تعیین فاصله بهینه تونلهای متقاطع غیرهمسطح با استفاده از روش عددی - مطالعه موردی تقاطع متروی خط 6 و 7 تهران
حمید
شری زاده
دانش آموخته کارشناسی ارشد
author
سعید
دهقان
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
author
text
article
2017
per
مهمترین عامل تصمیمگیری در تونلهای متقاطع غیرهمسطح، تعیین فاصله بهینه بین تونلها میباشد. از نظر تئوری، هر چه فاصله تونلها بیشتر باشد، مناسبتر است ولی از نظر بهرهبرداری، هرچه تونلها به یکدیگر و به سطح زمین نزدیکتر باشند، تا زمانی که به سایر سازههای زیرسطحی آسیبی نرسانند، مناسبتر است. این تحقیق با هدف تعیین فاصله بهینه تونلهای متقاطع انجام شده است و در آن از تحلیلهای عددی سهبعدی توسط نرمافزار المان محدود GTS NX کمک گرفته شده است. در این تحقیق به کمک اطلاعات حاصل از محل تقاطع تونلهای خطوط 6 و 7 متروی تهران دو سناریو اصلی مورد بررسی قرار گرفته است. در سناریوی اول تونل عمیق به سمت تونل کم عمق و در سناریو دوم تونل کم عمق به سمت تونل عمیق جابجا شد.. در هر سناریو مدلهای عددی که در هر یک از آنها تونلها نسبت به حالت قبل 40 سانتیمتر تغییر وضعیت داده بودند، مورد بررسی قرار گرفت و نزدیک کردن تونلها تا آنجا ادامه پیدا کرد که نشست سطح زمین یا کرنشهای بوجود آمده در مدل از حد مجاز تجاوز ننموده و پوشش بتنی با مشخصات موجود پاسخگوی تنشهای وارده باشد. نتایج نشان میدهد سناریوی دوم گزینه مناسب تری بوده و در آن میتوان فاصله تونلها را تا 80 سانتیمتر، بدون تغییر در سازه بتنی تونلها، کاهش داد.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
6
v.
1
no.
2017
1
15
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1050_18169a375cc444f6bf289d383a9b6766.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2017.4585.1274
مدلسازی عددی پاسخ لرزه ای تونل های دایره ای کم عمق در زمین های لایه ای همگن با استفاده از نرم افزار آباکوس و مقایسه ی نتایج آن با روش های تحلیلی
علی
روزی طلب
مربی/گروه عمران-دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا
author
سید امین
اصغری پری
استادیار/گروه عمران-دانشکده مهندسی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا
author
سید علی
اصغری پری
مربی/گروه مهندسی عمران-دانشکده مهندسی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا
author
ساسان
معتقد
استادیار/گروه عمران-دانشکده مهندسی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان
author
text
article
2017
per
در بررسی حاضر، تاثیرنقش لایه بندی زمین بر پاسخ لرزه ای لاینینگ تونل های با مقطع دایره ای مورد بررسی قرار گرفته است. تلاش های زیادی در زمینه ی مطالعه ی پاسخ لرزه ای زمین های متجانس و همگن صورت گرفته است. مدل اجزاء محدود کرنش صفحه ای، در یک مقطع عرضی انتخابی از تونل دایره ای قرار گرفته در یک زمین متشکل از دو (یا چند) لایه ی همگن، برای مشخص کردن تاثیر لایه بندی زمین بر پاسخ لرزه ای تونل ها در تاج تونل و همچنین در کف آن ساخته و نتایج آن بررسی شده است. نتایج مشخص می کند که شرایط لایه بندی زمین، علی الخصوص تعداد لایه ها، نقش مهمی در شرایط تاثیرنیروهای زلزله برخورنده به لاینینگ تونل ایفا می کند. مدل ها ثابت می کند که زمانی که تونل به طور کامل در یکی از دو لایه ی خاک همگن متوالی قرار گرفته باشد، نیروی لرزه ای ایجاد شده در لاینینگ تونل در مقایسه با حالتی که فقط یک لایه خاک داشته باشیم،بسیار متفاوت است. همچنین اگر تونل از درون هر دو لایه ی همگن بگذرد، بیشترین شدت نیروی وارد بر پوشش تونل زمانی اتفاق می افتد که لایه ی خاک همگن پایینی میزان سختی بالایی داشته باشد.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
6
v.
1
no.
2017
17
26
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1072_a37b8dbb13eda4eec6300bdcd4178d77.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2017.4653.1276
بررسی عددی عوامل مؤثر بر توزیع فشار در ناحیه تماس دیسک و سنگ در فرآیند برش خطی سنگ
رضا
محمدی
دانشجو/دانشگاه زنجان
author
جعفر
خادمی حمیدی
عضو هیئت علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه تربیت مدرس تهران
author
فرهاد
صمیمی نمین
عضو هیئت علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه زنجان
author
text
article
2017
per
برآورد نیروهای برش وارد بر یک تیغه دیسکی منفرد در فرآیند برش سنگ برای طراحی و پیشبینی عملکرد ماشینهای حفر تونل (TBM) مورد استفاده قرار میگیرد. از طرفی، نیروهای برش نتیجه فشار در ناحیه تماس بین برش دهنده دیسکی و سطح سنگ است. در این مطالعه، مدل­سازی عددی فرآیند برش خطی سنگ به­وسیله برش­دهنده دیسکی با استفاده از کد تجاری المان محدود ABAQUS مطرحشده است و برای راستی­آزمایی مدل، فشار ناحیه تماس دیسک و سنگ در مقایسه با رابطه نیمه نظری رستمی(1997) مورد بررسی قرار گرفته است و با حصول درصد خطای کمتر از 14 درصد، مطابقت بسیار خوبی بین مدل و رابطه نیمه نظریی در ناحیه توزیع فشار زیر دیسک حاصل شده است. از دیگر نتایج شبیه­سازی عددی انجامشده، تأثیر پارامترهای هندسی دیسک بر توزیع فشار در ناحیه تماس دیسک و سنگ در فرآیند برش خطی سنگ است.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
6
v.
1
no.
2017
27
42
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1073_6ee65f80b3902975ad55ba258fab044c.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2017.4979.1288
تحلیل پارامتری تونلهای هیدرولیکی با مقطع نعل اسبی نسبت به عوامل موثر در طراحی لاینینگ بتنی با استفاده از توابع پتانسیل مختلط
علیرضا
کارگر
دانشگاه تهران
author
رضا
رحمان نژاد
دانشگاه شهید باهنر کرمان
author
محمد علی
حاج عباسی
دانشگاه شهید باهنر کرمان
author
text
article
2017
per
در این مقاله تونل­های نعل اسبی همراه با لاینینگ بتنی نسبت به نسبت سختی، ضخامت نسبی و نسبت تنش برجا، در شرایط وجود فشار زمین و فشار آب داخلی در تونل آنالیز حساسیت شده­اند. محیط توده­سنگ و بتن الاستیک فرض شده و از توابع پتانسیل مختلط همراه با نگاشت همدیس برای بررسی فوق کمک گرفته شده است. بررسی­ها نشان دادند که افزایش نسبت سختی موجب افزایش تنش مماسی در نقاط بحرانی سازه در بتن شده اما موجب کاهش آن در سقف در محیط سنگی می­شود. مشاهده گردید که در نسبت­های سختی بالا در ضخامت­های نسبی کمتر از 0.04 تنش مماسی بشدت افزایش می­یابد که در طراحی می­بایست از این امر اجتناب نمود. افزایش نسبت تنش برجا نیز موجب افزایش تنش مماسی در سقف و کاهش آن در دیواره شد. بررسی ها نشان دادند که تغییرات تنش مماسی در نسبت­های سختی کمتر از یک برای یک نسبت تنش برجا به مراتب کمتر از تغییرات آن برای مقادیر نسبت­های سختی بیش از یک است.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
6
v.
1
no.
2017
43
56
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1085_4cec8c2b177dea082d59ec5745e71516.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2017.4921.1286
برآورد قابلیت تخریب توده سنگ در روش استخراج تخریب توده ای، با استفاده از روش سیستم های مهندسی سنگ (RES)
امیر
آزادمهر
گروه استخراج معدن، دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
author
سید محمد اسماعیل
جلالی
هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود
author
text
article
2017
per
پیشبینی قابلیت تخریب توده سنگ، یکی از عوامل مهم در موفقیت روش تخریب توده­ای است. مقاومت ماده سنگو ویژگیهای مقاومتی و هندسی ناپیوستگیها از ویژگیهای طبیعی مؤثر بر قابلیت تخریب توده سنگ هستند. علاوه بر این، عوامل محیطی، هندسی و عملیاتی نیز تاثیر قابل توجهی بر قابلیت تخریب توده­سنگ دارند. بررسی کارهای انجامشده نشان می­دهد که روشهای موجود کلیه عوامل مؤثر در روند تخریب را در نظر نگرفتهاند. در مقابل با کاربرد روشهای سیستمی نظیر روش سیستم­های مهندسی سنگ (RES) می­توان تأثیرتعداد بیشتری از عوامل موثر را در نظرگرفت. این مطالعه کاربرد روش RES را برای تعیین قابلیت تخریب توده سنگ ارائه می­کند. بهمنظور اعتبارسنجی روش ارائه شده، نتایج حاصل از روشهای تجربی و روش RES در سه معدن التنینت (Elteniente)، کمث(Kemes) و آیرون­کپ (Ironcap) مقایسه شده است. در این تحقیق، در گام اول قابلیت تخریب معادن التنینت، کمث، آیرون­کپ، با استفاده از روشهای تجربی لابسچر، نمودار پایداری توسعهیافته­ی ماتیوس و روشهای استوارت و فورسیت بررسیشده و در گام بعد پس از پیاده­سازی سیستم مهندسی سنگ، مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سیستم شناسایی و شاخص قابلیت تخریب برای این معادن محاسبه و نتایج آن با نتایج روشهای تجربی مقایسه شده است. بررسی نتایج نشان می­دهد، عوامل ژئومکانیکی بالاترین سهم اثرگذاری و عوامل هندسی بالاترین سهم اثرپذیری را در سیستم دارا هستند. همچنین عوامل ژئومکانیکی و محیطی به ترتیب بالاترین و کمترین اندرکنش ب سیستم را دارند. گرچه شعاع هیدرولیکی محاسبهشده در روشهای تجربی با یکدیگر اختلاف دارد ولی روند یکسانی را دنبال می­کنند و همچنین همخوانی خوبی بین نتایج روش سیستمهای مهندسی سنگ و روشهای تجربی وجود دارد.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
6
v.
1
no.
2017
57
78
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1116_ef255731ca9211beab441c0d3bbfd844.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2017.6281.1325
مطالعه اثر مراحل حفاری روی پارامتر کاهش تنش در روش همگرایی همجواری در تونلهای سطحی در زمین نرم؛ مطالعه موردی خط 2 متروی کرج
محسن
موسیوند
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
author
محمد
ملکی
دپارتمان فنی و مهندسی-دانشگاه بوعلی سینا-همدان- ایران
author
مسعود
نکویی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
author
محمد رضا
منصوری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
author
text
article
2017
per
در این تحقیق به مطالعه اثر نوع مراحل حفاری روی پارامتر کاهش تنش پرداخته شده است. به این منظور در ابتدا، با استفاده از مقطعی از تونل خط 2 متروی کرج و تحلیل بازگشتی، کالیبراسیون پارامترهای مدل انجام گرفت. سپس با در نظرگیری مراحل حفاری متداول در صنعت تونل سازی و مترو با استفاده از یک سری شبیهسازیهای عددی توسط نرمافزارهای تفاضل محدود FLAC 2D و FLAC 3D به مطالعه ضریب آزادی تنش در هر گام از مراحل حفاری متداول در تونل حفاری شده مرحلهای (NATM) پرداخته شد. در انتها به منظور بررسی در نظرگیری ضریب آزادی تنش متناسب با هر گام حفاری در روش همگرایی همجواری به محاسبه نشستهای زمین اطراف تونل، با در نظر گرفتن متغیرهای فوق، پرداخته شد. نتایج تحلیلها نشاندهنده اثرات غیرقابلاجتناب مراحل حفاری روی ضریب کاهش تنش در روش همگرایی همجواری است؛ و لحاظ ننمودن این متغیر در تعیین ضریب کاهش تنش میتواند منجر به خطاهای زیادی در تحلیل و طراحی تونل شود.
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
دانشگاه صنعتی شاهرود
و
انجمن تونل ایران
2322-3111
6
v.
1
no.
2017
79
94
https://tuse.shahroodut.ac.ir/article_1118_3bf3427179e802b3dffdbc0662b9b088.pdf
dx.doi.org/10.22044/tuse.2017.5428.1303