@article { author = {جوادی اصطهباناتی, مرتضی and صیادی, شهربانو}, title = {ارتقای کد محاسباتی FNETF با هدف مدل سازی جریان آب ورودی به داخل فضاهای زیرزمینی با استفاده از تئوری محیط پیوسته تصادفی}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {7}, number = {1}, pages = {1-17}, year = {2018}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2018.4468.1270}, abstract = {در این مقاله، مدل سازی جریان آب ورودی به فضاهای زیرزمینی (تونل) با استفاده از روش محیط پیوسته تصادفی مطالعه شده است. بدین منظور، کد محاسباتی دو بعدی FNETF بر اساس روش محیط پیوسته تصادفی و با هدف مدل سازی جریان آب ورودی به داخل حفریات زیرزمینی ارتقا و سپس صحت سنجی شد. سپس، تاثیر ویژگی های هیدرولیکی محیط درونگیر تونل بر روی دبی جریان آب ورودی بررسی شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد، خروجی کد محاسباتی  FNETFبرای توده سنگ دارای انحراف استاندارد هدایت هیدرولیکی نزدیک به صفر (محیط ایده آل) هم از نظر توزیع هد فشاری اطراف تونل و هم از نظر مقدار دبی جریان آب ورودی با نتایج دو روش تحلیلی و مدل سازی عددی با استفاده از محیط پیوسته معادل دارای انطباق بسیار خوبی بوده بگونه ای که حداکثر خطای نسبی بین مقادیر دبی جریان آب ورودی کمتر از %0.85 است. همچنین، با افزایش انحراف استاندارد هدایت هیدرولیکی، همچنین، با افزایش انحراف استاندارد هدایت هیدرولیکی، مقادیر میانگین، کمینه و بیشینه دبی جریان آب ووردی به تونل کاهش می یابد.}, keywords = {رفتار هیدرولیکی,محیط پیوسته تصادفی,جریان آب ورودی,فضای زیرزمینی,عدم قطعیت جریان,کد محاسباتی FNETF}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1338.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1338_00b90b2ca9c809e771682ff8304400d3.pdf} } @article { author = {جهانگیر, علیرضا and حمیدی, امیر}, title = {تعیین فاصله ایمن محل کوبش در عملیات تراکم دینامیکی در مجاورت تونل ها با استفاده از مدلسازی عددی سه بعدی}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {7}, number = {1}, pages = {19-31}, year = {2018}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2018.5091.1291}, abstract = {یکی از بهترین روش های بهسازی عمیق خاک های ماسه ای خشک و اشباع، تراکم دینامیکی است. اجرای عملیات تراکم دینامیکی به علت ارتعاشات زیادی که ایجاد می کند، همواره دارای شرایط ویژه ای جهت ایمنی و پایداری سازه های مجاور یا زیرزمینی است. بدین ترتیب عملیات تراکم دینامیکی باید به نحوی طراحی و اجرا شود که سازه های زیرزمینی مجاور، در اثر ارتعاشات تولید شده پایدار مانده و بهسازی مورد نیاز نیز صورت گیرد. در این مطالعه با مدلسازی عددی سه بعدی بوسیله نرم افزار المان محدود ABAQUS ، حداقل فواصل ایمن در اثر عملیات تراکم دینامیکی برای تونل با قطر ثابت در چهار عمق و سه تراز انرژی کوبش مختلف با استفاده از معیار بیشینه سرعت ذرات (PPV) که توسط آیین نامه های معتبر بیان شده تعیین گردیده است. مطالعات نشان داد ربع اول تونل که در سمت کوبش قرار دارد، ناحیه بحرانی آن است. با افزایش عمق تونل و یا کاهش انرژی کوبش، میزان فاصله‌های ایمن از محور آن کاهش می یابد. همچنین موقعیت نقطه نظیر بیشینه PPV در جداره تونل، در انرژی و فاصله کوبش ثابت، با افزایش عمق، از انتهای ناحیه بحرانی به سمت تاج آن جابجا و برای تونل در عمق و فاصله کوبش ثابت، با کاهش انرژی کوبش، محل وقوع PPV در ناحیه بحرانی ثابت ولی مقدار آن کاهش می‌یابد.}, keywords = {تراکم دینامیکی,مدل سازی عددی,فاصله ایمن,تونل,بیشینه سرعت ذرات,نرم افزار آباکوس}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1340.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1340_dfb24f15710caea0f3370fbc73b4e0af.pdf} } @article { author = {بابادی عکاشه, وحید and مظفری, ابوالقاسم and برخورداری, کاظم and حبیبی, علی اکبر and خسروی, سعید}, title = {بررسی اثر انفجار در تونل‌های دوقلو بر روی لاینینگ تونل دچار سانحه و تونل مجاور با اشکال مختلف}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {7}, number = {1}, pages = {33-47}, year = {2018}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2018.5081.1292}, abstract = {یکی از خطرات قابل پیش­بینی که در سال­های اخیر توسط گروهک‌های تروریستی ایجاد شده است، ضربه زدن به سیستم حمل و نقل مانند انفجار در شبکه­‌های مترو و تونل­های شهری می­باشد. بنابراین ایمن‌­سازی آنها به لحاظ سازه­ای، باید در اولویت مهندسین طراح و مدیران شهری قرار گیرد. علاوه بر آن، در سال‌های اخیر استفاده از تونل­های دوقلو با توجه به پایداری بیشتر و سهولت اجرا مورد استقبال مهندسین طراح قرار گرفته است. در این پژوهش به بررسی رفتار تونل­‌های دوقلو، در مقابل موج انفجار با مقطع­‌های مختلف به صورت شبیه­‌سازی عددی توسط نرم‌­افزار تفاضل محدود FLAC  پرداخته شده است. در نهایت نتایج حاصل از این تحلیل­‌های عددی که شامل بررسی نیروی محوری، لنگر خمشی به­وجود آمده در کل سازه نگهدارنده تونل­‌ها می­‌باشد، با یکدیگر مقایسه­ شده است. نتایج نشان می­‌دهد که تونل­‌های با مقطع نعل اسبی عملکرد مناسب­‌تری نسبت به مقطع مستطیلی خواهند داشت.    }, keywords = {مقاطع تونل,تحلیل دینامیکی,تونل های دو قلو,انفجار}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1339.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1339_0c8acd8aa1a4494f58c6b28c8507a2db.pdf} } @article { author = {زارعی, هاشم and احمدی, مرتضی and شاهوردیلو, محمدرضا}, title = {بررسی پایداری دراز‌ مدت مغار نیروگاه سدآزاد با استفاده از نتایج ابزاردقیق}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {7}, number = {1}, pages = {49-62}, year = {2018}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2018.5455.1302}, abstract = {مطالعات اولیه امکان احداث نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای در محدوده سد آزاد انجام شده است. این طرح شامل فضاهای زیرزمینی همچون تونل‌ها، چاه‌ها و دو سازه بزرگ مغار اصلی نیروگاه و مغار ترانسفورمر می‌باشد. به سبب عمر بهره‌برداری دراز‌مدت برای سازه‌های موجود و همچنین وجود تجهیزات تولید برق در مغار نیروگاه، ضرورت تحلیل پایداری دراز‌مدت این سازه از اهمیت بالایی برخوردار است. در این تحقیق جهت شناخت رفتار وابسته به زمان توده‌سنگ اطراف مغار که شامل ماسه‌سنگ با میان‌لایه‌های فیلیتی است، از منحنی‌های ابزار دقیق که در یکی از تونل‌های دسترسی نصب شده‌اند، استفاده شده است. از آنجا که امکان انجام آزمایش خزش بر روی نمونه سنگ مقاوم ساختگاه میسر نشد، لذا بصورت پیشفرض مدل رفتاری ویسکوپلاستیک برگر برای این واحد سنگی انتخاب شد. برای شبیه‌سازی این رفتار، از روش عددی و نرم‌افزار Flac3D استفاده شده است. نتایج مدل عددی در تطابق خوبی با نتایج پین‌های همگراسنجی است که صحت شبیه‌سازی را نشان می‌دهد. پس از انجام صحت‌سنجی در تونل دسترسی مدل رفتاری مذکور برای بررسی رفتار وابسته به زمان مغار اصلی نیروگاه نیز تعمیم داده شد و در نهایت پایداری دراز‌مدت مغار نیروگاه بر اساس تحکیمات از پیش طراحی‌شده و با استفاده از نمودارهای ظرفیت انجام شد. نتایج تحلیل پایداری نشان می‌دهد که سازۀ مغار نیروگاه برای یک دوره 95 ساله با ضریب ایمنی 1 پایدار خواهد بود.}, keywords = {تحلیل پایداری درازمدت,مغار سد آزاد,روش عددی,نمودار ابزار دقیق,نمودار ظرفیت}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1341.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1341_f8f0b0fd324d51cc8b8d342313d23576.pdf} } @article { author = {پاسدارپور, ماهان and وهدانی, شهرام}, title = {Performance-Based Seismic Assessment of Shallow Tunnels using Pushover Analysis}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {7}, number = {1}, pages = {63-81}, year = {2018}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2015.376}, abstract = {این مقاله قصد دارد که با استفاده از تحلیل بارافزون به تحلیل لرزه ای بر مبنای عملکرد پوشش تونل های کم عمقی که در خاک ساخته شده اند و تحت بارگذاری موج برشی قائم قرار گرفته اند بپردازد. تحلیل بارافزون یک تحلیل استاتیک غیرخطی است که بر اساس جابجا کردن جانبی مدل دو بعدی خاک و تونل عمل می‌کند. این تحلیل تنها مود تغییر شکل اعوجاج (رکینگ) مقطع عرضی پوشش تونل را ارزیابی می‌کند و نسبت به سایر روشهای عددی تحلیل لرزه ای دارای مزیت استفاده از طیف شتاب پاسخ استاندارد نهشته‌ی خاکی به عنوان تقاضای لرزه ای می باشد. در ابتدا پاسخ یک تونل نمونه بر اثر چهار زلزله به طور جداگانه به وسیله تحلیل بارافزون محاسبه شد. در ادامه روش بکار گیری یک طیف استاندارد نمونه به عنوان تقاضا در تحلیل بارافزون بیان گردید که در آن از طیف استاندارد ساختمان فیما 302 استفاده شد. نتایج تحلیل بارافزون با انجام تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی مورد ارزیابی قرار گرفت و روش تحلیل بارافزون تایید شد. با این وجود برای بکار گیری این روش به مطالعات بیشتری جهت ارائه یک طیف استاندارد قابل قبول، که با طبیعت ژئوتکنیکی نهشته خاکی حاوی تونل کم عمق سازگاری داشته باشد، الزامی است.}, keywords = {تحلیل دینامیکی,فیما 302,رکینگ/تغییر شکل اعوجاجی,نقطه عملکرد,تحلیل بار افزون,پوشش تونل کم عمق,طیف شتاب پاسخ استاندارد}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_376.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_376_c91fcdd6f59a3257d75c534d8f5ece16.pdf} } @article { author = {بیرانوند, پیمان and بیات, آرش and اشرفی, حمیدرضا and امیدی‌نسب, فریدون and گوهری, مسعود}, title = {Usage of Assembled Functions Theory for Compute Dynamic Response of a Tunnel}, journal = {مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی}, volume = {7}, number = {1}, pages = {83-95}, year = {2018}, publisher = {دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران}, issn = {2322-3111}, eissn = {2322-570X}, doi = {10.22044/tuse.2018.6595.1333}, abstract = {در این پژوهش یک پاسخ تحلیلی برای ارزیابی پاسخ دینامیکی تونل در محیط های متخلخل ایزوتروپ با استفاده از تئوری تجمع توابع ارائه شده است. برای حل معادلات، دو گروه از توابع پیچیده برای ساختمان جامد و مایع نفوذی در یک سیستم پیچیده دو بعدی معرفی شده اند. تنش، جابجایی و فشارهای منفی ناشی از حوادث حاد در محیط و به ویژه در مجاورت حفره در این طرح پیچیده ارزیابی می شود. اعتبار راه حل پیشنهادی با نمونه های مختلف عددی نشان داده شده است. یک مطالعه پارامتری شامل اثرات تغییر فشردگی مایع، مدول برشی و تغییرات نفوذپذیری، تعداد مختلف موج و انواع موج (امواج سریع، آهسته و برشی) انجام می شود.}, keywords = {پاسخ تحلیلی,توابع پیچیده,محیط متخلخل,امواج پراکنده}, url = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1267.html}, eprint = {https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1267_8b146c4096a06c2f7199fccbbb557d02.pdf} }