ارزیابی تاثیرات اجتماعی احداث تونلهای شهری -مطالعه موردی: تونل بزرگراه حکیم در محدوده پارک جنگلی چیتگر
سحر
زینلی
پژوهشگر، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران
author
میثم
جلالی
عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه دامغان
author
text
article
2015
per
ارزیابی اجتماعی، فرآیند تهیه چارچوب برای اولویت بندی، جمع آوری، تحلیل و دسته بندی اطلاعات اجتماعی و مشارکت در طراحی و ارائه عملیات توسعه شهری است. پیامدهای پیش بینی نشده پروژههای توسعه شهری میتوانند منافع و مزایای این پروژهها را به شدت کاهش دهند و از همین جا است که ارزیابی تأثیرات اجتماعی اهمیت مییابد. از آنجایی که این موضوع در پروژههای عمرانی کشور کمتر مورد توجه قرار گرفتهاست، در تحقیق حاضر ارزیابی پیامدهای اجتماعی پروژه احداث تونل بزرگراه حکیم در کلان شهر تهران به روش ماتریس سریع مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش به هر یک از پیامدهای طرح بر حسب تاثیرشان بر محیط اجتماعی امتیاز داده شده است که در نهایت ارزیابی بر مبنای این امتیازات انجام شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد بیشترین امتیاز منفی پیامد فعالیتهای فاز ساختمانی پروژه بر محیط اجتماعی و فرهنگی، مربوط به پارامتر ترافیک با شدت کم می باشد. امتیاز پیامدهای پروژه در فاز بهرهبرداری بر محیط اجتماعی و فرهنگی 74+ بهدست آمد که بیشترین اثر مثبت مربوط به کاهش ترافیک با شدت زیاد می باشد.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
4
v.
2
no.
2015
1
10
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_622_0fe1db994690baaa87bfc0bb67f276ff.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2016.622
برآورد نیروهای داخلی سیستم نگهداری تونل ها با استفاده از روش های تحلیلی و عددی
حمید
زارعی
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
author
کورش
شهریار
دانشگاه امیرکبیر
author
پرویز
معارف وند
دانشگاه امیرکبیر
author
محمد حسین
احمدی
دانشگاه امیرکبیر
author
text
article
2015
per
تعیین نیروهای داخلی یکی از مهمترین ارکان طراحی سیستم نگهداری تونلها میباشد. در این پژوهش با استفاده از روشهای تحلیلی و عددی به برآورد نیروهای داخلی سیستم نگهداری پرداخته شده است و نتایج حاصل از روشهای تحلیلی و عددی با هر دو فرض عدم لغزش نسبی و لغزش کامل، در حالت دو بعدی و سه بعدی با یکدیگر مقایسه شدهاند. استحکام سیستم نگهداری در مقابل بارهای وارده نیز با استفاده از نمودار اندرکنش مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از روشهای تحلیلی و عددی با یکدیگر تطابق خوبی داشته و نشان دادند در بخشهای مختلف سیستم نگهداری نیروی محوری حاصل با فرض لغزش کامل، نسبت به نیروی محوری حاصل با فرض عدم لغزش نسبی، از یکنواختی بیشتری برخوردار میباشد و ممان خمشی حاصل با فرض لغزش کامل نسبت به ممان خمشی حاصل با فرض عدم لغزش نسبی، به میزان تقریبی 15% بیشتر میباشد. همچنین نتایج نشان داد که با افزایش نسبت تنش افقی به تنش عمودی (در تنش عمودی ثابت) نیروی محوری افزایش مییابد و هر چه شرایط تنش از شرایط تنش هیدرواستاتیک بیشتر فاصله میگیرد، ممان خمشی افزایش مییابد. طبق نتایج با افزایش نسبت مدول الاستیک سیستم نگهداری بر مدول الاستیک زمین، نیروی محوری به صورت غیر خطی و ممان خمشی به صورت خطی افزایش مییابند. با افزایش شعاع تونل نیز نیروی محوری به صورت خطی افزایش و ممان خمشی به صورت غیر خطی کاهش مییابد.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
4
v.
2
no.
2015
11
27
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_623_c54b3d2020f2d6f1a957cd97c6fcd844.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2016.623
ارزیابی سایش ابزار برشی در تونلسازی مکانیزه در زمینهای نرم- مطالعه موردی: تونل قطعه شمالی- جنوبی خط 7 متروی تهران
صادق
آمون
دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران
author
مصطفی
شریف زاده
دانشیار دانشکده مهندسی معدن- دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران
author
کورش
شهریار
استاد دانشکده مهندسی معدن- دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران
author
صادق
طریق ازلی
شرکت مهندسین مشاور ساحل
author
text
article
2015
per
سایش ابزارهای برش و دیگر اجزای ماشین حفر تونل فشار تعادلی زمین (EPB-TBM) که در تماس با مصالح برجا و حفاری شده هستند یکی از فاکتورهای مهم در تونلسازی مکانیزه در زمینهای نرم است. در ماشنهای EPB، بازرسی کلهحفار ماشین و تعمیر و نگهداری ابزارهای برش تحت شرایط پرفشار یا هایپرباریک انجام میشود که یک فرآیند زمانبر، خطرناک و پرهزینه است و باعث ایجاد تأخیر در فرآیند حفاری و کاهش ضریب بهرهوری عملیات تونلسازی میشود. در این مطالعه، سایش ابزارهای برش ماشین حفار خط 7 متروی تهران در طول 6500 متر ابتدایی مسیر تونل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این مسافت از تونل، تعداد 1169 ابزار برش مصرف شده است که از این تعداد 654 عدد ریپر، 357 عدد اسکریپر و 153 عدد دیسک است. در این مقاله تأثیر فاکتورهای زمینشناسی و اپراتوری ماشین روی سایش ابزارهای برش بهصورت کمی و با استفاده از اندازهگیریهای میدانی مورد مطالعه قرار گرفته شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که با افزایش فشار زمین، نیروی پیشران و گشتاور کلهحفار، مصرف ابزارهای برش بهطور مشخص افزایش مییابد. همچنین، بهسازی خاک نقش کلیدی در کنترل سایش ابزارهای برش بازی میکند؛ بهطوریکه حتی در خاکهای دانهدرشت میتوان با بهبود فاکتورهای بهسازی خاک، سایش ابزارهای برش را کاهش داد.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
4
v.
2
no.
2015
29
46
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_621_28244e4deb67d62b23fa910e65683556.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2016.621
تعیین تنش مماسی اطراف تونلهای مربع شکل با استفاده از توابع پتانسیل مختلط
مهدی
زمانی لنجانی
استاد دروس تخصصی
author
ساناز
امجدیان
دانشجوی کارشناسی ارشد همندسی خاک و پی
author
رضا
خرداد
استاد دروس تخصصی
author
text
article
2015
per
از منظر ریاضی در طبیعت بر هر پدیده ای یک معادله دیفرانسیل حاکم است. بر رفتار مکانیکی محیط اطراف فضاهای زیرزمینی نیز یک معادله ی دیفرانسیل حاکم است .با حل این معادله، میدان جابجائی ها و تنش ها در هر یک از نقاط توده سنگ اطراف فضای زیرزمینی محاسبه شده و برای تحلیل پایداری سازه مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله نحوه فرمو ل بندی و راه حل تحلیلی برای تعیین تنش اطراف تونل مربعی تحت تنش های برجا با استفاده از روش پتانسیل مختلط ارائه شده است. همچنین با استفاده از نگاشت همدیس مقطع تونل مربعی به شکل دایره ای تبدیل شد. توده سنگ بصورت الاستیک و ایزوتروپ در نظر گرفته شده است. سپس با افزایش جملات سری نگاشت، به بررسی تغییرات تنش های مماسی اطراف تونل پرداخته و نتایج در قالب نمودار نشان داده شده است. نتایج نشان می دهد با افزایش جملات سری نگاشت، شکل مربع در گوشه ها صاف تر شده و تنش های مماسی در آن ها افزایش می یابند.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
4
v.
2
no.
2015
47
58
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_624_61f5794e72f34e6dbe9a81f7ec3c6589.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2016.624
بررسی اندرکنش سیستم نگهداری تونلها با محیط اطراف تحت بارگذاری لرزهای
روح اله
بصیرت
کارشناس ارشد
author
حسین
سالاری راد
استاد دانشگاه
author
حامد
ملاداودی
استاد دانشگاه
author
text
article
2015
per
امروزه با پیشرفت فن آوری، امکان طراحی و ساخت دقیق تر سازه­های زیرزمینی فراهم شده است. با این وجود، آنالیز سازه­های زیرزمینی به دلیل اندرکنش با محیط نامحدود خاکی یا سنگی اطراف، بسیار پیچیده بوده و نسبت به دیگر سازه­ها تحقیقات کمتری بر روی آن­ها صورت گرفته است. در کشور لرزه خیزی همچون ایران برای پیشگیری از پیامدهای ناگوار در اثر زلزله بایستی بررسی و مطالعات جدی­تری بر روی رفتار دینامیکی این قبیل سازه­ها انجام داد. در این مقاله ابتدا دو روش تحلیلی برای بررسی رفتار فضای زیرزمینی تحت بار لرزه­ای ارائه شده است. سپس پاسخ پوشش یکپارچه تحت شرایط لغزش کامل و بدون لغزش با استفاده از روش­های تحلیلی و عددی با در نظر گرفتن اندرکنش پوشش و محیط اطراف بررسی شده است. نتایج نشان دادند که تنش­ها در پوشش یکپارچه در شرایط بدون لغزش تا 2/7 برابر بیشتر از شرایط لغزش کامل است. همچنین مقدار کرنش­های پوشش یکپارچه در حالت لغزش کامل بیشتر است. نتایج روش عددی نیز مطابقت خوبی با روش­های تحلیلی داشتند.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
4
v.
2
no.
2015
59
70
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_633_90ddb3f956e90411c4dd85380fc7c462.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2016.633
بررسی شاخص قابلیت اطمینان لرزهای در تونلهای کم عمق زیرزمینی با ترکیب سه روش سطح پاسخ، هاسوفر- لیند و المان محدود
محمدرضا
مؤمن زاده
دانشجوی دکترای مهندسی عمران -مهندسی زلزله دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
author
پنام
زرفام
استادیار گروه مهندسی زلزله، دانشکده فنی و مهندسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
author
محمدرضا
منصوری
استادیار گروه مهندسی زلزله، دانشکده فنی و مهندسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
author
آرمین
عظیمی نژاد
استادیار گروه مهندسی زلزله و مدیر پژوهش دانشکده فنی و مهندسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران
author
text
article
2015
per
صولا سازههای زیرزمینی نظیر تونلها توسط محیط اطراف خود (خاک یا سنگ) مقید شده و به همین دلیل در هنگام زلزله به همراه زمین، همچون جسمی یکپارچه عمل کرده و معمولا تشدیدی در آنها رخ نمیدهد. بنابراین، پاسخ لرزهای پوشش تونل توجه ویژهای را میطلبد. محدود بودن دادههای تحقیقاتی و تغییرات فضایی گسترده، توصیف موقعیت زمینشناختی آنها را دشوار میکند. بنابراین، پارامترهای حاکم بر طراحی آنها بسیار زیاد بوده و تغییرپذیری آن را نیز نمیتوان نادیده گرفت. یک راه حل برای این مسئله طراحی و تحلیل مبتنی بر قابلیت اطمینان است. در این پژوهش تحلیل مبتنی بر قابلیت اطمینان سیستم پوشش یک تونل کمعمق زیرزمینی در خاک ارائه میشود. مواردی از قبیل توصیف ارتباط بین پوشش تونل و محیط اطراف، عدم دسترسی به یک فرم بسته تابع عملکردی مورد مطالعه قرارگرفته است. همچنین تحلیلها در دو محیط لرزهای و استاتیکی با درنظرگرفتن متغیرهای تصادفی در مشخصات مصالح خاک انجام شده است. پاسخ لرزهای پوشش تونل برای نیروی محوری، لنگرخمشی و نیروی برشی بررسی میشود. در این مقاله با ترکیب روش سطح پاسخ (RSM)، مفهوم قابلیت اطمینان هاسوفر-لیند (HLM) و روش المان محدود (FEM) به بررسی عملکرد پوشش تونل (تحت شرایط استاتیکی و لرزهای) پرداخته شده است. نتایج تحلیلها نشان میدهدکه شاخص قابلیت اطمینان برای پاسخ نیروی برشی پوشش تونل تحت رکوردهای زلزله، کمتر از نیروی محوری و لنگرخمشی میباشد. همچنین در این پژوهش شاخص قابلیت اطمینان برای تمامی پاسخهای ایجادشده(نیروی محوری، لنگرخمشی، نیرویبرشی و جابجایی) در پوشش تونل تحت سطح لرزهای کمتر از سطح استاتیکی بدست آمده است.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
4
v.
2
no.
2015
71
91
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_636_0684cdfac622b024152a887575a60f0a.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2016.636