مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی- دورهی 3- شمارهی 1- تابستان 1393
text
article
2014
per
بررسی پایداری جبههی حفاری تونل در محیط غیر اشباع با روش تحلیل حدی
محمد امین نوذری؛ محمد ملکی؛ بهنام یوسفی
بررسی و تحلیل علل ایجاد ادعاهای پیمانکاری قراردادهای طرح و ساخت عمرانی پروژههای زیرزمینی کشور
هادی تلخابی؛ مجید پرچمی جلال؛ محمود گلابچی
ارزیابی کیفیت نصب پوشش بتنی در حفاری مکانیزه- مطالعهی موردی: قطعهی دوم تونل انتقال آب کرج-تهران
مجید تاجیک؛ امید فروغ؛ حمیدرضا توکلی
بررسی عددی تاثیر اندرکنش تونل- سازهی سطحی بر نشست سطح زمین
صبا قرهداش؛ میلاد برزگر
برآورد عرض مناسب فضای استخراجی در روش تبدیل به گاز کردن زیرزمینی زغالسنگ (UCG)
مهدی نجفی؛ سید محمد اسماعیل جلالی؛ رضا خالوکاکایی
برآورد مقدماتی هزینههای ساخت تونلهای کوتاه راه در محیطهای سنگی با کیفیت متوسط تا خوب
میثم نجفزاده؛ احمد رضا صیادی؛ جعفر خادمی حمیدی
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
3
v.
1
no.
2014
1
97
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_470_ac96fc65c9a1196414e8befd23bb9bb1.pdf
بررسی پایداری جبههی حفاری تونل در محیط غیر اشباع با روش تحلیل حدی
محمد امین
نوذری
دانشجوی دکترای تخصصی مکانیک خاک و پی؛ گروه مهندسی عمران؛ دانشگاه بینالمللی امام خمینی
author
محمد
ملکی
دانشیار؛ گروه مهندسی عمران؛ دانشکدهی مهندسی؛ دانشگاه بوعلی سینا
author
بهنام
یوسفی
دانشآموخته کارشناسیارشد عمران؛ دانشکدهی مهندسی؛ دانشگاه بوعلی سینا
author
text
article
2014
per
در این پژوهش در چارچوب روش تحلیل حدی، با بکارگیری یک مکانیسم گسیختگی سهبعدی با شکل اسپیرال لگاریتمی یکپارچه، پایداری جبههی حفاری تونل در محیط غیر اشباع مورد بررسی قرار گرفته است. برای استخراج معادلات سینماتیک حاکم از یک معیار گسیختگی خاک غیر اشباع استفاده شده است. پس از واردسازی پارامترهای غیر اشباع در معادلات حاکم و اکسترممسازی، یک مجموعه تحلیلهای پارامتری انجام شده است. بر اساس نتایج حاصل، مکش بافتی تاثیر بسزایی در پایداری جبههی حفاری تونل دارد. با افزایش مکش بافتی، فشار حدی لازم برای تامین پایداری جبهه کاهش یافته که این موضوع میتواند در موارد کاربردی، مد نظر مهندسین قرار گیرد. در انتها با شبیهسازی عددی مسئله، نتایج حاصل از روشهای تحلیل حدی و عددی مقایسه شده است. بر اساس نتایج بدست آمده روش تحلیل حدی، هر چند که روند گسیختگی برای هر دو روش شبیه است، فشار بیشتری را برای تامین پایداری جبههی حفاری پیشبینی میکند. بعلاوه اثرات مکش موجب تغییر در شکل گوهی گسیختگی بخصوص در قسمت تاج میشود.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
3
v.
1
no.
2014
1
15
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_444_01b3b06686c9e1f8156b9a05a1668ba7.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2014.444
بررسی و تحلیل علل ایجاد ادعاهای پیمانکاری قراردادهای طرح و ساخت عمرانی پروژههای زیرزمینی کشور
هادی
تلخابی
دانشجوی کارشناسیارشد رشتهی مدیریت پروژه و ساخت؛ دانشکدهی معماری؛ دانشگاه تهران
author
مجید
پرچمی جلال
استادیار؛ گروه مدیریت پروژه و ساخت؛ دانشکدهی معماری؛ دانشگاه تهران
author
محمود
گلابچی
استاد؛ گروه معماری؛ دانشکدهی معماری؛ دانشگاه تهران
author
text
article
2014
per
در اکثر پروژه­ها، امکان بروز ادعاهایی از سوی عوامل مخصوصا پیمانکاران وجود دارد. این ادعاها اثرات منفی بر اجرای پروژه می­گذارد. اگرچه در هیچ پروژه­ای نمی­توان احتمال بروز این ادعاها را از میان برد، اما می­توان با شناسایی علل اصلی ایجاد ادعاها، تا حد زیادی از وقوع آن­ها در پروژههای آتی جلوگیری کرد. به همین دلیل در این پژوهش با استفاده از مطالعهی کتابخانه­ای، مصاحبه با خبرگان و بررسی دقیق اسناد و مدارک مرتبط، داده­های مورد نیاز جمع­آوری و 250 مورد علل مرتبط با ایجاد ادعا در پروژه­های طرح و ساخت زیرزمینی شناسایی شده است. پس از تجزیه و تحلیل این موارد، پرسشنامهی بسته شامل فراوانی و شدت تاثیر علل ایجاد ادعا در میان عوامل ایجاد آن شامل کارفرما و مشارکت طرح و ساخت که در انواع پروژه­های زیرزمینی از جملهی پروژه­های تونلسازی شهری و غیر ­شهری فعالیت دارند، توزیع و بر اساس نظرهای جمع­آوری شده، مهمترین علل ایجاد ادعا شناسایی و بر اساس شاخص اهمیت مورد ارزیابی کمی قرار گرفته است.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
3
v.
1
no.
2014
17
33
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_445_2d096a3b3dcc0bdb131073c379456044.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2014.445
ارزیابی کیفیت نصب پوشش بتنی در حفاری مکانیزه
مطالعهی موردی: قطعهی دوم تونل انتقال آب کرج-تهران
مجید
تاجیک
کارشناس ارشد زمینشناسی مهندسی؛ موسسهی مهندسین مشاور ساحل
author
امید
فروغ
Post Doc fellow; Dept. of Energy and Mineral Eng.; Penn State University
author
حمید رضا
توکلی
کارشناس ارشد مکانیک سنگ؛ موسسهی مهندسین مشاور ساحل
author
text
article
2014
per
در تونلهایی که با D.S.TBM ساخته میشوند، حفاری و سگمنتگذاری به صورت همزمان انجام میشود. از مهمترین فواید این نوع پوشش میتوان به کنترل کیفیت بتن در کارخانهی تولید سگمنت و نصب سریع و دقیق رینگ توسط TBM اشاره نمود؛ اما باید در نظر داشت که خرابیهای زمان ساخت و همچنین لبپریدگی (Stepping) و پلهشدگی (Spalling) که از نقایص زمان نصب هستند، سبب کاهش کیفیت نصب پوشش نهایی تونل میشود. بررسی علل و شناخت مکانیزم وقوع این نواقص در بالا بردن کیفیت پوشش بتنی پیشساختهی تونلها از اهمیت زیادی برخوردار است. قطعهی دوم تونل انتقال آب کرج-تهران با طول تقریبی 14 کیلومتر با استفاده از D.S.TBM احداث و نصب قطعات بتنی پیشساخته (سگمنت) همزمان با حفاری انجام شده است. در این تونل 1+5 سگمنت با ابعاد متفاوت و از نوع یونیورسال یک رینگ را تشکیل میدهند. در این مقاله نقایص زمان نصب سگمنت با توجه به انحرافات حفاری، نیروی وارده از طرف جکها به سگمنتها و دقت نصب مورد بررسی قرار گرفته است. ارزیابی کیفی میزان پلهشدگی و لبپریدگی سگمنتها در 10242 رینگ نشان میدهد بیشترین تعداد لبپریدگی در سگمنتهای مجاور کلید و کمترین مقدار آن در سگمنت کلید رخ داده است. همچنین پلهشدگی در سگمنتهای مجاور کلید بیشتر از سایر سگمنتها دیده شده است. ارزیابی شرایط سگمنتگذاری و میزان انحراف مسیر ماشین حفاری نشان میدهد در محدودهی قوس، کیفیت سگمنتگذاری به شدت کاهش یافته و تعداد پلهشدگی و مساحت لبپریدگیها افزایش یافته است.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
3
v.
1
no.
2014
35
48
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_446_d5e1a7f021e9c3e65dffd29555327905.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2014.446
بررسی عددی تاثیر اندرکنش تونل- سازهی سطحی بر نشست سطح زمین
صبا
قرهداش
دانشآموختهی کارشناسیارشد مکانیک سنگ؛ دانشکدهی مهندسی معدن و متالورژی؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
author
میلاد
برزگر
دانشآموختهی کارشناسیارشد استخراج معدن؛ دانشکدهی مهندسی معدن و متالورژی؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
author
text
article
2014
per
در احداث زیرساختارهای زیرزمینی شهری، عبور تونلها از زیر سازههای سطحی امری اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین پیشبینی و کنترل تغییر مکانهای حاصل از حفاری، به ویژه نشست سطحی زمین، همواره باید پیش از حفاری مورد توجه قرار گیرد و در حین حفاری نیز بررسی شود. در این پژوهش یکی از ساختمانهای مستعد تغییر مکانهای بحرانی در مسیر عبور تونل خط 2 متروی مشهد به عنوان مطالعهی موردی انتخاب و با روش عددی مدلسازی و تحلیل شده است. همچنین اثر تغییرات پارامترهای هندسی ساختمان بر نشست سطحی مطالعه شده است. پژوهش انجام گرفته، نشان داده است اثر تغییر عمق بیشتر از تغییرات فاصلهی جانبی بین تونل و سازههای سطحی بر نشست موثر است. همچنین ضمن بررسی نمودارهای تغییرات فاصلهی جانبی بین تونل و ساختمان مهمترین نکته این است که افزایش فاصلهی جانبی، ابتدا افزایش نشست سطح زمین و سپس تاج تونل را به دنبال داشته و مکانیسم تغییر شکل تونل و تغییرات تنش قائم، با فاصله گرفتن از ساختمان، بر روند تغییرات موثر است. همچنین اثر لحاظ کردن این عوامل بر تغییر شکل نقاط متفاوت ساختمان و مقایسهی آن با نتایج تحلیلهای زمین بکر نیز ارائه شده است.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
3
v.
1
no.
2014
49
64
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_447_a374f353ef6e5064d01ad5b2fa2bded4.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2014.447
برآورد عرض مناسب فضای استخراجی در روش تبدیل به گاز کردن زیرزمینی زغالسنگ (UCG)
مهدی
نجفی
استادیار؛ دانشکدهی مهندسی معدن و متالورژی؛ دانشگاه یزد
author
سید محمد اسماعیل
جلالی
دانشیار؛ دانشکدهی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک؛ دانشگاه شاهرود
author
رضا
خالوکاکایی
استاد؛ دانشکدهی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک؛ دانشگاه شاهرود
author
text
article
2014
per
تعیین عرض مناسب پهنههای استخراجی، یکی از مهمترین مراحل طراحی در تبدیل به گاز کردن زیرزمینی زغالسنگ (UCG: Underground Coal Gasification) است. این پارامتر تاثیر مستقیمی بر اقتصادی بودن طرح دارد. کوچک در نظر گرفتن عرض پهنههای استخراجی، سبب افزایش هزینههای حفاری شده و بزرگ در نظر گرفتن آن سبب میشود فرآیند UCG نه تنها از نظر ترکیب گازهای خروجی از کارایی مناسبی برخوردار نباشد، بلکه موجب خاموش شدن راکتور UCG نیز میشود. با توجه به اهمیت موضوع تعیین عرض فضای استخراجی در روش UCG، در این مقاله با شناسایی عوامل اثرگذار بر عرض فضای استخراجی، یک رابطهی تجربی جدید با کاربرد رگرسیون چند متغیرهی غیر خطی بر اساس دادههای برگرفته شده از 6 مجموعهی UCG که به روش منبع احتراق قابل کنترل پسرو (CRIP: Controlled Retraction Injection Point) اجرا شدهاند، ارایه شده است. نتایج اعتبارسنجی انجام شده بر روی مدل، صحت مدل ارایه شده برای برآورد اولیهی عرض مناسب پهنههای UCG را تایید مینماید. بکارگیری مدل آماری ارایه شده بر روی لایهی زغالی M2 مزینوی طبس بیانگر آن است که عرض اولیهی پهنههای گاز کردن باید در حدود 45 متر باشد.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
3
v.
1
no.
2014
65
75
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_448_97b3a58420527cb10512ecb66a4fa946.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2014.448
برآورد مقدماتی هزینههای ساخت تونلهای کوتاه راه در محیطهای سنگی با کیفیت متوسط تا خوب
میثم
نجف زاده
دانشجوی کارشناسیارشد مهندسی استخراج معدن؛ گرایش بررسیهای فنی و اقتصادی؛ دانشگاه تربیت مدرس
author
احمد رضا
صیادی
دانشیار؛ گروه مهندسی معدن؛ دانشکدهی فنی و مهندسی؛ دانشگاه تربیت مدرس
author
جعفر
خادمی حمیدی
استادیار؛ گروه مهندسی معدن؛ دانشکدهی فنی و مهندسی؛ دانشگاه تربیت مدرس
author
text
article
2014
per
مدل­های تخمین هزینه از جمله ابزارهای مهم در بهروزرسانی اطلاعات اقتصادی، انجام مطالعات امکان­سنجی، بودجه­بندی و تامین منابع مالی پروژه­های ساخت است. در این تحقیق مدلی برای برآورد مقدماتی هزینهی عملیات ساخت تونل­های کوتاه راه به روش حفر چالزنی-انفجار با استفاده از تحلیل رگرسیون تک و چند متغیره به عنوان یکی از پرکاربردترین روشهای پارامتریک، ارائه شده است. بدین منظور از داده­های 12 مقطع از تونل­های راه شمال غرب کشور استفاده شده است. مدلسازی تک متغیره با متغیر توضیحی RMR نشان داده است از میان توابع مختلف، تابع نمایی با حداقل نرخ خطای مطلق 13 درصد بهتر از سایر توابع است. مدل­سازی چند متغیره با در نظر گرفتن شاخص رده­بندی تودهسنگ RMR و ارتفاع روباره به عنوان متغیرهای مستقل نیز نشان داده است تنها مدل­ رگرسیونی خطی معنادار بوده و با حد­اقل نرخ خطای مطلق تقریبی11 درصد از اعتبار مناسبی برخوردار است.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
3
v.
1
no.
2014
77
85
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_443_011f39213457e97ce76d9621c2f538d7.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2014.443