­گردد؛ بنابراین در این تحقیق ضرایب تعدیل بهبودیافته، دارای انطباق بیشتر با نتایج تحلیل­های عددی، پیشنهاد شده­اند. بر این اساس رابطه­ای جهت محاسبه ضریب تعدیل پیشنهادی بر اساس سختی نسبی ارائه شده­است. روش پیشنهادی این تحقیق، تخمین دقیق­تری از تأثیر حفاری تونل بر سازه­های مجاور ارائه می­نماید که ضمن حفظ سادگی در محاسبات، در راستای ایمنی بیشتر گام برداشته است.}, keywords = {تونل کم عمق,سختی سازه,سختی نسبی,ضریب تعدیل,نشست زمین}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1510.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1510_27ab279a46378e74c80951d4a8789eab.pdf} } @article { author = {زنگی دارستانی, منصوره}, title = {ارزیابی اثرات زیست‌محیطی تونل انتقال آب به شهر کرمان}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {8}, number = {1}, pages = {45-55}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2019.5382.1299}, abstract = {تونل انتقال آب کرمان در راستای شمالی-جنوبی در دامنه کوه‌های هزار و لاله‌زار به طول 5/37 کیلومتر با قطر 8/3 متر و با شیبی در حدود 0005/0 با هدف تأمین آب درازمدت شهر کرمان در حال اجرا است. به دلیل طولانی بودن مسیر و حفاری تونل توسط دستگاه TBM انجام ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه ضروری ساخته است. در این مطالعه برای ارزیابی اثرات زیست‌محیطی تونل انتقال آب شهر کرمان، روش ماتریس اثرات سریع RIAM انتخاب‌شده و به بررسی آثار مورد نظر در دو حالت اجرا و عدم اجرای پروژه و در دو مرحله ساختمانی و بهره‌برداری بر چهار محیط فیزیکی–شیمیایی، بیولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته شده است. پس از بررسی اثرات زیست‌محیطی تونل انتقال آب کرمان مشخص شد بیشترین اثرات مثبت طرح مربوط به مرحله بهره‌برداری و اثرات منفی آن در مرحله ساختمانی ا‌ست. با اجرای برنامه مدیریت و پایش زیست‌محیطی اثرات منفی کاهش می‌یابد، تونل مذکور از لحاظ زیست‌محیطی قابل اجرا خواهد بود و اثرات مثبت و مفیدی در کوتاه‌مدت و درازمدت برای منطقه در پی خواهد داشت}, keywords = {ارزیابی اثرات زیست محیطی,ماتریس RIAM,تونل انتقال آب کرمان,شهر کرمان}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1508.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1508_3cc89038cadb6739733843d647688741.pdf} } @article { author = {وهدانی, رضا and فخریه, حامد and گرامی, محسن}, title = {طیف‌های شتاب طرح لرزه‌ای سطح زمین تحت اثر تونل‌های مترو شهری با مقطع دایروی در خاک‌های آبرفتی}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {8}, number = {1}, pages = {57-71}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2019.6297.1326}, abstract = {متروهای شهری که با کمک ماشین‌های حفر تونل (TBM) با مقطع دایره‌ای ایجاد می‌گردند، کاربرد زیادی در زمینه حمل‌ونقل دارند. سازه‌های مدفون بسته به شکل هندسی، عمق دفن و پارامترهای مختلف ژئوتکنیکی و لرزه‌ای رفتار متفاوتی از خود در هنگام وقوع زلزله نشان می‌دهند. وجود این سازه‌ها در زمین باعث تغییر در وضعیت حرکت‌های لرزه‌ای در سطح زمین خواهد شد. طراحی سازه‌های سطح زمین در حوزه دور از گسل، با شتاب افقی حداکثر زمین در آن منطقه مرتبط است. لذا در این مطالعه سعی شد با تغییر در عمق جایگذاری، قطر، ضخامت پوشش تونل و همچنین تغییر در مشخصات خاک، فرکانس مجموعه خاک و تونل را تغییر داد و شتاب افقی ماکزیمم سطح زمین در حضور تونل را برای خاک نوع 4 بر اساس آیین‌نامه 2800 ایران محاسبه کرد. در نهایت رابطه‌ای بین شتاب ماکزیمم افقی سطح زمین و فرکانس مجموعه خاک و تونل منجر به تولید مؤلفه افقی طیف شتاب خواهد شد. نتایج نشان‌دهنده آن است که در اکثر نواحی بازه فرکانس مورد بررسی، شتاب‌های طیفی در مدل‌های بدون حضور تونل مقدار بیشتری را در مقایسه با مدل‌هایی که تونل در خاک مدفون‌اند، خواهد داشت. تقویت و عدم تقویت شتاب سطح زمین وابسته به پریود توده خاک و تونل، مشخصات مدل مورد بررسی و وضعیت نقطه مورد بررسی در سطح زمین نسبت به تونل است. تغییرات شتاب طیفی با پریود مدل‌های مورد بررسی در حالت عدم حضور تونل، به‌صورت تابع درجه سوم است. با استفاده از نرم‌افزار المان محدود Plaxis 2D و Ansys، مطالعه به‌صورت موردی به روی تونل متروی دهلی با مؤلفه‌های افقی زلزله‌های مشابه با خاک محل احداث انجام گرفت.}, keywords = {شتاب افقی ماکزیمم سطح زمین,طیف شتاب,اثر تونل,روش المان محدود}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1509.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1509_b823e44c858478d707aee92d200a50e2.pdf} } @article { author = {باسلیقه, فرنوش and کیهانی, علی}, title = {تعیین ضریب اطمینان برای طراحی سیستم نگه‌دارنده موقت تونل‌ها با استفاده از تحلیل قابلیت اعتماد}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {8}, number = {1}, pages = {73-87}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2019.7188.1341}, abstract = {پس از حفر تونل‌ به‌ روش سنتی، برای نگهداری موقت، از سیستم‌های نگه‌دارنده مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این سیستم‌ها، استفاده از قاب فلزی به همراه شاتکریت است. یکی از روش‌های جدید در زمینه  طراحی سازه‌های نگه‌دارنده موقت تونل، روش مقطع معادل است. در این روش ضریب اطمینان برای طراحان پیشنهاد نشده است. با توجه به لزوم داشتن ضریب اطمینان مناسب، در این تحقیق  روشی مبتنی بر اطلاعات آماری برای تعیین آن ارائه‌شده است. به این منظور، با توجه به اطلاعات آماری موجود از متغیرهای تصادفی ضخامت شاتکریت و فواصل پروفیل‌های فولادی از یکدیگر در پروژه‌های واقعی، نسبت به تعیین توابع توزیع مناسب برای این متغیرها اقدام گردید. این کار با استفاده از سه روش متداول آزمون‌های نیکویی برازش، انجام و تابع توزیع مناسب برای این متغیرهای تصادفی تعیین‌ شد. بر اساس پارامترهای توابع توزیع به‌دست‌آمده، نسبت به شبیه‌سازی و تولید نمونه‌های متعدد از این متغیرهای تصادفی اقدام شد. این مقادیر برای سه حالت سازه اجراشده، روش طراحی تجربی و روش طراحی مقطع معادل به دست آمد و بر اساس آنالیز مونت‌کارلو، تحلیل قابلیت اعتماد چنین سازه‌ای انجام گردید. نتایج به‌دست‌آمده بیانگر این موضوع است که باید اثر خطای ساخت در ضریب اطمینان لحاظ شود. برای روش مقطع‌معادل نشان داده ‌شد که در این روش، برای رسیدن به احتمال معینی از خرابی، باید از چه ضریب اطمینانی استفاده کرد.}, keywords = {نگه‌دارنده موقت تونل,تحلیل قابلیت اعتماد,مقطع معادل,تابع چگالی احتمال,آنالیز مونت کارلو,ضریب اطمینان}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1511.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1511_92ddb22db61739852ab590f2d352207f.pdf} }